Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 11.12.2017

Palkittu kirjastoalan opinnäytetyö kirjoitettiin opintovapaalla Intiassa

Kirjastonhoitajien säätiö sr on vuosien ajan palkinnut kirjasto- ja informaatioalan oppilaitoksissa tehtyjä opinnäytetöitä. Syksyllä 2017 ehdotuksia palkittaviksi töiksi tuli säätiölle ennätysmäärä.

Teksti: Johanna Stenroos-Vuorio
Kuva: Aino Tapio

Yksi säätiön hallituksen palkitsemista opinnäytetöistä oli Turun ammattikorkeakoulussa kirjasto- ja tietopalvelun ylempää ammattikorkeakoulututkinto (YAMK) opiskelevan Aino Tapion opinnäytetyö ”Kellutuskuvioita Espoon kaupunginkirjastossa: valmistelu, käyttöönotto ja ensisukellus kelluvaan kokoelmatyöhön”.

Aino Tapio on kirjastoammattilainen, joka kertoo olevansa erityisesti kokoelmien ystävä. Tapion tie kirjastoalalla on jo pitkä.

- Valmistuin Tampereen yliopistosta yhteiskuntatieteiden kandidaatiksi informaatiotutkimus pääaineenani keväällä 2005. Olin ollut kahtena aiempana kesänä harjoittelussa ja kesätöissä Espoon kaupunginkirjastossa. Päätin kartuttaa työkokemustani yhden sijaisuuden verran kun siihen tuli mahdollisuus. Yhtäkkiä olinkin työskennellyt kokopäiväisesti jo kymmenen vuotta ja ajatus gradun kirjoittamisesta tuntui yhä kaukaisemmalta, kertoo Tapio.

Sitten Aino Tapio huomasi Turun ammattikorkeakoulun ilmoituksen Kirjasto- ja tietopalvelualan ylemmästä korkeakoulututkintoon johtavasta koulutusohjelmasta.

- Sillä hetkellä tiesin tilaisuuteni koittaneen, muistelee Tapio.

Käytännönläheiset opinnot innostivat

Opintojen käytännönläheisyys eli mahdollisuus soveltaa ja arvioida opittua suoraan omassa työssä, oli Tapiolle ratkaiseva motivoiva tekijä palata koulunpenkille.

- Opinnäytetyöni aihekin oli itsestään selvä jo pääsykoetehtävää kirjoittaessani. Espoossa käynnisteltiin keväällä 2015 Kellutusprojektia ja minut oli valittu mukaan projektiryhmään. Kellutus käynnistyi vuoden 2016 alussa ja samalla työnkuvani keskittyi kokonaan kokoelmien ympärille, Tapio kertoo.

Käytännössä kellutus tarkoittaa sitä, että kirjat jäävät aina palautuskirjastoon eikä niitä kuljeteta takaisin siihen kirjastoon, josta ne on lainattu. Kirjat jäävät siihen kirjastoon, jossa niille on eniten kysyntää. Kellutusjärjestelmä mahdollistaa kirjastonkäyttäjälle entistä enemmän mahdollisuuksia muovata omalla toiminnallaan käyttämänsä kirjaston kokoelmaa.

Aino Tapio kertoo nauttineensa opiskelusta aikuisena aivan eri tavalla kuin nuorempana. Jokaisella kurssilla on ollut riittävästi liikkumatilaa löytää yhteys omaan organisaatioon tai työhön ja siinä kehittymiseen.

- Päätin jo heti opintojen alussa, ettei opinnäytetyöstäni tulisi koitumaan mitään stressiä tai paineita, vaan tulisin saamaan sen ilolla valmiiksi kohtuullisessa ajassa. Päätin myös, että tulisin jäämään ansaitulle opintovapaalle opintojen loppuvaiheessa.
Opiskeluajan mainiota antia on Aino Tapion mukaan ollut myös tutustuminen opiskelutovereihin eri puolilta Suomea ja eri kirjastosektoreilta. Yhteiset kurssit insinöörien ja liiketalousihmisten kanssa ovat myös avanneet uusia näkökulmia.

Tapio kirjoitti opinnäytetyönsä opintovapaalla Intiassa

Aino Tapiolle oli alusta alkaen selvää, että hänen opinnäytetyönsä olisi toimintatutkimus. Tutkimuskysymys limittyy pitkälti prosessin kuvaamiseen: kelluvan kokoelmaan valmistautumiseen, sen käyttöönottoon ja ensivaiheen kokemuksiin Espoon kaupunginkirjastossa.

- Työni on käytännönläheinen tarina tästä prosessista ja sen keskeisin näkökulma on kokoelmatyössä. Uskon, että se on kiinnostavaa luettavaa kaikille kirjastoissa kokoelmatyötä tekeville, olipa kellutus sitten jo arkipäivää, suunnitteilla tai vasta harkinnassa, Tapio toteaa.

Tapio ryhtyi keräämään opinnäytetyön aineistoa heti opintojen alettua.

- Aloin luonnostella teoreettista taustaa ja lukea kokoelmatyöstä monipuolisesti. Pystyin suuntaamaan ja rajaamaan kurssien etätehtäviä osittain siten, että sain niistä tukea toimintatutkimukseeni. Ennen kaikkea minulle oli kuitenkin tärkeintä, että opinnot tukivat minua omassa työssäni. Suunnitelmallisuus, järjestelmällisyys ja pyrkimys järkevään dokumentaatioon olivat totisesti hyödyksi kellutuksen alkuvaiheessa, Tapio kertoo.

Aino Tapio rajasi työnsä tutkimusjakson päättyväksi vuoden 2016 lopussa. Tässä vaiheessa hänellä oli siis tutkimusaineisto jo kasassa.

- Jäin opintovapaalle ja suuntasin Aasiaan. Kirjoitin työni lähes kokonaan valmiiksi Intiassa. Nautin kirjoitusprosessista suuresti ja lukiessani opinnäytetyötäni palaa mieleen ihania muistoja kirjoituspaikasta ja -ajasta. Sain työkaveriltani tarvittavia lisädokumentteja ja yhteydenpito myös opinnäytetyöni ohjaajan kanssa sujui mainiosti netin välityksellä.

Myös Turun ammattikorkeakoulun kirjaston sähköinen kokoelma oli verkon kautta käytettävissä, ja sieltä Tapio pystyi löytämään lisää lähdekirjallisuutta, kun esimerkiksi teoreettiseen viitekehykseen tarvittiin täydennystä.

- Palaan takaisin töihin vuoden alussa positiivisin mielin. Olen toiveikas sen suhteen, että olen opintojeni myötä kasvanut ammatillisesti ja pystyn toivottavasti antamaan ja jakamaan jotain tästä yhteisössäni. Teen kaikkeni, että kokoelmatyö saa jatkossakin ansaitsemaansa huomiota ja sitä kehitetään tulevaisuuslähtöisesti, Tapio kertoo.