Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 1.9.2017

Opiskelijatiimi suunnitteli Kahvila Veturiin uuden konseptin

Loimaalaisen Kahvila Veturin yrittäjä Jyrki Heikkilä alkoi viime talvena miettiä, miten kahvilan saisi tuottavammaksi. Turun AMK:n muotoilun opiskelijat suunnittelivat kahvilan uuden ilmeen.

Teksti: Sinikka Leino

Toimeksiantoon tarttui muotoilun opiskelijat Riina Vainionpää, Anni Viirros, Hanna-Kaisa Rask ja Janina Sula.

Konseptointiprojektiin sisältyi toimintaympäristö, kahvilan liikeidea ja palvelun laatu sekä asiakaskokemus. Opiskelijatiimi haki ideoita tutustumalla kahviloihin, tehtyihin opinnäytetöihin ja muihin tietolähteisiin. 

Suunnittelutiimi luonnosteli kolme kahvilakonseptia, joista yrittäjää miellytti moderni konsepti. Opiskelijat tiesivät, mistä syntyy positiivinen asiakaskokemus: suunnittelijan on hypättävä asiakkaan saappaisiin. Ylipäätään käyttäjälähtöisyys on tärkeää tuotekehityksessä ja muotoilussa. Kun asiakas tulee tilaan, hän saa ensivaikutelman tilasta, esimerkiksi kertakäyttöastioiden ja posliinin välillä vallitsee selvä tunnelmallinen ero. 

Lopullisessa suunnitelmassaan opiskelijat hakivat tuoretta ilmettä kahvilaan yhtenäistämällä kalustusta, astioita sekä värejä. Tarjoilu- ja myyntitiski yhdistyivät käytännönläheiseksi. Paikallisuus korostui konseptissa, koska sitä pidetään myyntivalttina. 

Opiskelijoiden mielestä todelliseen kahvilaan kohdistuva projekti oli mielenkiintoinen. Ryhmäläiset pitivät yhdessä tekemistä vahvuutena. Myös yrittäjä Jyrki Heikkilä oli tyytyväinen konseptiin. Kun suunnitelma toteutetaan, pidämme isot avajaiset, Jyrki Heikkilä lupailee.