Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 3.12.2021

E-Pukki tuo joulun kotiin ja ilon lapsille – Opiskelijoiden liikeidea syntyi koronan keskellä

Kun korona rajoitti vuosi sitten lähikontakteja, keksivät tradenomiopiskelijat keinon välittää lapsille joulupukin terveiset. E-Pukin kautta lapset saavat personoituja videotervehdyksiä perinteisen kyläilyn sijaan.

Teksti: Siiri Welling 

BisnesAkatemian toimiston nurkasta löytyy kassista siististi viikattuna punainen nuttu ja lakki. Samuel Polack nostaa nutun esiin ja laittaa sen päälleen. Sen kaveriksi kelpaavat vielä valkoinen parta ja hiuskuontalo. Lasien kanssa Polack on hetkessä muuntunut joulupukiksi eli e-Pukiksi. 

–  Joulupukki-moodi tulee siinä kuvaushetkellä, eli minun ei juuri tarvitse valmistautua. En ole myöskään katsonut joulupukkivideoita etukäteen. Suoriudun paineen alla hyvin, kertoo Polack. 

Polack on Turun ammattikorkeakoulun kolmannen vuoden tradenomiopiskelija, ja e-Pukki-konsepti syntyi hänen ja muiden BisnesAkatemian Avalie Group -osuuskunnan jäsenien ideoidessa vuosi sitten sopivia bisneskonsepteja. Ensimmäisenä koronavuonna joulupukkien perinteiset kierrokset lapsiperheissä jäivät monelta kokematta koronatartuntojen pelossa, minkä vuoksi oli luontevaa siirtää perinteinen jouluntuoja virtuaalimaailmaan. 

–  Joulupukin vierailu on kuitenkin isossa roolissa lapsiperheissä, mutta koronapandemia muutti monien joulunvieton tämänkin osalta. Innovoimme siksi täällä BisnesAkatamiassa konseptin, jossa jokainen lapsi saa personoidun joulupukin tervehdyksen, kertoo Polack. 

Konseptissa joulupukin videotervehdyksen voi ostaa 29 eurolla. Oston voi tehdä e-pukin omien nettisivujen kautta , minkä ilmoittautumislomakkeella kysytään tarkempia toiveita videon sisällöstä. 

–  Meille kannattaa kirjoittaa sellainen tietopaketti, joka tuo lapselle hymyn huulille. Eli voi kertoa vaikka lapsen harrastuksesta tai siitä, jos lapsi on saanut hyviä arvosanoja koulussa. Sellaista tietoa, että lapsi ajattelee tonttujen oikeasti tarkkailevan, toteaa Keven Tuominen

Videon kuvauksissa tradenomiopiskelijat saavat apua medianomiopiskelijoilta. Jouluiset puitteet videoille rakentuvat Lemminkäisenkadun studiolle. Viime vuonna Tuominen editoi itse kaikki videot, ja hän on varautunut tekemään niin myös tänä vuonna.  


–  Lopputulos syntyy editointipöydällä. Vaikka en ole kokenut editoija, on Googlesta saanut hyvin apua. Välillä voi olla vain taustamelun poistamista ja sen sellaista, sanoo Tuominen. 

Avalie Groupin e-Pukki-tiimissä on Tuomisen ja Polackin lisäksi Hanna Kerkola ja varapukkina Toivo Rinne. Viime vuonna jouluisia videoita tehtiin kolmisenkymmentä, ja tänä vuonna odotetaan samaa määrää. Toistaiseksi videoita on kymmenkunta, mutta opiskelijat uskovat määrän vielä kasvavan eksponentiaalisesti. 

–  Eniten videoita tilattiin viime vuonna juuri joulukuussa. Tänä vuonna e-Pukki-videotilauksia otetaan vastaan 9. joulukuuta asti, sanovat Tuominen ja Polack yhdessä. 

BisnesAkatemia

BisnesAkatemiassa opitaan innovatiivisen liiketoiminnan, tiimityön ja yrittäjyyden osaajiksi. Opiskelijat toimivat yrittäjänä omassa osuuskunnassa ja kehittävät samalla omaa liiketoimintaansa.