Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 12.6.2020

Muotoilun opinnäytetyöpalkinto Henna Sandellille

Parhaana opinnäytetyönä viimeiseltä valmistuvalta muotoilun vuosikurssilta valittiin Henna Sandellin opinnäytetyö vakuutusyhtiön digitaalisen korvauspalvelun nykytilasta ja asiakaskokemuksen kehittämisestä.

Sandellin opinnäytetyössä tarkoituksena oli kartoittaa vakuutusyhtiön yritysasiakaspuolen digitaalisten palveluiden nykytila ja mahdolliset ongelmakohdat sekä löytää kehitys- ja ratkaisuehdotuksia. 

Tutkimuksessa käytettiin useita eri menetelmiä: benchmarkingia, dokumenttianalyysia, yrityspuolen ajoneuvovahinkopuhelujen havainnointia, asiakashaastatteluja, korvauskäsittelijöiden haastatteluja sekä kyselyitä. Lopputuloksena syntyi kehitysehdotuksia palvelun parantamiseen, tulevaisuuden palvelupolkuja sekä palveluketjuanalyyseja.

Aihe oli osa toimeksiantajan Digital Help -hanketta, jonka tarkoituksena on löytää ratkaisuja digitaalisiin palveluihin. 

– Halusin tehdä palvelumuotoilun opinnäytetyön ajankohtaisesta aiheesta, kuten digitaalisuus. Lisäksi halusin oikean toimeksiantajan mielellään yritysmaailmasta. Kun tällainen aihe ja tilaisuus selvisi, otin heti yhteyttä, Sandell kertoo.

Haasteita opinnäytetyöntekemisessä toivat ison toimeksiantajayrityksen byrokratia ja sen vaikutus aikatauluttamiseen. Toimeksiantajan kanssa pidettiin viikoittain palavereja, jotka auttoivat molempia osapuolia pysymään kartalla opinnäytetyön tilanteesta.

Parasta Sandellin mielestä oli päästä tekemään palvelumuotoilua käytännössä ja nähdä, mitä työ voi jatkossa olla.

– Itselle vahvistui tunne siitä, että tällaisten juttujen parissa haluan työskennellä jatkossa, Sandell toteaa.

Palvelumuotoilu on kiinnostanut Sandellia muotoiluopintojen alusta asti. Yritykset ovat heränneet palvelumuotoilun tarpeeseen, joten tietotaidolle on kysyntää. Sandell saikin kesän aluksi mukavan yhteydenoton toimeksiantajayrityksestä.

– Minulle soitettiin ja tarjottiin heiltä kesätöitä. Pääsen jatkamaan Digital Help -hankkeessa palvelumuotoilua ja pureutumaan syvemmin opinnäytetyössä esille tulleisiin kipupisteisiin ja kehitysehdotuksiin, Sandell iloitsee.

henna_sandell.png
Henna Sandell