Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 18.10.2017

Kehittäminen on tiedon viemistä toimintaan

Kehittäminen on paljon käytetty, lähes inflaationkin kärsinyt päivän sana erilaisissa organisaatioissa. Mitä kehittämisellä oikeastaan tarkoitetaan ja millainen on onnistunut kehittämisprojekti? Turun ammattikorkeakoulun uusi oppikirja auttaa viemään kehitysideat käytäntöön.

Teksti: Tina Myllyniemi

Uudet työn tekemisen muodot ja teknologian kehitys tunnetusti muuttavat työelämää perustavanlaatuisesti. Muutokset edellyttävät organisaatioilta ja työntekijöiltä uusien toimintatapojen kehittämistä, uudistumiskykyä ja ketteryyttä.

– Kehittämistoiminta koskee nykyään suurinta osa työelämää, ei yksin esimerkiksi yritysmaailmaa. Tästä yksi esimerkki on käynnissä oleva sote-uudistus. Kehittämistoiminta voidaankin nähdä aikaisempaa selkeämmin osana laajaa työelämämuutosta. Toiminnan osa-alueet ja kehittämisosaamisen käytännön toteuttaminen ovat pitkälti saman sisältöisiä riippumatta organisaatioista, yliopettaja Kari Salonen Turun ammattikorkeakoulusta kuvailee.

Käytännönläheinen oppikirja suomeksi

Tuoreen julkaisun idea syntyi tarpeesta tehdä suomenkielinen kehittämistoiminnan oppikirja ylemmän ammattikorkeakoulutuksen (YAMK) opiskelijoille. Kehittäminen tulee opiskelijoille tutuksi projektiopinnoissa.

Kirjoittajat Kari Salonen, Sini Eloranta, Tiina Hautala ja Sirppa Kinos toimivat opetus- sekä tutkimus- ja kehitystehtävissä Turun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalalla.

– Huomasimme että vastaavan tyyppistä suomenkielistä kirjallisuutta ei ole juurikaan saatavilla. Kehittämiskirjat ovat usein tutkimuspainotteisia. Halusimme omassa kirjassamme painottaa sitä, miten tutkimuksen tuloksia viedään käytäntöön, tekijät kertovat.  

Julkaisussa avataan erityisesti kehittämisen prosessia ja käytännön menetelmiä, tutkimuskirjallisuutta unohtamatta.

Kaiken keskellä on ihminen – ja kyky oppia

Kehittämisen keskiössä ovat ihmiset ja heidän oppimiskykynsä.

– Pysyvää hyötyä tuottava kehittäminen toteutuu siellä missä ihmiset tekevät töitä toistensa kanssa. Kehittämistä ei voida tehdä ulkoa päin ilman työntekijöiden sitoutumista, Salonen kertoo.

Tulevaisuuden työelämää ja tapahtumassa olevia muutoksia ei voida ennakoida täysin. Ihmisten oppimisen merkitys tuskin kuitenkaan vähenee. Turun ammattikorkeakoulun oppimisote, innovaatiopedagogiikka,  pyrkii vastaamaan tulevaisuuden työelämän haasteisiin yhdistämällä opetusta, tutkimus- ja kehitystyötä sekä yhteistyötä työelämän toimijoiden kanssa.

Kehittämistä aloittelijoille ja edistyneemmille yksissä kansissa

Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa kuvaa kehittämistoiminnan prosessia, siihen liittyviä käsitteitä ja kehittämisen menetelmiä. Keskeisiä teemoja ovat kehittämistoiminnan suunnitelmallisuus, johtaminen, yhteisöllinen työskentelytapa, vastavuoroisuus sekä työntekijöiden ja asiakkaiden tasa-arvoinen osallisuus.

Kirjasta hyötyvät ammattikorkeakoulun eri tasojen opiskelijat, opettajat ja kehittämiseen osallistuva henkilökunta. Kirja auttaa työelämässä hankkeissa suunnittelevia ja toteuttavia henkilöitä suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan työtään.

Tutustu ja lataa pdf-julkaisu käyttöösi tai tilaa painettuna Turun AMK:n julkaisukauppa Lokista.

5 vinkkiä onnistuneeseen kehittämisprojektiin

Kirjoittajien viisi vinkkiä kehittämiseen:

1. Kehittämisen on oltava suunniteltua ja tavoitteellista toimintaa, jonka seurauksena tapahtuu muutos.

2. Toteutunut kehitys eli muutos tuottaa toiminnalle, organisaatiolle tai asiakkaalle lisäarvoa, hyötyä.

3. Toimintaa on johdettava. Kehittämisprojekti voi muuttaa työpaikan totunnaista hierarkiaa. Kehittäminen edellyttääkin uudenlaista dialogikeskeistä, osallistavaa ja mahdollistavaa johtamista.

4. Ihmiset on otettava mukaan heidän työtään koskevaan kehittämiseen. Näin kehittäminen siirtyy aidosti osaksi toimintaa.

5. Toiminta on reflektiivistä eli sitä korjataan jatkuvasti tilanteen mukaan.