Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 1.4.2022

Innovaatiokompetenssien arviointia ja menetelmiä kehitetään nyt etä- ja hybridimalliin soveltuviksi

Nykyinen COVID-19-kriisi on nopeuttanut huomattavasti koulutusjärjestelmien nykyaikaistamisen ja digitaalisen muutoksen tarvetta kaikkialla Euroopassa. Turun AMK:n tavoitteena on kouluttaa tulevia ammattilaisia, joilla on opintoalan erityisosaamisen ohella innovaatio-osaamista eli kykyä osallistua innovaatioprosesseihin.

Teksti: Veera Laaksonen

Turun ammattikorkeakoulun kehittämä Innovaatiopedagogiikka perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle. Innovaatiopedagogiikka tähtää opiskelijoiden innovaatiovalmiuksien luomiseen yhdistämällä opetusta, tutkimus- ja kehitystyötä sekä yhteistyötä työelämän toimijoiden kanssa. 

Turun AMK:n vetämässä FINCODA -projektissa kehitettiin vuosina 2015–2017 innovaatiobarometri ja softatyökalu innovaatiokompetenssien mittaamiseen yksilötasolla.
Mutta miten opettaa, oppia ja arvioida monimutkaista kognitiivista käyttäytymistä, jota tarvitaan innovaatioiden luomisessa verkko-, hybridi- ja etäoppimiskontekstissa? 

Tammikuussa käynnistyneessä SINCOE – Supporting Innovation Competence Development in online education -projektissa innovaatiokompetenssien kehittymistä ja arviointia kehitetään soveltumaan myös verkkomuotoiseen opetukseen. 

– FINCODA-projektin tuotokset toimivat soveltaen tutkimuspohjana SINCOE-projektille. FINCODAn tuotokset pohjaavat lähiopetusmalliin ja ovat jo useita vuosia vanhoja, joten vaativat uudelleentarkastelua ja soveltamista, kertoo projektin projektipäällikkö Mari Tauriainen. 

Projektin sisältökoordinaattori Tarja Åbergin mukaan äkillinen siirtyminen verkko- ja etäopiskeluun on ravistellut korkeakoulujen pedagogisia käytäntöjä. 

– Tarvitsemme ymmärrystä innovaatiokompetenssien päivittämistarpeista, joustavista arviointimenetelmistä ja työkaluista yhdessä pedagogisten keinojen kanssa, jotta voimme toimia tavoitteellisesti tässä ajassa, verkko-, hybridi- ja etäopiskelussa, Åberg kuvaa.

Projektissa ovat mukana partnerit Universitat Politecnica de Valencia Espanjasta sekä Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hamburg Saksasta. Turun ammattikorkeakoulu toimii projektin pääkoordinaattorina.

Laadukasta koulutusta verkkoympäristöissä, ajan hengessä

Projektissa kartoitetaan tämän hetken tilannetta innovaatiokompetenssien kehittämistarpeista verkko-opetuksessa. Opettajien pedagogista työtä tuetaan koulutuksella. Yhtenä päätuotoksena tuotetaan joustava arviointityökalu, jota pilotoidaan yhdessä partnereiden kanssa.

Opettajat saavat projektissa koulutusta verkkoympäristössä toimimiseen olemalla mukana pilotoinneissa, joissa testataan pedagogisia menetelmiä innovaatiokompetenssien kehittymisen ja arvioinnin tueksi.

Lopuksi piloteista tullaan keräämään palautetta.

– Pilottien ja palautteen pohjalta projektissa analysoidaan onnistumiset ja epäonnistumiset, ja yhteenvedon pohjalta tuotetaan niin sanottu työkalupakki. Pakki sisältää konkreettisia suositusmenetelmiä ja ohjeistuksia tukemaan laadukasta pedagogiikkaa innovaatiokompetenssien kehittymisen ja arvioinnin tueksi verkkoympäristössä, Tauriainen tähdentää.

SINCOE-projektia rahoitetaan Erasmus+ Cooperation Partnership -ohjelmalla.

Turun AMK:n Käytäntölähtöinen pedagogiikka -tutkimusryhmä tutkii ja kehittää koulutuksen ja oppimisen eri osa-alueita, jossa projekti toteutetaan. 

Tutustu tutkimusryhmään:

Käytäntölähtöinen pedagogiikka -tutkimusryhmä tutkii ja kehittää koulutuksen ja oppimisen eri osa-alueita. Tutkimusryhmän aiheita ovat muun muassa joustavat oppimispolut ja työelämälähtöiset moduuliratkaisut, (innovaatio-)osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen, monilaiset oppimisympäristöt ja opiskelijan rooli aktiivisena toimijana.