Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 15.1.2014
Valoa luvassa

Hyvinvointiala hyödyntää pelillistämistä

Turun AMK:n ja Turun yliopiston yhteinen hyötypeliprojekti on käynnistymässä. Gamified Solutions in Healthcare -hankkeessa jatketaan Turun AMK:n ja Turun yliopiston yhteistyötä pelialalla ja pelien kehityksessä.

Hankkeen tavoitteena on saada ikääntyvät ja ikääntyneet pysymään virkeinä ja kotona mahdollisimman pitkään ja myöhäistää laitoshoidon tarvetta. Keskeisenä tutkimuskohteena on pelillistäminen sosiaali- ja terveysalan palveluissa, jonka kehittämiselle alana on paljon kysyntää mutta vähän toimijoita ja ratkaisuja.

– Nyt rahoitusta saaneessa yhteishankkeessamme päätavoitteena on tutkia ja kehittää sellaisia pelillistettyjä ratkaisuja, joiden avulla ikääntyvän väestön aktiivisuutta ja hyvinvointia voidaan tukea, kertoo yliopettaja Mika Luimula Turun AMK:sta.

 Kansainväliset kumppanit

 Pelillistämistä hyvinvointialan tarpeisiin tutkitaan Aasiaan painottuvan kansainvälisen yhteistyön ja kolmen osaprojektin kautta. Tutkimuksessa ovat mukana Serious Games Finlandin Virtuaalinen Palvelutalo -konsepti sekä Puuha Groupin sisä- ja ulkotiloihin sijoitetut pelilliset liikuntaelementit.

Virtuaalinen Palvelutalo –konsepti on Serious Games Finland Oy:n suunnittelema kokonaisuus, joka helpottaa ikääntyvien kommunikaatiota ja etähoidon toteutusta. Konseptia on hankkeessa suunnittelemassa lisäksi Attendo ja Turun kaupunki.

Hankkeessa toteutetaan merkittävää tutkijavaihtoa Singaporen ja Japanin pelialan asiantuntijoiden kanssa.

– Hankkeessa hyödynnetään peliteknologisia elementtejä, esimerkiksi liikkeentunnistusta, jonka avulla kuntoutusliikkeet pystytään suorittamaan oikeaoppisesti, jatkaa Luimula.

– Lisäksi pelilliset liikuntaelementit suunnitellaan kohderyhmille optimoiden, ja niistä voidaan seurata käyttäjien suoriutumista. Hankkeen pelillistettyjä palvelukonsepteja tullaan testaamaan laajasti ja käyttäjäkeskeisesti, kertoo Luimula.

Pelillistäminen kokoaa yhteen monien alojen asiantuntijat

Ennen kuin hyötypeli on kokonaisuudessaan valmis, sen kehittämiseen, käyttäjätutkimukseen ja liiketoimintamallinnukseen vaaditaan useiden eri alojen ammattilaisten työpanosta. Gamified Solutions in Healthcare –hanke tehdään yhteistyössä Turun yliopiston Technology Research Centerin kanssa.

– Yliopisto tutkii liiketoimintamalleja, käytettävyyttä ja pelillistämistä etenkin vanhusten näkökulmasta, kertoo erikoistutkija Tuomas Mäkilä.

– Tutkimushanke tekee yhteistyötä yritysten kanssa, joissa on jo aloitettu hyötypeliratkaisujen kehittäminen sosiaali- ja terveysalan käyttöön. Hankkeessa tehdään yhteistyötä myös Turun kaupungin hyvinvointitoimialan ja järjestöjen kanssa, toteaa hankesuunnittelija Paula Pitkäkangas Turun AMK:sta.

– Kansainväliset käyttäjäkokemukset ja kansainvälisten tutkijoiden asiantuntemus hyötypelialalta ovat tärkeä osa tavoitteiden saavuttamisessa. Aasiassa hyötypelejä on laadittu ja testattu paljon ja niiden tulosten hyödyntämiseen meillä on mahdollisuus, kertoo Pitkäkangas.