Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 18.6.2021
Kädet näpyttelevät kannettavan tietokoneen näppäimiä

turkuamk.fi ja tuas.fi-pääsivustojen käyttäjäkyselyn tulokset

Toteutimme turkuamk.fi- ja tuas.fi-sivustoilla kyselytutkimuksena käyttäjäkyselyn. Kysely oli esillä sivustoillamme 14.4.-17.5.2021.

Käyttäjäkyselyssä suurin vastaajajoukko koostui omista opiskelijoistamme ja henkilökunnastamme. Tuloksista on nähtävissä, että verkkopalveluympäristömme nähdään usein kokonaisuutena. Julkiset nettisivustomme ja sisäinen Messi-intranettimme sekoittuvat käyttötarkoituksiltaan. Omille käyttäjillemme ei ole aina täysin selvää, mitä tietoa pitäisi etsiä mistäkin. 

Käyttäjäkyselytutkimuksen tarjosi meille media-alan opiskelijamme osana projektiopintojaan työnantajansa, pohjoismaisen Userneeds -markkinointitoimiston kyselypohjalla- ja konseptilla. Täydensimme kyselyä myös meidän omilla kysymyksillämme.  

Kaikkien vastaajien kesken on arvottu hupparit molempien sivustojemme vastaajien joukosta. Onnittelut voittajille! 

Turkuamk.fi-sivuston vastaajien lukumäärä ja taustatiedot

Kyselyn käynnissäoloaikana turkuamk.fi-sivustolla näyttökertoja kertyi n. 90 00. Vastauksia saimme 1591. Näistä ensikertalaisia sivustomme käyttäjiä oli n. 450.  Kyselyn suurimmat vastaajaryhmät olivat opiskelijat, 537, potentiaaliset opiskelijat 372 ja henkilökunta 138. 

Sivuston käyttäjistä yli 70 % oli naisia, miehiä 25 % ja muun sukupuolisia 3 %. Opiskelijavastaajien koulutustaustana oli suurimmalla osalla joko ammattikoulu, lukio tai korkeakoulututkinto. Tämä korostui entisestään potentiaalisten opiskelijoiden osalta. Henkilökunta-vastaajaryhmässä valtaosalla oli korkeakoulututkinto. 

Vastaajajoukostamme suurin ikäryhmä olivat 20-29-vuotiaat potentiaaliset opiskelijat tai meillä jo opiskelevat. Seuraavaksi eniten vastaajista oli 30-39-vuotiaita ja henkilökunnan jäsenistä eniten 50-59-vuotiaita. Maantieteellisesti saimme eniten vastauksia Varsinais-Suomesta ja potentiaalisten opiskelijoiden keskuudessa tämän lisäksi toiseksi eniten Uudeltamaalta. 

Potentiaalista opiskelijoista yli 60 % vieraili sivustollamme ensimmäistä kertaa. Opiskelijoidemme keskuudessa sivustoamme käytetään eniten joka viikko ja henkilökuntamme joukossa peräti päivittäin.  

Potentiaalisista opiskelijoista moni oli liikkeellä tositarkoituksella: puolet oli jo hakenut meille tai aikoi hakea tulevaisuudessa. Kysyimme heiltä myös tarkemmin, mikä on tärkeintä, kun he valitsevat opiskelupaikkaansa. Vastausten keskuudessa korostuivat kiinnostava koulutusala, tasokas opetus ja houkutteleva sijaintipaikkakunta. Useissa avoimissa vastauksissa painottui lisäksi valintakriteerinä opiskelumuoto, monimuoto-opinnot sekä joustavat etäopiskelumahdollisuudet. 

Tuas.fi-sivuston vastaajien lukumäärä ja taustatiedot

Englanninkielisellä, tuas.fi- sivustollamme kyselylle kertyi huomattavasti vähemmän näyttökertoja, n. 9500  ja vastauksia 275. Näistä sivustollamme ensikertalaisia kävijöitä oli 159. 

Sivuston käyttäjistä naisia oli 44 %, miehiä 54 % ja muun sukupuolisia 2 %. Koska tuas.fi-sivuston kyselyssä vastaajien lukumäärä oli merkittävästi pienempi, vastaajia on analysoitu yhtenä vastaajaryhmänä. Kaikkien vastaajien joukossa suurimmalla osalla oli joko taustakoulutukseen lukio, ylempi tai alempi korkeakoulututkinto. Suurin osa vastaajista oli 20-29-vuotiaita.

Maantieteellisesti saimme vastauksia Suomesta, useista Keski-Euroopan maista sekä satunnaisia vastauksia ympäri maailmaa. 

Mitä tietoa sivustoiltamme etsitään?

Vastauksissa ei varsinaisesti yllättänyt, että opiskelijoillemme sekä turkuamk.fi- että tuas.fi-sivusto ovat kulkuväyliä muihin järjestelmiin: Itslerning-verkkoympäristöön, Peppiin, Messiin tai sähköpostiin.  

Tärkeimmäksi sisällöksi sivustoillamme koettiin kaikkien suurimpien vastaajaryhmien keskuudessa pikalinkit eri järjestelmiin, AMK- tai YAMK-tutkintoon johtava koulutustieto, kirjasto ja uutiset tai ajankohtaiset tiedotteet.  

Käytettävyyteen ja käyttökokemukseen vaikuttavat väittämät

Kyselyssämme oli joukko sivustojen käytettävyyteen, käyttökokemukseen, visuaalisuuteen ja sen mielikuviin liittyviä väittämiä. Avoimissa vastauksissa on hyvä huomata, että kaikki eivät välttämättä kohdennu julkisiin nettisivustoihimme, vaan kokemuksiin sekoittuvat muut järjestelmämme. 

Sivustossa liikkuminen on helppoa 

Sivustoissa liikkuminen jakoi vastaajia. Navigaatioon toivottiin selkeyttämistä ja moni asia oli liian monen klikkauksen takana. Myös sivustojen sisäinen haku kaipasi kohennusta.  

Samassa yhteydessä väritys koettiin hätkähdyttävänä, fonttikoko liian pienenä tai fontti vanhanaikaisena.  

Hakijoiden näkökulmasta sivustojamme kiiteltiin toimiviksi ja erityismaininnan sai Chat-palvelu. 

Sivustossa on kaikki tarvitsemani tieto / sisältö 

Sivustomme kärsivät vastaajien mukaan runsaudenpulasta: sisältöä on liikaa, se ei ole ajan tasalla tai käytämme vaikeaa koulutussanastoa. Samassa yhteydessä kiiteltiin some-kanavien ajantasaisuutta.  

Toisaalta avoimissa vastauksissa tuli myös kiitosta laadukkaista artikkeleista. Lisäksi erityisesti tutkimusryhmien työstä haluttiin kuulla lisää.  

Englanninkieliselle sivustollemme puolestaan toivottiin enemmän vaihtuvaa, ajankohtaista sisältöä. 

Tekstit ovat ymmärrettävässä muodossa 

Tekstisisältöihimme toivottiin lisää visualisointeja tai saavutettavuutta ajatellen mahdollisuutta kuunnella teksti lukemisen sijasta. Ajoittain koettiin myös hankalaksi ohjata sidosryhmiä oikean tiedon äärelle. 

Sivut latautuvat riittävän nopeasti 

Osa sivustojemme käyttäjistä koki verkkosivustojemme latautuvan hitaasti. Tähän loogisin selitys lienee runsas etätyöskentelyaika ja käytössä olevat omat yhteydet.  

Mielikuviin liittyvät väittämät

Sivustojemme luomat mielikuvat koetaan vastausten perusteella usein hyvin subjektiivisesti. Tämä näkyi avoimissa vastauksissa vastakkaisina mielipiteitä. 

Sivusto antaa ammattimaisen kuvan organisaatiosta 

Sivustomme koettiin toisaalta selkeinä, mutta myös visuaalisista freesausta kaivattiin houkuttelemaan enemmän hakijoita tai antamaan asiantuntevampaa kuvaa meistä organisaationa. Samalla henkilökunnan puolelta nykyinen, käytetty kuvamaailma koettiin jo liian kiiltokuvamaisena. 

Sivusto antaa luotettavan kuvan organisaatiosta 

Meidät koettiin sivustojemme perusteella luotettavana ja ammattimaisena organisaationa. Sisältöjemme kieliasu sai kiitosta. Toisaalta meiltä toivottiin ihmisläheisempää viestintää. 

Sivustoa on miellyttävä käyttää 

Sivustojemme käyttökokemusta hankaloittivat vastaajien mielestä sisältöjen hankala sijoittelu, kuten tietojen ripottelu. Yksittäisillä sisältösivuilla on myös liikaa sisältöä tai ainakin sisältö olisi syytä jaotella paremmin. Sivustoille toivottiin yksinkertaistamista. 

Palaan sivustolle mielelläni uudelleen 

Sivustoilla koettiin olevan liikaa liikkuvaa kuvaa sotkemassa sivujen selausta. Myös etusivun bannereiden koettiin vievän tilaa varsinaiselta sisällöltä. 

Turun AMK on moderni 

Tämän väittämän avoimissa vastauksissa korostuivat visuaalisuuteen liittyvät vastakkaiset mielipiteet. Sivustojemme ilme koettiin yhtäältä vanhanaikaisena ja monipolvisena, toisaalta myös vetovoimaisena ja kiinnostavana. Erityisesti mobiilikäytössä näppärät elementit koettiin liian palikkamaisena tietokoneen näytöltä käytettäessä. Toisaalta upeita kuvia ja kiinnostavia artikkeleita on paljon, mutta taidepuolella toivottiin enemmän näyttävyyttä.  

Muita kyselyssä kysyttäviä mielikuvaväittämiä olivat väittämiä: laadukas, asiakaslähtöinen, innovatiivinen, työelämälähtöinen, asiantunteva, innostava yhteisö, luotettava yhteistyökumppani, voisin suositella Turun AMK:ta opiskelupaikkana / yhteistyökumppanina verkostoilleni. 

Mitä mieltä olet verkkosivustostamme kokonaisuutena?

Verkkosivustomme pärjäsivät kokonaisarviossa parhaiten potentiaalisten opiskelijoiden parissa kuin omien opiskelijoidemme tai henkilökuntamme keskuudessa.  

Avoimissa kommenteissa toivottiin erityisesti parannuksia sivustojen rakenteeseen. Esimerkiksi kevyemmät sisällöt haluttaisiin paremmin erottaa työnantajille tai asiantuntijoille suunnatusta sisällöstä. Joillekin käyttäjille syntyi kokemus, että olennainen tieto hukkuu sivustoilla.  Myös englanninkielisyyden toivottiin jatkossa läpileikkaavan kaikki sivut. Saimme myös lukuisia, hyviä vinkkejä erityisesti muiden korkeakoulujen sivustoista, joista voisimme ottaa jatkossa mallia omille ratkaisuillemme. 

Kokonaisarvosanaksi turkuamk.fi-sivustolle tuli 7,71 ja tuas.fi-sivustolle 7,76. 

Mitä on tulossa?

Lähitulevaisuudessa suomenkielisen, turkuamk.fi-sivustomme Tutkinnot ja opiskelu- kokonaisuus on kokemassa isoja sisällöllisiä muutoksia osana jatkuvan oppimisen kokonaisuutta. Esittelemme jatkossa koulutussisältöjämme kohderyhmä- ja koulutustarvelähtöisesti. Lisäksi myös Työelämälle -kokonaisuuden alla yrityksille ja organisaatioille suunnatut koulutuskokonaisuudet esitellään uudelleen järjestettynä.  

Ajatuksemme on ollut ymmärtää asiakkaiden tarpeita erilaisille koulutusvaihtoehdoille eri elämäntilanteissa. Tämä muutos parantaa siis jo ainakin koulutusten osalta tietojen löydettävyyttä. 

Isompana tulevaisuuden haaveenamme on uudistaa koko pääsivustomme. Vain laajemmalla uudistuksella pystymme vastaamaan tunnistettuihin ja kokonaisvaltaisiin muutostarpeisiin. 

Kiitos vielä kaikille kyselyyn vastanneille!