Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 12.3.2021

Nakkikioskille sijoittuva taistelupeli Snagari voitti ICT Showroomin

Huumoria ja satiiria ei puuttunut ICT Showroomin voittajatiimin ideasta. Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoiden luoma Snagari-peli nauraa suomalaiselle stereotypialle siitä, kuinka grillikioskilla päätyy helposti tappeluun.

Teksti: Mari Loikkanen

Vuoden 2021 ICT-Showroomin voitti Snagari-peli, joka ammensi ideansa nakkikioskilla tapahtuvista tappeluista.

Voittajatiimiin kuuluvat Turun AMK:n tieto- ja viestintätekniikan opiskelijat Timi Ahlfors, Viljami Heikkilä, Jere Stenius, Jarkko Kankaanpää ja Juho Hella.

Snagari-pelissä tapellaan suomalaiseen stereotypiaan sopivasti nakkikioskilla. Satiirinen peli on saanut tiimin luonnehdinnan mukaan vaikutteensa suomalaisesta grillikioskikulttuurista.

Tuomaristo kehui voittajaa loistavaksi sekä pelin, esittelyvideon että pitchauksen eli myyntipuheen osalta. Raati arvosti sitä, että tiimi oli lisäksi miettinyt asioita askeleen edemmäs, kuten tulevaisuuden suunnitelmia ja mahdollisia myyntituloja.

Voittajatiimi sai palkinnoksi WiFi-kaiuttimet.

Turun korkeakoulujen yhteinen kisa

ICT Showroomissa Turun ammattikorkeakoulun, Turun yliopiston ja Åbo Akademin opiskelijat esittelevät ICT-alan osaamistaan ja kilpailevat parhaan projektin palkinnosta. Aiempina vuosina töitä on esitelty Kupittaan kampuksella ICT-Cityn käytävillä, mutta tänä vuonna kilpailu toteutettiin virtuaalisena.

Vuoden 2021 ICT Showroomin opiskelijaprojektit esiteltiin ICT-Cityn 360-virtuaaliympäristössä. Virtuaaliympäristössä pystyi katselemaan projektien esittelyvideoita sekä kuulemaan ryhmän myyntipuheen Zoomin välityksellä.

Projektien ideat olivat kekseliäitä ja aiheita oli laidasta laitaan: Louhi-pelissä selviydyttiin Pohjolan lumisessa maailmassa, Noveltyssä tutkittiin mystistä rakennusta, josta etsittiin vihjeitä eteenpäin pääsemiseksi ja Watcher-sovellus puolestaan tarjosi helpotusta leffailtoihin, sillä sovelluksella kaveriporukka voi äänestää leffaa, jota kaikki haluaisivat katsoa ja näin sopu säilyy sohvalla.

Yleisön äänet keräsi Turun ammattikorkeakoulua edustanut Oil Spill Using VR, aitoa ympäristöä simuloiva harjoittelusovellus öljyntorjuntatehtäviin. Se voitti yleisöäänestyksen sekä parhaasta esitystavasta että parhaasta teknisestä sisällöstä.

Tuomariston erityismaininnat saivat:

Best Ensemble: Maakravut (Turun AMK)
Best Educational Game for Need: Savest (Åbo Akademi)
Best Atmosphere: Aiko's Forest Adventure (Turun AMK)
Best Technical Talent: CoolGreen (Turun yliopisto)
Best Business Potential: LinkedSocial (Åbo Akademi)
Best Pitch: RestQuest (Turun yliopisto) 
Best Current Topic: Voint.io (Åbo Akademi)