Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 24.4.2017
Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemian kuvataiteilija- ja tanssinopettajaopiskelijat opettivat lapsille ympäristöasioita taiteen keinoin Green Actions -hankkeessa.

Leikin ja taiteiden avulla ilmastonmuutos tutuksi peruskoululaisille - ”hienoa nähdä lapset niin innostuneina”

Lapsia perehdytetään ympäristöasioihin Taideakatemian vetämässä kansainvälisessä Green Actions –hankkeessa. Siinä oppiminen ei tapahdu pänttäämällä, vaan leikkimällä ja taiteen keinoin lapsia aktivoimalla.

Teksti ja kuvat: Antti Hartikainen

Taideakatemian oppilaat pitivät kolmipäiväisen työpajan hankkeessa mukana olevalla Pääskyvuoren peruskoulun 2A- ja 2B-luokille.

- Emme tulleet tänne valmiiden tehtävien kanssa. Kyselimme eilen palautetta ja ideoita lapsilta. He halusivat jääkarhuhippaa, niin teimme sitä tänään aamulla, tanssiopettajaksi opiskeleva Jonna Junnila kertoo.

Lapset olivat aktiivisesti mukana ohjelmiston ideoinnissa.

- Osa halusi enemmän piirtämistä ja maalaamista, osa halusi enemmän liikunnallista toimintaa. Ajattelimme, että voisimme yhdistää ne ja tehdä samassa tilassa molempia asioita. Se toimi hyvin, kuvataidetta opiskeleva Jonna Halli taustoittaa ohjelman muodostumista.

Viimeisen päivän ohjelmaan kuului liikunnallista leikkiä Jevi-jääkarhun kanssa, jääkarhukaulakorujen askartelua sekä luonnosvihkojen tekemistä, joihin lapset saivat piirtää ja kirjoittaa omia ideoitaan.

Jääkarhurastilla lapset ympäröivät Jevi-jääkarhun, joka yritti pysyä jäätikön päällä. Leikissä lapset symboloivat jäätikön hupenevaa reunaa, jota Aurinko yrittää sulattaa. Aurinkona toiminut ohjaaja poisti yksitellen lapsia ringistä taputtamalla heitä selkään. Tällöin yksi lapsi poistui ringistä ja tilalle ryntäsi kiireen vilkkaa toinen, ettei Jevi tipahtaisi mereen. Rastilla riitti vauhtia ja hymyä.

Työpajoja oli vetämässä neljä tanssinopettajaopiskelijaa sekä kaksi kuvataiteilijaopiskelijaa. Aikaisempina päivinä ohjelmistossa on ollut muun muassa roskien lajittelua, tietovisailua ja romuorkesteri.

Hyvää palautetta lapsilta

Taideakatemialaiset pitävät Green Actionsin lapsia osallistavaa toimintamallia onnistuneena.

- Uskon, että tämä on vuorovaikutuksen kautta jäänyt paremmin mieleen lapsille. Olemme saaneet hirveästi kierrätysvinkkejä, kun olemme pyytäneet palautetta, hehkuttaa kuvataiteilijaopiskelija Miia Varis.

- Tänään yksi tyttö sanoi, että he ovat nyt kotonakin pelastamassa sitä jääkarhua. Mielestäni silloin asia on mennyt myönteisellä tavalla perille, Halli komppaa.

Projektiin osallistuneet Pääskyvuoren 2A- ja 2B-luokkien lapset olivat hyvin innostuneina mukana noin tunnin kestäneessä työpajassa. Lasten ilo heijastui myös taideakatemialaisiin.

- Parasta on se, että lapsilta saa heti palautteen. Se on kaikkein kivointa, kun lapseen saa luotua kontaktin ja luottamuksen, Halli tuumaa.

Varis on samoilla linjoilla.

- On hienoa nähdä lapset niin innostuneina. Siitä saa itsekin boostia. Silloin on heti ihan pähkinöinä suunnittelemassa, että mitä tehdään.

Lasten opettaminen opettaa

Hallilla ja Variksella ei ollut ennen tätä projektia opintoja lasten opettamisesta. Junnilalla puolestaan oli opintoja lastentanssiopetuksesta.

Yhteistä kaikille kolmelle on kiinnostus lasten opettamista kohtaan. Kuvataiteilijoiksi opiskelevat Halli ja Varis lähtivät projektiin mukaan, jotta he saisivat kokemusta lasten kanssa työskentelystä.

- Tanssiopettajana lasten ja nuorten kanssa työskentely on tärkeää. Se on juuri sitä, mitä me teemme tulevaisuudessa. Tämä projekti antaa siihen paljon uusia eväitä. Olen oppinut tässä matkan varrella paljon, esimerkiksi aikatauluttamisesta lasten kanssa, Junnila kertoo.

Taideakatemialaiset ovat kokeneet työskentelyn myös eri alan opiskelijoiden kanssa avartavana, koska siinä oppii erilaisia työtapoja.

Lapsia olivat hauskuuttamassa haastateltujen lisäksi myös tanssinopettajiksi opiskelevat Emma Keitilä, Aliisa Peräniitty ja Jevi-jääkarhun roolia vetänyt Evgeny Kostyuko.

Kansainvälistä yhteistyötä

Kyseessä on Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemian alullepanema hanke, jota vetää musiikin lehtori David Yoken.

Projektin pedagogisena ideana on yhdistää taide ja tiede sekä opettaa lapsia pikemminkin hauskanpidon kuin pänttäämisen avulla. Myös hankkeen sanoma on ajankohtainen.

- Ilmastonlämpenemisellä on erittäin tuhoisa vaikutus ympäristöömme. Keskitymme juuri tähän ikäryhmään, koska nämä seitsemän- ja kahdeksanvuotiaat ovat viidentoista vuoden kuluttua niitä ihmisiä, jotka äänestävät ja ovat yhteiskuntamme vastuullisia jäseniä, Yoken painottaa.

Green Actions on kansainvälinen hanke, jossa on mukana monia pohjoisia valtioita. Yhteistyökumppaneita on paljon ja lisää on Yoken mukaan tulossa.

- Teemme virallista yhteistyötä Grönlannin yliopiston kanssa. Toiminnassa on mukana myös peruskouluja Grönlannista, Islannista, Tanskasta, Norjasta, Kanadasta ja Alaskasta.

Yhteistyöhön kuuluu esimerkiksi kommunikointia eri maiden opiskelijoiden kesken. Pääskyvuoren koulun kuudesluokkalaisten englanninryhmä on internetin välityksellä yhteydessä samanikäisiin alaskalaisiin lapsiin.

- Tietääkseni he vaihtavat ajatuksia paikallisten eläinten asuinympäristöistä ja ilmastonlämpenemisen vaikutuksista eläimiin, Yoken kertoo.

Lisäksi hankkeeseen kuuluu osaamisen vaihtamista ja kulttuurien vuorovaikutusta.

- Arvioimme erilaisten koulutusjärjestelmien toimintaa erilaisissa konteksteissa ja eri maissa. Meillä on esimerkiksi erittäin tärkeää yhteistyötä Saamen ammattikorkeakoulun kanssa. Olemme hyvin kiinnostuneita saamelaisten tavoista lähestyä ilmastonmuutosta, tai kuinka Grönlannin inuiitit suhtautuvat siihen.

David haluaa kiittää Pääskyvouren peruskoulua: luokanopettajia Katri Nirhamoa ja Eetu Jokista sekä rehtori Erkki Rötköstä kaikesta heidän tuestaan Green Actionsin eteen. Erityiskiitokset David antaa mahtaville 2A- ja 2B-luokkien oppilaille!