Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 16.11.2017

TexHack – tehokkaita innovaatioita tekstiili- ja muotialan käyttöön

Tekstiili- ja muotialan ensimmäisessä hackathonissa kehitettiin innovatiivisia ratkaisuja alan tulevaisuuteen. Suomen Tekstiili & Muoti ry:n 6.-7.11.2017 järjestämässä tekstiili- ja muotialaan liittyvässä TexHack-tapahtumassa Helsingin Korjaamossa ratkottiin kahden päivän ajan neljän eri yrityksen haasteita.

Teksti: Johanna Stenroos-Vuorio ja Azma Mohammed
Kuva: Suomen Tekstiili & Muoti ry

Kaikki haasteet liittyivät tavalla tai toisella resurssitehokkuuteen. Suomen Tekstiili & Muoti ry:n järjestämän TexHack-tapahtuman voittajaksi valikoitui idea, joka mullistaa työvaatteiden tuotantotavan. Lisäksi yritysedustajat palkitsivat kukin omat suosikkinsa. Tapahtumassa jaettiin myös tulevaisuuspalkinto. Turun ammattikorkeakoulun opiskelijat onnistuivat, ja olivat kukin mukana palkituissa ryhmissä.

TexHack-tapahtuman haasteet liittyivät resurssitehokkuuteen, ja esimerkiksi kuitukangasvalmistaja Suominen tavoitteli tuotteisiinsa yhdistettäviä älyn ja tekniikan innovaatiota. Image Wear puolestaan haastoi osallistujia työvaatetuotannon tehostamiseen ja automatisointiin. Patjoja, tyynyjä ja vuodevaatteita valmistava Familon toivoi innovaatiota kierrätysongelmaan. Kivat-lastenvaatteiden takana oleva Agtuvi etsi TexHack-tapahtuman kautta uusia mahdollisuuksia verkkokauppansa kehittämiseen.

Kunkin yrityksen ongelmia lähti ratkomaan 3 - 4 ryhmää. Ryhmistä osa muodostui suoraan yrityksistä tulleista tiimeistä. Osa ryhmistä taas yhdisteltiin itsenäisesti TexHackiin ilmoittautuneista henkilöistä. Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoista tapahtumaan osallistuivat Alma Honkanen (Muotoilu), Sari Kattelus (Koneautomaatiotekniikka) ja Azma Mohammed (Tuotantotalous).
- Päädyin sattumalta Sarin kanssa samaan tiimiin ratkaisemaan Image Wearin haastetta. Alma Honkanen puolestaan työsti kahden muualta tulleen opiskelijan kanssa Agtuvin tehtävänantoa, kertoo Azma Mohammed Turun ammattikorkeakoulusta.
 

Turun AMK:n opiskelijat voittoisissa ryhmissä

Ideoita arvioivat sekä yritysedustajat että futuristi Elina Hiltunen, VTT:n johtava tutkija Pekka Tuomaala, enkelisijoittaja Jaakko Salminen sekä Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen. Voittajan ratkaisuidea liittyi Image Wearin työvaatteiden seuraamiseen aina tuotannosta elinkaaren loppumetreille saakka.

Voittajan lisäksi TexHackissa mukana olleet yritysedustajat palkitsivat omat suosikkinsa heille esitetyistä ratkaisuista. Image Wear palkitsikin Sari Katteluksen (Turun AMK), Azma Mohammedin (Turun AMK), Marika Nokelaisen (Metropolia AMK) ja Lotta Hyvärisen (Aalto yliopisto) ratkaisuehdotuksen työvaatteiden kausihinnoittelujärjestelmästä, jossa tilaaja saa vaatteensa edullisemmin, jos tilaa ne sesongin ulkopuolella.

Tämän lisäksi 1000 euron tulevaisuuspalkinnolla korostettiin Alma Honkasen (Turku AMK), Marja Kurkelan ja Paula Nordforsin ratkaisua. Ratkaisu liittyi Agtuvin Kivat-verkkokaupan elämyksellisyyden lisäämiseen, ja äitien lisäksi myös isiä ja lapsia osallistavan kokonaisuuden luomiseen.

Turun AMK onnittelee hienoista suorituksista!

Omaa ammattitaitoa kehittämässä, taitoja tulevaisuuden varalle

Kaikkein eniten oppi kuulemma tiiviistä yhteistyöstä oman ryhmän kesken. Ryhmässä myös kyseenalaistettiin ja vaadittiin argumentteja jokaisen ajatuksen ja ehdotuksen tueksi.

- Omassa ryhmässäni kaikki olivat entuudestaan tuntemattomia toisilleen, ja aivan erilaisista taustoista. Erilaiset taustat koituivatkin eduksemme. Meillä oli osaamista vaatealalta, tuotannon alalta ja automaation yksityiskohdista. Muotoilun keinoin puolestaan osasimme luoda parhaat edellytykset ideointiprosessin kuvaamiseen, palvelun visualisoimiseen sekä esityksen luomiseen, toteaa Azma Mohammed.

Prosessin aikana osallistujat tutustuivat alan toimijoihin ja oman haasteyrityksen toimintatapoihin. Lisäksi kiinnostavaa oli huomata, mistä innovaatioista kussakin yrityksessä ollaan kiinnostuneita. Osa yrityksistä keskittyi kierrätysideoihin, osa tuotannon tehostamiseen/automatisointiin ja osa esimerkiksi verkkokaupan kehittämiseen.

- Opiskelijoina monet meistä halusivat oppia hyödyllisiä taitoja tulevaisuuden varalle, kehittää ammattitaitoaan kukin omalla sarallaan, tutustua tekstiilialan uusiin tuuliin, nähdä uusia innovointimenetelmiä ja tutustua uusiin ihmisiin. Kaikkea tätä TexHack todella toikin, Mohammed miettii.

Tutustu tapahtumaan ja katso tunnelmia!