Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 18.9.2017

Naughty BRGR haastoi mainonnan suunnittelijat ideointikilpailuun

Grundlagen luovassa keskuksessa käy hiljainen puheensorina ja mietintämyssyt ovat tiukasti päässä, kun toisen vuosikurssin mainonnan suunnittelun opiskelijat pääsivät ideoimaan markkinointia Akseli Herlevin luotsaamalle Naughty BRGRille. Kyseessä on Grundlagen ja mainonnan suunnittelijoiden yhteistyö oikean asiakkaan kanssa.

Teksti ja kuva: Katriina Kantonen

Tehokas suunnittelupäivä on markkinoinnin lehtorin Minna Teittisen käsialaa ja osana hänen opettamaansa Kampanjasuunnittelun opintojaksoa. Teittisen mukaan kokemuksen tarkoituksena on verkostoitua kouluympäristön ulkopuolelle mahdollisimman tehokkaasti sekä antaa opiskelijoille työelämälähtöistä oppimiskokemusta. Voittajatiimi pääsee presentoimaan ideansa 35:lle TBWA-mainostoimiston suunnittelijalle.

- Opiskelijoilla oli tehtävänä suunnitella Naughty BRGRille kokonaisvaltainen lanseerausmarkkinoinnin paketti uusien kaupunkien valloittamiseen, Teittinen kuvailee.

Tehtävänannossa ohjeistettiin rikkomaan rajoja ja hyödyntämään yrityksen keulakuvaa, Top Chef –voittaja Akseli Herleviä. Grundlagen toimitusjohtaja Mari Taulerin mukaan yhteistyön tavoitteena on, että opiskelijat pääsevät koeponnistamaan aikapaineessa tehtävää suunnittelua, johon törmätään heti työelämässä.

-Haaveeni on aina ollut tehdä yhteistyötä opiskelijoiden kanssa. Tavoitteena on, että opiskelijat saavat mahdollisimman paljon irti tästä päivästä, Tauler kertoo.

Naughty BRGR:n markkinointipäällikkö Natalia Tolmatsova uskoo opiskelijoiden erilaisiin ideoihin. Hänen mukaansa moni tiimi on löytänyt heidän markkinointinsa äänen ja hengen.

-Haluamme ehdottomasti paikallisten näkemystä. Uskomme myös uusiin talentteihin ja nuoriin suunnittelijoihin. Odotukset päivästä ovat korkealla ja huippuidea voi tulla ihmiseltä, joka ei ole kiinni tässä bisneksessä, Tolmatsova kiteyttää ennen presentaatioita.

Opiskelijoille opettavainen kokemus

Mainonnan suunnittelun opiskelijoiden Pauliina Tienpään sekä Emilia Huttusen tunnelmat ovat innostuneet sekä jännittävät, kun aikaa työstämiseen on jäljellä puoli tuntia. Molemmat odottavat päivältä uuden oppimista sekä oikean asiakastyön tekemistä.

-En ole tehnyt aikaisemmin tämän tyyppistä asiakastyötä ja tämä on huikea mahdollisuus. Briiffi oli kattava ja saimme toteutukseen vapaat kädet. On hienoa nähdä, miten tällainen tehtävänanto toimii oikeassa elämässä. En voi sanoa, mikä olisi toisen vuoden opiskelijalle parempaa kuin tällainen käytännön kokemus, kertoo Pauliina Tienpää.

Opiskelijat kokivat rajallisen ajan sekä laajan tehtävänannon haastavaksi. Huttusen mukaan ammattilaisten tuesta oli apua päivän aikana.

- Ensiksi mietimme briiffin haasteita ja miten niitä tulisi lähestyä. Lähdimme suunnittelemaan kampanjaa ja heittelimme monia ideoita, joista päätimme punaisen langan. Tässä on oppinut sietämään kiirettä. Mahtavaa on ollut erityisesti se, että olemme päässeet tekemään oikealle asiakkaalle, jota meidän mielipiteet ja ideat kiinnostavat.

Tyytyväinen yhteistyökumppani

Voittajajoukkueeseen kuuluivat Eveliina Aaltonen, Wilma Isokääntä, Ilona Aaltonen sekä Maria Hakala. Tauler kertoo yllättyneensä positiivisesti presentaatioista ja ajattelun tasosta.

- Kuulin vasta jälkikäteen, että heille ei olla edes vielä opetettu presentaatiotekniikkaa. Esiintymiset olivat rentoja ja oppilaat olivat asiansa takana. Tiimit olivat sisäistäneet hyvin todella laajan briiffin ja lähteneet hienosti purkamaan pienessä ajassa ratkaistavaa ongelmaa. Tiimeiltä tuli muutama heti toteuttamiskelpoinen idea ja uskon, että moni suunnitelma menee myös Naughty BRGR:n käyttöön. Tietenkin parannetaavaa oli, mutta niin pitääkin, Tauler kommentoi päivän päätteeksi.