Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 7.12.2021

Valmet Automotivellä työskentelevät Turun AMK:n alumnit korostavat jatkuvaa oppimista

Muutosta. Autoalalla(kin) työskenteleviltä kysytään valmiutta olla muutoksessa mukana ja päivittää osaamista. Turun AMK:n alumnit ja Valmet Automotiven henkilöstöjohtaja kertovat mitä osaamista alalla tarvitaan.

Teksti: Martti Komulainen
Kuva: Valmet Automotive

– Aikamoinen muutosvauhti on päällä kaiken aikaa, Valmet Automotiven henkilöstöjohtaja Tomi Salo toteaa.

”The fast lane to future vehicles”. Valmet Automotive on autoteollisuuden palveluntarjoaja, jonka ominta aluetta, kilpailuvaltti peräti, on nopea reagointi asiakkaiden muutostarpeisiin. Tuotantolinja uudelle auto- tai akkumallille rakentuu tarvittaessa ripeästi.

– Sinänsä aika konservatiivinen toimiala on nyt ollut viimeiset 10 vuotta aikamoisessa muutoksessa, ja siitä viimeiset pari vuotta sähköistymisen vuoksi, Salo jatkaa.

Sähköautot eivät ole uusi asia, Fisker Karmoja valmistettiin Uudessakaupungissa jo vuonna 2011, mutta silloin aika ei vielä ollut kypsä sähköautojen tulemiselle. 

Valmet Automotive ei ole pelkästään autovalmistaja, vaan uutta kasvubisnestä rakennetaan akkuteknologiasta.

Ja jos autoalan toimijoilta kysytään muutoskykyä sitä kysytään myös sen piirissä työskenteleviltä.

Valmiuden jatkuvaan oppimiseen allekirjoittavat Turun AMK:sta valmistuneet ja Valmet Automotivellä työskentelevät Sami Kuusela, Jonne Alanne ja Matias Liljavirta.

Kesätöistä vakitöihin

Kolmea Turun AMK:n alumnia yhdistää myös urapolku Valmet Automotiven kesätöistä valmistumisen jälkeisiin vakitöihin. 

Kone- ja automaatiotekniikan insinööri Jonne Alanne työskentelee tuotannonsuunnittelun päällikkönä alaisenaan yhdeksän hengen tiimi. Työ on kokonaisvaltaista, pitäen sisällään muun muassa suunnittelua, valvontaa, raportointia ja poikkeamiin reagoimista.

Sami Kuusela, hankintainsinööri, valmistui vuonna 2019 liiketoiminnan logistiikasta. Pientarvikkeiden poimintavarastosta tehty opinnäytetyö Valmet Automotivelle pohjusti paikkaa valmistumisen jälkeen. 

Hankintainsinöörin työnkuva koostuu ostosopimusten hallinnasta, päivittäisestä yhteydenpidosta toimittajiin sekä ongelmatilanteiden ratkomisesta yhdessä sidosryhmien kanssa. Tarpeen vaatiessa matkustetaan myös toimittajan luo paikan päälle neuvotteluun.

Senioriasemaan (Senior Specialist) jo yltänyt, tuotantotalouden insinööri Matias Liljavirta vastaa tehtaan sisäisen logistiikan muutoshallinnasta - siitä ”että osat löytyy oikeasta paikasta ja että autoihin menee oikeat osat”. Ylipäätään käytössä olevan varastonhallinnan datan oikeellisuus ja ajantasaisuus kuuluvat Liljavirran vastuisiin.

Hänelläkin ura urkeni kesätöistä. Harjoittelu ja opinnäytetyö siis voivat avata työllistymisväylän, mikä korostaa varhaisen verkostoitumisen merkitystä.

Projektitaitoja tarvitaan

– Opiskelu toi prosessi- ja projektiymmärrystä, joita tarvitaan nykyisessä työssä, tiivistää opiskeluajan tärkeimmän annin Jonne Alanne.

Samaisia valmiuksia painottaa myös henkilöstöjohtaja Salo. Lisäksi se kuuluisa digitalisaatio. Intelligent manufacturing, älykkäät valmistustekniikat, ymmärrys niistä. 

– IT osaaminen, lähtien Office-työkaluista ja ymmärrys ERP-järjestelmien [Enterprise Resource Planning, toiminnanohjausjärjestelmä] toiminnasta ovat hyödyllisiä. Tulevaisuudessa automaation perusteet ovat vahva etu, Matias Liljavirta luettelee.

– Eikä olisi pahitteeksi osata kieliä, englantia nyt ainakin, Sami Kuusela jatkaa.

Ja se valmius osaamisen jatkuvaan päivittämiseen.

– On oltava mindset jatkuvaan oppimiseen. On hyväksyttävä se, että osaaminen alkaa vanheta nopeasti, Salo kiteyttää.

Rekry päällä kaiken aikaa

Useita tuhansia työllistävässä, muutoksessa olevan toimialan yrityksessä on jatkuva tarve uusista osaajista. Koronavuonnakin otettiin kymmeniä korkeakouluharjoittelijoita. Ja kaikille on tarjolla oikeaa työtä, annetaan sopivasti vastuutakin.

Valmet Automotivelle kesätöihin halajavien kannattaa aktivoitua vuoden vaihteen tienoilla vinkkaa henkilöstöjohtaja Salo.
 

Turun AMK:n alumnitoiminta

Alumniksi voivat liittyä kaikki Turun AMK:ssa tai sitä edeltävissä oppilaitoksissa opiskelleet ja työskennelleet.