Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 9.9.2020

Sosiaali- ja terveysalalle kehitetään virtuaalisia elämyksiä

Virtuaalitodellisuus on keinotekoinen maailma, joka on luotu tietokonegrafiikan tai 360-kuvan avulla. Se voi jäljitellä todellista ympäristöä tai se voi viedä käyttäjänsä fantasiamaailmaan. AMK:n Master Schoolin opiskelijat Ilona Lietzen ja Satu Hyppänen tekivät kehittämistyönsä tutkien virtuaalitodellisuuden käyttöä sote-alalla.

Viime aikoihin asti virtuaalitodellisuutta on hyödynnetty lähinnä peli- ja viihdekäytössä, joita pidetään kuluttajalaitteiden suunnannäyttäjinä. Vähitellen sitä on hyödynnetty myös muun muassa oppimisessa, koulutuksessa ja teollisuudessa.

Virtuaalitodellisuuden avulla voidaan mallintaa esimerkiksi todellisia tilanteita ja syventää oppimiskokemuksia. Sosiaali- ja terveysalalla sitä on hyödynnetty ja tutkittu muun muassa kirurgian, psykiatrian, kivunhoidon ja kuntoutuksen alueilla. Näissä tutkimuksissa virtuaalitodellisuus on nähty mahdollisuutena osana hoitoa.

Ilona Lietzen, Satu Hyppänen ja Sini Eloranta kirjoittivat kehittämistyöstä, jota tutkitaan Virtuaalinen elämyslääke -hankkeessa. Siinä selvitetään, miten virtuaalitodellisuutta voi hyödyntää lasten röntgenkuvantamissa ja palvelutalossa hyvinvoinnin edistämiseksi.

Sosiaali- ja terveysala tutustuu luoviin aloihin

Virtuaalinen elämyslääke -hanke kasvattaa sote-alan henkilöstön ymmärrystä luovien alojen, erityisesti virtuaalisuuden hyödyntämisessä esimerkiksi miellyttävien asiakaskokemusten sekä elämysten kehittämiseksi. Näiden alojen ja toimintatapojen välistä yhteistyötä halutaan lisätä.

Tavoitteena on edistää uusien teknologioiden ja elämysreseptien tuotteistamista ja kaupallistamista. Osaamisen yhdistämiseksi kehitetään monialainen koulutusmalli.

Hankkeen tarkoituksena on vastata luovien alojen rakennemuutokseen sekä sote-alan ajankohtaisiin kehittämistarpeisiin.