Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 26.11.2021

Sähkökartingauton rakennusprojekti opetti projektinhallintaa

Turun AMK:ssa tuotekehityskurssin suoritustavat ovat joustavia. Kaksi konetekniikan opiskelijaa rakensi sähkökartingauton ja oppi siinä kokonaisuuden hallintaa.

Teksti ja kuva: Martti Komulainen
Video: Antti Hakala

Hieman alastoman näköinen kartingauto lepää EduCityn valmistuslaboratorion lavetilla. Molemmilla sivuilla on massiiviset akut, jotka kielivät auton käyttövoiman tulevan sähköstä. Lopputuloksen viimeistelevät kuoret vielä puuttuvat.

Neljännen vuoden konetekniikan opiskelijat Antti Hakala ja Jim Eriksson suorittavat tuotekehityskurssin opintoja sähkökartinprojektissa. Projekti alkoi syyskuussa.

Näinkin voi opiskella: kädet räikkämeisselin varressa. Paljon on pitänyt myös perehtyä asioihin eikä vain rakentaa. Ratkaisut, kuten liitännät ja komponenttivalinnat, on tehty itse, eikä niitä ole haettu ja kopioitu valmiina. Tämä jos mikä opettaa – kokonaisuuden hallintaa.

– Tässä kiinnostaa miten kaiken saa toimimaan yhdessä, toteaa Jim Eriksson.

Jim Eriksson ja Antti Hakala ovat molemmat aina olleet kiinnostuneita koneista, myös autoista. Sen sijaan sähkövoimalinja on tullut uutena. He ovat mukana myös kertaluokkaa suuremmassa projektissa, jossa rakennetaan sähkö-rallicrossautoa. Se alkaa olla loppusuoralla kun viimeisiä säätöjä tehdään syksyn aikana.

Joustavia tapoja oppia

Molemmat opiskelijat kiittelevät oppimismahdollisuutta, sitä että kurssin saattoi suorittaa autoprojektin kautta.

– Pyrimme mahdollistamaan opintojen loppupäässä opiskelijoille joustavan tavan tehdä opintoja eri tyyppisissä ympäristöissä, hyvänä esimerkkinä tämä projekti, lehtori ja koulutusvastaava Jussi Liikkanen kommentoi.

– eKarting-projekti toimii suunnittelu- ja oppimisympäristönä digitaalisten tuoteprosessien ja tuotetietojen hallinnan syvälliseen oppimiseen. Ennen projektia on Simulink-mallia hyväksikäyttäen simuloitu voimansiirtoa, akkujen latausta, auton dynamiikkaa sekä aerodynamiikkaa, ja saatu siten lähtöarvot komponenteille ja akuston koolle. eKarting-autoa tullaan jatkossa käyttämään sähköisen voimalinjan ja akkumoduulien sekä akunhallintajärjestelmien testauksiin, toteaa lehtori Mika Seppänen
    
Tulevaisuudessa opiskelijoita houkuttelevat kehitystyöt vaikkapa jossain suunnittelutoimistossa. Ennen sitä pitää kartingauto saada valmiiksi. Auto jo todistettavasti kulkee. Ohjelmassa on vielä viimeistelyä, turvallisuusmääräysten mukaisia suojaustöitä sekä rungon maalaus ja asennus.

Insinööri (AMK), konetekniikka

Konetekniikan insinöörikoulutus antaa sinulle vahvan teknisen perusosaamisen, jota tarvitaan monissa työtehtävissä teknologiateollisuudessa. Opinnoissasi painottuvat itsenäinen ote ja monipuolisuus. Pääpaino on käytännönläheisessä opetuksessa, johon liittyvät monipuoliset laboratoriotyöt ja projektit nykyaikaisissa laboratorioissamme.