Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 11.11.2020

Parin klikkauksen taktiikalla saaristoon? Turun seudulla etsitään ratkaisuja kohti kestävää ja sujuvaa matkailua

Toistaiseksi kaikkien julkisten ja yksityisten kuljetuspalveluiden aikataulu- ja saatavuustietojen saaminen yhdestä paikasta yhdistettynä maksumahdollisuuteen on utopiaa mutta sitä kohti pyritään muun muassa ympäristösyistä. Vihreät matkaketjut -hanke pilotoi ensi kesänä matkaketjuja Turun saaristoalueella.

Teksti: Martti Komulainen

Turun saaristovyöhykkeellä liikennepalvelujen tiedot ovat hajallaan ja liikenteellisiä aukkojakin esiintyy. Myös matkailun kannalta oleellinen englanninkielinen informaatio usein puuttuu. Tämä on merkittävä puute alueen matkailun kehittämiselle. Toimivat matkaketjut palvelevat niin paikallisia asukkaita kuin matkailijoitakin sekä vähentävät liikenteen ympäristökuormitusta kannustaessaan käyttämään joukkoliikennettä.

Turku Science Park Oy:n ja Turun ammattikorkeakoulun Vihreät matkaketjut –hanke kartoitti matkustusliikenteen toimivuutta kolmella pilottireitillä Turun seudulla. Pilottireitit olivat: 1) Pieni Rengastie Turku–Naantali-Seili–Nauvo–Turku 2) Turun lentoasema–Utön saari sekä 3) Turun lentoasema–Uusikaupunki.

Liikenne aiheuttaa merkittävän osan ilmastoa lämmittävistä CO2-päästöistä. Ilmastopäästöjen vähentäminen ja liikenteen sujuvoittaminen ajavat kehittämään kestäviä liikkumisen ratkaisuja. Näitä ovat siirtyminen uusiutuvien energialähteiden käyttämiseen, energiatehokkuuden parantaminen, polttoaineen kulutusta vähentävät ajotavat sekä sujuvat eri liikkumisvälineiden yhteiskäyttö- ja joukkoliikenneratkaisut.

saaristobussi edestä.jpg

Tavoitteena reaaliaikainen reittiopas

Avainsana on älykäs liikenne. Siihen kuuluvat matkaketjujärjestelmät, joissa eri liikkumistapojen yhdistelmät ja jatkoyhteydet olisi järkevästi suunniteltu. Järjestelmää tukisi digitaalinen matkustusinformaatio pitäen sisällään sekä yksityisten että julkisten palveluntarjoajien aikataulut ja saatavuustiedot.

-    Vihreät matkaketjut -hankkeessa on tavoitteena saada muutama matkailijoita palveleva saariston laiva-, bussi- sekä kutsutaksireitti sisällytettyä jo ensi kesänä valtakunnalliseen, reaaliaikaiseen reittioppaaseen. Helppokäyttöinen reittiopas toivottavasti houkuttelee ihmisiä matkaamaan saaristoon julkisilla kulkuneuvoilla yksityisautoilun sijaan, Turun ammattikorkeakoulun matkailun lehtori Telle Tuominen kertoo.

-    Lainsäädäntö jo vaatii liikennepalveluyrityksiä digitoimaan reitti- ja aikataulutietonsa valtakunnalliseen järjestelmään, mutta vielä on matkaa siihen, että matkailija saisi valtakunnallisesta reittioppaasta parilla klikkauksella matkasuunnitelman esimerkiksi reitille Tampere–Seilin saari sisältäen juna-, bussi- ja yhteysalusmatkan sähköisen matkalipun sekä aikataulut, kuvailee nykytilannetta projektipäällikkö Petra Niskanen Turku Science Park Oy:stä.

 
Tieto hajallaan

Kartoituksessa päähavainto Turun saaristoalueen pilottireiteillä oli tiedon hajanaisuus. Reittitiedot ovat hajallaan eri liikennetoimijoiden ja matkailupalvelujen sivuilla. Monilta osin koottua tietoa monista kohteista ei ole saatavilla. Matkailun kannalta oleellinen englanninkielinen informaatio myös paikoin puuttui.

Pienellä Rengasreitillä on myös todellisia aukkoja liikennepalveluissa. Yhtenäistä bussiyhteyttä ei ole Turusta Rymättylän Hangan yhteysalussatamaan.

Telle Tuomisen mielestä ongelmana on, ettei pääosin julkisin varoin järjestetyssä saaristoliikenteessä ole liikennöitsijöille todellista porkkanaa kehittää palveluita vastaamaan sekä saaristolaisten että matkailijoiden tarpeisiin. Tämä voi olla pidemmällä aikavälillä uhka saariston liikennepalveluiden sekä elinvoimaisuuden säilymiselle. 

Tahtotilaa jopa valtakunnallisen reittioppaan kehittämiseen on olemassa, mutta vielä on matkaa tilanteeseen, jossa asiakas voisi useammalla kielellä varata ja maksaa matkaketjun, joka sisältäisi juna-, bussi- ja yhteysalusmatkan sekä lopuksi vaikkapa sähköpyörän vuokrauksen.

Ensi kesän reittiopastestauksen lisäksi tavoitteena on pari kutsutaksipilottia täyttämään aukkoja olemassa olevassa liikennepalvelutarjonnassa. Kansainvälisen matkailun toipumiseen varaudutaan käännättämällä muutamien keskeisten reittien aikataulut englanniksi.

Mikä on Vihreät matkaketjut -hanke?

Vihreät matkaketjut -hanke on Turku Science Park Oy:n ja Turun ammattikorkeakoulun hanke, jota rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto. Sen tavoitteena on lisätä vähähiilistä ja energiatehokasta liikkumista Varsinais-Suomessa sekä luoda yrityksille uusia liiketoimintamahdollisuuksia digitaalisten liikennepalvelujen, matkaketjujen ja pilottien kautta.