Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 28.6.2021

Simulaatiopeli mahdollistaa teorian kokeilemisen käytännössä

Digiaika mahdollistaa erilaisia tapoja toteuttaa opintojaksoja. Tuotantotalouden insinööriopiskelijat toteuttivat kevään Supply Chain Management -opintojakson harjoitustyön simulaatiopelin avulla.

Teksti: Veera Laaksonen
Kuva: Rauni Jaskari

– Opintojaksolla opiskelijat pääsivät simulaatiopelin avulla ryhmissä pyörittämään omaa yritystä ja kilpailemaan toisia samanlaisia yrityksiä vastaan. Teoriatehtävien lisäksi opiskelijat pyörittivät toimitusketjua, jossa tuli ottaa huomioon muun muassa materiaalikustannuksia, aikataulutusta sekä asiakastyytyväisyyttä, kertoo opintojakson vetäjä ja lehtori Rauni Jaskari.

Simulaatiopeli toteutettiin RealGame Business Training -valmennuskonseptin avulla. Reaaliaikainen simulointipeli havainnollistaa toimitusketjun dynamiikkaa ja liiketoiminnan ydinprosesseja.  

Opiskelijat pääsivät seuraamaan oman toimintansa lisäksi myös muiden ryhmien edistystä koko ajan pelin edetessä. Peliä pelattiin opintojakson aikana kolmena kertana muutaman tunnin jakso. Yhden pelikerran aikana aikaa kului simulaatiossa viikon verran. Tuona aikana asiakkaiden tilauksia saapui, tuotannon tuli vastata kysyntään, materiaaleja piti tilata tuotantoa varten ja varastotasoja piti hallita. 2-3 hengen ryhmiä oli yhteensä 28.

Opintojakson päätteeksi opiskelijat analysoivat omaa kehitystään. Voittajiksi selviytyivät Jani Pietilä, Changwei Qiu sekä Sebastian van Rij

– Simulaatioyrityksen menestykseen vaikuttivat ennalta sovitut tunnusluvut, kuten asiakastyytyväisyys, kustannusten hallinta sekä varastotasot. Myös tuotteiden toimitustäsmällisyyttä osana asiakastyytyväisyyttä arvioitiin. Ne ovat asioita, joihin tulee keskittyä myös oikeassa yrityselämässä, Jaskari muistuttaa. 

Voittajatiimillä toimitustäsmällisyys oli Jaskarin mukaan pelissä täydet sata. Tiimi oli onnistunut myös hallitsemaan materiaalivirtaa siten, että saatavuus vastasi kysyntää.

Jaskarin mukaan kurssin päätavoitteena oli hahmottaa yrityksen toimitusketju kokonaisuudessaan.

– Toimitusketju kokonaisuutena asiakkaalta tavarantoimittajalle saakka on hallittava mahdollisimman hyvin ja ymmärrettävä, että jonkin osan osaoptimointi voi johtaa isoihin ongelmiin muualla. Kovassa kilpailussa oikeastikin pärjää parhaiten toimiva kokonaisuus, Jaskari summaa.

Lue myös:
Kurssityöstä kaupalliseksi tuotteeksi – insinööriopiskelijat tutustutetaan alan kilpailuun jo opintojen aikana

Tutustu koulutukseen: