Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 30.10.2020

Turun AMK:n Miska Teponojalle voitto autoalan insinöörityökisassa

Turun AMK:sta ajoneuvo- ja kuljetustekniikan insinööriksi valmistunut Miska Teponoja voitti Suomen Autoteknillisen Liiton valtakunnallisen lopputyökilpailun.

Teksti: Mari Loikkanen

Opinnäytetyö polttomoottorikäyttöisen moposkootterin muuntamisesta sähkökäyttöiseksi oli menestyksekäs, kun Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) valitsi kuluneen vuoden parhaan autoalan insinöörityön. 

Turun ammattikorkeakoulua edustanut Miska Teponoja pokkasi kisassa parhaan insinöörityön palkinnon. Kilpailu oli valtakunnallinen ja se oli avoin kaikille autotekniikan opetusta antaville korkeakouluille.

– Voitto tuntuu älyttömän hyvältä. Erityisen hienoa oli, että kilpailu kahden parhaan välillä oli äärimmäisen tiukka. Kova työ siis palkittiin, Teponoja kommentoi.

Videoesitykset etänä

Kilpailu käytiin etänä webinaarissa, johon kilpailijat olivat jo valmiiksi tehneet videoesitykset omista lopputöistään. Esityksen jälkeen kilpailijat vastasivat kysymyksiin. Teponojalta kysyttiin tarkentavia tietoja projektiin kuluneista työtunneista, skootterin painosta ennen ja jälkeen muutoksen sekä akun kapasiteetin muutoksista. 

– Kysymyksiin oli helppo vastata. Olin kirjannut kuluneet työtunnit sekä punninnut skootterin. Lisäksi osasin vastata kysymykseen akun kapasiteetin muutoksesta kertyneen ajokokemuksen perusteella, Teponoja kertoo.

Teponoja valmistui insinööriksi Turun AMK:sta joulukuussa 2019. Opinnäytetyönsä hän teki otsikolla ”Moposkootterin sähkökonversio: polttomoottorista sähkökäyttöiseksi”. Työ käsittelee L1e-ajoneuvon polttomoottorisen voimalinjan muuttamista sähköiseksi voimalinjaksi. Aiheen Teponoja keksi itse oman kiinnostuksensa pohjalta.

– Aihe on muutenkin ajankohtainen, kun yhteiskunnassa painopiste alkaa pikkuhiljaa siirtyä sähköajoneuvoihin. Näen hyvänä asiana, että tekniikka menee eteenpäin. Sähkökäyttöisyys on myös iso juttu ympäristön kannalta, vaikkei yksinkertaisia ratkaisuja olekaan, hän huomauttaa.

Teponojalla oli myös valttikortti, jolla opinnäytetyö erottui muista. Hän oli keksinyt liittää opinnäytetyöhönsä nopeutetun videon, jossa näkyy muutostyön konkreettiset vaiheet.

– En ole ainakaan törmännyt sellaiseen, että muilla olisi opinnäytetöissään videota. Muutenkin opinnäytetyötä oli antoisaa tehdä. Selvitin, mitä muutos käytännössä vaatii ja lopputuloksena oli kaikin puolin toimiva ratkaisu.

Kilpailuun osallistui lopputöitä myös Aalto-yliopistosta, Metropoliasta sekä Oulun ja Seinäjoen ammattikorkeakouluista. Kilpailua arvioi nelihenkinen Autoteknisen Liiton oma raati, jonka lisäksi puolet kilpailun pisteistä tuli webinaariin osallistuneelta yleisöltä.

MiskaTeponoja2_muok.jpg
Miska Teponoja muunsi polttomoottorikäyttöisen moposkootterin sähkökäyttöiseksi.

"Poikkeuksellinen lahjakkuus"

Teponojan kilpailusuoritusta arvioitiin selkeäksi ja raati kuvaili hänen olevan kädentaidoiltaan poikkeuksellinen lahjakkuus. Työ osoitti taitavaa mekaniikka- ja sähkösuunnittelua sekä 3D-mallinnusta. Työssä oli otettu ympäristöasiat huomioon ja tehty keskeisiä havaintoja ajankohtaisesta aiheesta. Työssä tuli myös selkeästi esille, että siinä oli haettu kokonaisratkaisua aina mittaristoista turvallisuuteen asti.

Teponojan opinnäytetyön ohjasi Turun AMK:n ajoneuvo- ja kuljetustekniikan lehtori Jyri Jänne

– Teponojan poikkeuksellisen laaja ymmärrys eri suunnittelu- ja työstömenetelmistä sekä materiaalitekniikasta on sellaista, mitä jokaisella nuorella insinöörillä toivoisi olevan. Kun tuo insinööriosaaminen yhdistyy erinomaisiin kädentaitoihin, syntyy lopputuloksena yksityiskohtia myöten laadukkaasti tuotettu tutkielma omavalmiste-ajoneuvosta, Jänne kehuu.

Kisassa toiseksi tuli Metropolia ammattikorkeakoulun Rane Ylönen työllään ”Jälleenmyyjäkorjaamon takuukustannukset”.

Tutustu Miska Teponojan opinnäytetyöhön