Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 18.10.2022

Tekoälyosaaminen osaksi lääkärikoulutusta uuden opintokokonaisuuden avulla

Teknologian merkitys osana lääkärin työtä kasvaa jatkuvasti. Turun ammattikorkeakoulu on ollut mukana rakentamassa tekoälyyn liittyvää opintokokonaisuutta lääketieteen opiskelijoille osana kansainvälistä AIIS-Artificial Intelligence, Innovation & Society, the future of medicine -projektia.

Teksti: Siiri Welling 

– Tekoälyyn liittyvää opetusta ei ole lainkaan useimmissa eurooppalaisissa korkeakouluissa lääkiksen opiskelijoille. Kyse on kuitenkin jo nyt merkittävästä teknologiasta, jonka kanssa yhä useampi lääkäri työskentelee, sanoo Turun AMK:n lehtori Teppo Saarenpää.  

Opintokokonaisuus on yhteensä kolmen opintopisteen arvoinen, ja sen tekoälyosuus sisältää asioita kuudesta eri osa-alueesta. Osa-alueilla perehdytään tekoälyyn ja koneoppimiseen, esitellään erilaisia asiantuntijajärjestelmiä ja esitellään koneoppimisen mahdollisuuksia terveydenhuoltoalalla. Opintokokonaisuudet on suunniteltu eri maiden korkeakouluille tehtyjen kyselyiden perusteella.  

– Hankkeessa suoritettiin kysely, jossa selvitettiin mitä aihepiirejä opintojaksossa tulisi käsitellä. Kyselyyn vastasi lääketieteellisten tiedekuntien edustajat ja opiskelijat kahdeksasta Euroopan maasta. Opintokokonaisuuteen sisältyy myös pehmeiden taitojen eli erilaisten kommunikointitaitojen osuus ja käytännön osuus, jossa sovelletaan opittuja tekoälyasioita ennalta määriteltyyn tehtävään kansainvälisissä pienryhmissä, sanoo Saarenpää.  

Ensimmäinen oppimiskokemus järjestetään lokakuussa

Tekoäly voi auttaa tulkitsemaan erilaisia lääketieteellisiä tuloksia ja käydä läpi todella suurta tietomassaa nopeasti. Suomalaisissa korkeakouluissa järjestetään jo kursseja, joilla opetetaan tekoälyä ja erilaisia lääketieteellisiä tekoälysovelluksia. Tekoälyä ja aihepiirejä esitellään kuitenkin koko Euroopan tasolla hajanaisesti tai ei lainkaan, minkä vuoksi kattava opetuskokonaisuus tekoälystä tarvitaan.  

Havainnot ja opetuskokonaisuudet liittyvät kansainväliseen AIIS- Artificial Intelligence, Innovation & Society, the future of medicine -projektiin , joka alkoi vuoden 2020 lopussa. Projektin julkaisemassa tuoreessa raportissa todetaan, että vain muutamassa Euroopan maassa, kuten Pohjoismaissa, Belgiassa ja Alankomaissa on tarvittavia digitaalisia taitoja ja asianmukaiset koulutus- ja elinikäisen oppimisen järjestelmät. Elinikäistä oppimista tulee kuitenkin vahvistaa vielä merkittävästi, jotta valmiudet uusien taitojen hankkimiseen säilyvät jatkossakin. 

Oppimiskokonaisuudet on julkaistu kansainvälisen hankkeen omilla nettisivuilla. Projektin tiimoilta Turun yliopisto järjestää lokakuussa ensimmäisen oppimiskokemuksen, jossa käsitellään tekoälyä ja lääkärin ammatin pehmeitä taitoja, kuten empatiaa, vuorovaikutusta ja etiikkaa.  17. Lokakuuta alkava opintojakso toteutetaan verkossa Turun ammattikorkeakoulun kehittämällä alustalla.

AIIS-projektia koordinoi Salamancan yliopisto Espanjasta. Suomesta projektissa on mukana Turun ammattikorkeakoulu ja Turun yliopisto. Tämän lisäksi projektissa on mukana kaksi muuta korkeakoulua Euroopasta ja kolme yritystä. Vajaan miljoonan euron rahoitus on saatu Erasmukselta. Turun ammattikorkeakoulussa projektista vastaa Terveysteknologian tutkimusryhmä. AIIS-projekti päättyy ensi vuoden lokakuussa.  

Lue lisää:  Tekoälyosaamista tuodaan osaksi lääkärikoulutusta

Tutustu tutkimusryhmään!