Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 11.4.2017

Room escape angiosalissa

Turun ammattikorkeakoulussa ei aina opiskella sillä kaikista perinteisimmällä tavalla. Toisen vuoden röntgenhoitajaopiskelijat osallistuivat 4.4. room escape -harjoitukseen angiosalissa Varsinais-Suomen kuvantamiskeskuksen toimenpideradiologian osastolla. Mistä oikein on kyse ja suorittivatko opiskelijat tehtävän onnistuneesti?

Teksti ja kuvat: Tina Myllyniemi

Kuvassa vasemmalta alkaen röntgenhoitajaopiskelijat Jussi Hurme, Janita Nahkala, Taina Castrén ja Tero Mustalahti

Angiosalissa tehdään esimerkiksi alaraajojen verisuonten kuvantamista sekä pallolaajennuksia. Käytännön harjoittelut aidoissa hoitotiloissa kuuluvat röntgenhoitajan opintoihin.

– Aidossa oppimisympäristössä on omat etunsa, opiskelijat ovat ikään kuin enemmän tosissaan kuin koululla, kliinisen hoitotyön opettaja Leena Walta pohtii.

Pelillinen harjoitus aidoissa hoitotiloissa

Tällä kertaa harjoituksen toteutus oli saanut inspiraation room escape -peleistä. Room escape eli huonepakopeli on fyysinen seikkailupeli, jossa huoneeseen lukittujen ihmisten pitää ratkoa pulmia päästäkseen ulos.

Menimme työporukan kanssa vapaa-ajalla escape roomiin ja siitä se idea sitten lähti, harjoituksen kehittänyt Suvi Simelius-Nieminen nauraa.

Harjoituksessa opiskelijat suorittavat toimenpideradiologiaan liittyviä tehtäviä: lääkelaskuja, välineiden tunnistamista ja nimeämistä sekä käsittelyä, steriilin leikkaustakin pukemista ja säteilyn huomioimista työskentelyssä.

– Verrattuna perinteiseen simulaatioon room escape -toteutuksessa opittavat asiat on helppo jakaa pienempiin osiin, Simelius-Nieminen kuvailee menetelmän etuja.

Oikein suoritetusta tehtävästä opiskelijat saavat palapelin palan, jotka kerättyään heidän täytyy koota angiografiakuva päästäkseen ulos 45 minuutissa.

– Teemme room escapesta kevennetyn version: opiskelijoita ei suljeta keskenään angiohuoneeseen vaan seuraan ohjaajan roolissa koko ajan mukana, Simelius-Nieminen tarkentaa.

Suunnittelu ja ohjaus osa YAMK-opintoja

Harjoituksen suunnittelu ja ohjaaminen on osa Suvi Simelius-Niemisen vapaasti valittavia opintoja ylemmässä ammattikorkeakoulututkinnossa. Hän työskentelee TYKSissä röntgenhoitajana ja opiskelee samalla Turun ammattikorkeakoulussa sosiaali- ja terveysalan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa.

– Olen kokenut ohjaamiskokemuksen hyödylliseksi opintojeni kannalta. YAMK-opiskelussa olen pystynyt räätälöimään opintoja joustavasti omaan polkuuni sopivaksi, Simelius-Nieminen kertoo.

Ongelmanratkaisu edesauttaa oppimista

Opiskelijat suorittavat tehtäviä ja keräävät palapelin paloja tasaiseen tahtiin, mutta aika meinaa loppua kesken. Osa tehtävistä on kimurantteja, eivätkä ne onnistu ensi yrittämällä. Perinteisen room escape -pelin tapaan harjoituksessa onkin kyse myös ongelmanratkaisusta. Opiskelijat kokivat harjoituksen onnistuneeksi, koska pohdittaessa asioita itse ne jäävät paremmin mieleen.

Lopulta ryhmä saa kuitenkin kaikki tehtävät suoritettua hyväksytysti ja ”pääsee ulos” ensimmäisestä angiosalista. Iltapäivä TYKSin tiloissa jatkuu viereisessä salissa säteilyannosten demonstrointiin liittyvällä harjoituksella fyysikko Jukka Järvisen johdolla.