Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 10.3.2017

Opiskelijaprojektit loistivat ICT Cityssä

ICT Cityssä oli tungokseen asti väkeä, kun ICT showroom -tapahtumaa vietettiin nyt kymmenennen kerran. Tässä Turun korkeakoulujen maaliskuisessa tapahtumassa opiskelijaryhmät esittelivät opiskelualaansa liittyviä tuoteideoita ja kisasivat keskenään.

Kisaan oli ilmoittautunut yli 50 opiskelija-kilpailijoiden ryhmää ja kilpailevien opiskelijaprojektiryhmien lisäksi tapahtumassa oli mukana myös korkeakoulujen omia tutkimusryhmiä ja tutkimus- ja kehitysprojekteja sekä alan yrityksiä. Voittajaksi kisassa selvisi Åbo Akademin tiimi Kill the DJ. Myös useita Turun ammattikorkeakoulun osaajia palkittiin.

Teksti: Johanna Stenroos-Vuorio

Turun ammattikorkeakoulun opiskelija-kisaajista palkittiin seuraavat ryhmät: kunniamaininnan ”Best Hidden Gem” sai Software Radio -tiimi. Parhaana pelinä palkittiin Mini Golf Universe -tiimi. Paras “Virtual Reality Application” oli puolestaan CryoSelf to Sleep -tiimillä.

Yleisöäänten perusteella voittajina sekä kategoriasta ”paras esitys” että kategoriasta ”paras tekninen sisältö” selvisi team Buster (TUAS). Loistavaa työtä kaikilta, Turun AMK onnittelee!

Buster-tiimin tutkimusta – ääntä syövää ääntä

Buster-tiimi siis palkittiin kisan päätteeksi peräti kahdessa eri kategoriassa.

Elektroniikan opiskelijoista koostuva ryhmä - Janne Hanhisuanto, Olli Salminen, Aleksi Hakkarainen, Tuomas Kiiski sekä Toni Oinonen – oli tuonut messuille vastameluhallintaan perustuvan demolaitteensa.

– Olemme loppusyksystä alkaen tutkineet erilaisia metodeja, joilla veneen moottorista aiheutuvaa melua olisi mahdollista vaimentaa. Taustainnoittajana tuoteinnovaation kehittelyssä on toiminut venevalmistaja Buster , kertoo projektiryhmän jäsen Janne Hanhisuanto.

Projektiryhmässä oli päädytty käyttämään Active Noise Control -systeemiä eli aktiivista vastameluhallintaa.

Esitellyn demolaitteen idea perustui vastavaiheeseen: melulähteestä oli nauhoitettu ääntä, joka syötettiin digitaaliseen signaaliprosessoriin, jossa sen vaihe käännettiin ja sitä viivästettiin. Tämän jälkeen ääni syötettiin edelleen kaiuttimeen.

Tuloksena alkuperäinen signaali ja prosessoitu signaali kumoavat toisiaan, kun ne summattiin. Ja kyllä toimii. Tämä pystyi esittelypisteellä selvästi havainnoimaan.

– Teemme projektia Buster-venevalmistajalle. Lopullisesti äänen kokonaistasoa voidaan pudottaa jopa 15 – 20 desibeliä, kertoo projektiryhmän jäsen Olli Salminen.

Tutkimus antaa hyvät lähtökohdat viedä asiaa eteenpäin ja työn tutkimustuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa myös esimerkiksi toimistotilojen suunnittelussa tai teollisuudessa eli missä tahansa, jossa on paljon jaksollista melua haittatekijänä.

Messupeli kesäkuiseen Paavo Nurmi Games -tapahtumaan

Heti sisääntulon välittömässä läheisyydessä oli Paavo Nurmi Games sekä Lingsoft toimeksiantajinaan messupeliä puuhannut projektiryhmä.

Projektiryhmän jäsen Toni Laaksonen pelasi ensi kesän Paavo Nurmi -kisojen yhteyteen messupeliksi ja yleisön ajanvietteeksi kehiteltyä, mutta vasta beta-vaiheessa olevaa, Kinectillä toimivaa peliä.

– Tämä toimii jo melko kivasti, perusmekaniikat toimivat jo. Mutta tekemistäkin riittää edelleen, Laaksonen kertoili pelin lomassa.

Toimeksiantajan roolissa Lingsoftia sekä Paavo Nurmi Gamesia edustanut Ossi Tuusvuori oli tyytyväinen ryhmän toimintaan.

– Nuoret ovat vieneet toteutusta mukavasti eteenpäin. He ovat hommassa mukana hyvällä asenteella, Tuusvuori totesi.

Ossi Tuusvuoren mukaan tällainen opiskelijoiden kanssa tehtävä yhteistyö on puolin ja toisin palkitsevaa.

– Olemme olleet Capstone-projekteissa mukana useamman kertaa jo aiemmin. Yhteistyökumppanilta tällainen opiskelijoiden kanssa tehtävä yhteistyö vaatii aikaa, mutta on kuitenkin kaikin puolin innostavaa, toteaa Tuusvuori.

Opiskelijoiden arkeen kuuluu usein kuvitteellisten harjoitustöiden tekeminen ilman virallista toimeksiantajaa, ja siksikin tällainen oikea toimeksiantaja on monen mieleen.

– Eipä tällaistakaan brändiä kuin Paavo Nurmi olisi mahdollista saada taustalle ilman koulun ja yhteiskumppaneiden välistä tiivistä yhteistyötä, mietti Laaksonen.

Messupeliä suunnittelevassa opiskelija-projektiryhmässä mukana ovat Toni Laaksosen lisäksi Sami Laukkanen, Nikolay Baychenko, Ville Kirkkomäki sekä Mikko Havukainen.

Tsemppiä siis suunnittelutyöhön, kesäkuussa sitten pelataan Paavo Nurmi Games –tapahtuman yhteydessä.

Takana onnistunut kymppivuosi

– Tilaisuus oli todella onnistunut, ja ryhmien tuotokset olivat todella hyvin toteutettuja, kertoivat puolestaan projektipäällikkö Kari Haajanen ja lehtori Hazem Al-Bermanei Turun AMK:sta.

Juryn jäseninä tänä vuonna toimivat: Henri Muurimaa (Vaadin Oy), Otto Sunnari (Sofokus Oy), Juha Mäntynen (Staria Oyj), Kati Korolainen-Kujala (Wapice Oy), Toni Salminen (AgentIT Finland Oy), Teemu Valtonen (Cadmatic Oy), Teemu Yllikäinen (Progman Oy) and Anssi Ketopaikka (Boost Turku).

Tänä vuonna, 10-vuotisjuhlavuoden kunniaksi, paikalla oli myös ns. All Stars Jury, jossa vaikuttivat: Kimmo Koski, Johannes Maliranta, Tomi Spring, Joonas Korgan, Sami Suo-Heikki ja Jon von Weymarn. Kukin heistä on ollut aikanaan itse mukana tiimissä, joka on voittanut ICT showroomin.

Nämä ja paljon muuta oli esillä ICT ShowRoomissa tänä vuonna. ICT showroom oli samalla osa Turku ICT Week -teemaviikkoa, jota koordinoi Turku Science Park. Tapaamme jälleen 2018!

Tule opiskelemaan meille!

ICT showroomissa kisasivat insinööriopiskelijat

Yhteishaku on juuri alkamassa. Hae siis meille, ja voit olla mukana kisaamassa tulevina vuosina!

Insinööri, tieto- ja viestintätekniikka

Insinööri, prosessi- ja materiaalitekniikka

Lisätietoa asiasta