Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 7.2.2023

Luotsi lisää ammattiin opiskelevien nuorten hyvinvointia – taustalla huoli opintojen keskeyttämisestä

Luotsi-hanke tähtää varsinaissuomalaisten nuorten hyvinvoinnin tukemiseen sekä urapolkujen ja alueellisten yhteistyökäytänteiden kehittämiseen. Yksivuotista hanketta hallinnoi Turun ammattikorkeakoulu ja rahoittaa Työsuojelurahasto.

Luotsi jatkaa alueellisessa ANKKURI-hankkeessa tehtyä työtä. Hankkeen taustalla on havainto ammattiin opiskelevien opintojen keskeyttämisestä ja osallisuuden kokemuksen vähenemisestä sekä huoli valmistuvien ammattilaisten työhyvinvoinnista.

– Hyvinvointi ja osaaminen vaikuttavat suoraan ammatillisen tutkinnon läpäisyyn, opintojen keskeyttämisten vähenemiseen ja työelämään kiinnittymiseen, Turun ammattikorkeakoulun lehtori, projektipäällikkö Minna Salakari ja projektikoordinaattori, väitöskirjatutkija Anu Vaihekoski toteavat.

 – Monitahoisen yhteistyön ja hyvinvointijohtamisen keinoin voidaan vaikuttaa ammatillisen oppilaitoksen työyhteisön ilmapiiriin ja onnistumisen kokemuksiin sekä siten opiskelijoiden ja henkilöstön motivaatioon ja työkykyyn.

Hyvinvointityötä tehdään yhdessä nuorten kanssa

Hyvinvoiva opiskelija ja työyhteisö vaativat hyvinvoinnin ja osaamisen johtamista.

– Oppilaitoshyvinvointi on organisaation vahva kivijalka – jokainen ansaitsee hyvän johtajan, mutta oppii myös johtamaan omaa toimintaansa vastuullisesti, Salakari kertoo.

Luotsi-hankkeen tavoitteena onkin kehittää Turun ammatti-instituutin hyvinvointijohtamista ja alueellista hyvinvointiyhteistyötä työhyvinvoinnin ja urakehityksen näkökulmista, laadullisin ja toiminnallisin menetelmin.

– Toiminta toteutuu nuorten parissa. Vaikka kyseessä on tutkimushanke, pääpaino on osallistavassa ja toiminnallisessa kehittämisessä. Ammatti-instituutin koulutaloissa toteutuva terveyskioski-toiminta sekä eri alojen opiskelijoista koostuvat nuortenraadit ovat hyviä esimerkkejä siitä, mitä me konkreettisesti teemme, Vaihekoski selvittää.

Lisäksi hankkeen järjestämissä ammattilaisraadeissa ja -työpajoissa pohditaan työhyvinvointia, työssä jaksamista, motivaatiota sekä uudenlaisia urapolkumalleja ja väyläopintoja ammattiin opiskeleville.

Oppilaitoksessa toteutuva toiminta tukee työelämään siirtymistä

Luotsi tuottaa oppilaitosympäristöön konsepteja, jotka mahdollistavat ammattiin opiskeleville ja ammattilaisille edellytykset toimia osaamisen kehittämisen ja työelämään siirtymisen tukena.

– Yhteistyö mahdollistaa ammattilaisille toimivan ja vaikuttavan menetelmän hyödyntämisen käytännön työssä, esimerkiksi erilaisten opiskelijaryhmien kohtaamisissa ja terveyden edistämisen kokonaisuuksissa. Lisäksi se luo pohjaa osallistavalle organisaatiokulttuurille, projektipäällikkö Salakari kertoo.

Hanketoimijoiden mukaan olennaista on vuorovaikutusosaamisen ja yhteistyökäytäntöjen kehittäminen, jotta yhteisöllinen oppiminen ja osaaminen ja siten myös työelämään siirtyminen mahdollistuvat.

– Hyvinvoiva ammattikouluopiskelija oppii ja etenee henkilökohtaisella opintopolullaan suunnitelmallisesti ja kiinnittyy työelämään jouhevasti opintojensa jälkeen.