Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 4.10.2017

Turun AMK:n tiimi voittoon Turku Future Hackathonissa

SparkUpissa Kupittaalla järjestetty Turku Future Hackathon keräsi 16 tiimiä kehittämään uusia innovaatioita Turun kampus- ja tiedepuistoalueelle. Tiukan kisan voiton ja 8000 euron pääpalkinnon jakoivat lopulta Go Questing ja TwinCities -kilpailutyöt. Go Questing –ryhmän edustajat opiskelevat Turun AMK:ssa tieto- ja viestintätekniikkaa.

Teksti: Johanna Stenroos-Vuorio

Go Questing –ryhmä koostui Turun AMK:n tieto- ja viestintätekniikan opiskelijoista. Ryhmän tavoitteena on sovelluksensa avulla pelillistää sosiaalinen verkottuminen, etenkin kampusalueen opiskelijoiden keskuudessa. Sovelluksen avulla pyritään helpottamaan verkottumista ja uusien bisneskontaktien löytymistä.

Sovelluksen käyttö johdattelee sosiaaliseen kanssakäymiseen todellisessa elämässä

Go Questing -sovellus hyödyntää kampusalueen karttaa ja luo sinne tehtäviä, joita pelaajan tulee suorittaa saadakseen palkintoja pelissä. Pelaajat voivat luoda tehtäviä myös toisilleen, ja kaikki nämä tehtävätyypit johtavat sosiaaliseen kanssakäymiseen oikeassa elämässä, eivät siis ainoastaan virtuaalitodellisuudessa.

- Sovellus hyödyntää augmented reality -näkökulmaa, jonka avulla hämärretään pelin ja todellisuuden välistä rajaa. Tavoitteena on madaltaa kynnystä luoda sosiaalista verkostoa ja tavata uusia ihmisiä, kertovat voittoisassa tiimissä innovoineet opiskelijat Sade Sirén, Katriina Jokinen ja Matti Krusviita.

Ryhmäläiset ovat tieto- ja viestintätekniikan 1. ja 2. vuoden opiskelijoita.

- Lähdimme mukaan kilpailuun osana ICT Services and Projects -projektikurssia, eikä lähtötavoitteemme ollut voittaminen, vaan projektihallinnan ja -suunnittelun osaamisen kartuttaminen, Sirén kertoo.

Alkuintrosta saakka mielessä tavoitteet tuotteen kaupallistamisesta

Kuultuaan Hackathonin alkuintron alkoi tiimi tehdä ideakarttaa ajatuksista, joita asiasta heille heräsi.

- Koska joukossamme on kaksi pelialalle tähtäävää opiskelijaa, suuntasimme nopeasti pelillistäviin ratkaisuihin. Koetimme etsiä pelikonseptia, johon olisimme kaikki tyytyväisiä ja lähdimme liikkeelle siitä, millaista peliä voisimme kaikki itsekin pelata. Yhdistelimme sitten palasia sellaisista peleistä, joista itse pidimme, ja liimasimme ne kasaan uudenlaiseksi kokonaisuudeksi, Sirén miettii.

Hackathonin aikana ryhmä oppi paljon nopeasta idean kristallisoinnista toimivaksi tuotekonseptiksi. He pitivät koko ajan mielessä tuotteen kaupallistamisen tavoitteet.

- Tiimimme oli onneksi hyvin toimiva, organisoitunut ja aikaansaava, jolloin mitään hätää tai kiirettä ei projektin kanssa tullut, projektiryhmäläiset kertovat.

Tavoitteena on jatkaa projektia seuraavaksi prototyyppivaiheeseen.

Lue uutinen Turun kaupungin sivuilta.