Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 29.1.2018

Opiskelijat selvittivät Turun Sataman toimesta asiakastyytyväisyyttä

Turun ammattikorkeakoulun opiskelijat selvittivät Turun Sataman toimeksiannosta matkustajatyytyväisyyttä Turun satamassa sekä matkustajaterminaaleissa. Opiskelijat saivat arvokasta käytännön kokemusta asiakkaan kohtaamisesta ja vuorovaikutuksesta erilaisten ihmisten kanssa sekä projektityöskentelystä.

Teksti: Sinikka Leino
Kuva: Turun Sataman kuvapankki

Opiskelijat tekivät yhdessä Turun Sataman kanssa haastattelulomakkeen ja jalkautuivat marraskuun lopulla 2017 viikon ajaksi haastattelemaan matkustajia laivojen sekä aamu- että iltalähdöillä. Matkustajilta haluttiin mielipidettä erityisesti liikennejärjestelyistä, lähtöpaikkakunnasta sekä matkan kohteesta, terminaalien ja sataman palveluiden tasosta sekä uusien palveluiden tarpeista haluttiin myös asiakkaiden mielipiteitä.

Viikon aikana opiskelijat haastattelivat noin 800 matkustajaa ja tekivät vastausten yhteenvedon ja analysoinnin. Projektista Turun Satama ja varustamot saivat arvokasta tietoa, jota he hyödyntävät palvelujen ja toiminnan edelleen kehittämisessä.

Tuloksia hyödynnetään toiminnan kehittämisessä

Tuloksia raportoitaessa Turun Sataman matkustajaliikenteen palveluiden kehittämisestä vastaava Marita Anstead oli tyytyväinen saatujen vastausten määrään ja totesi, että raportti tarjosi hyvän pohjan asiakastyytyväisyyden nykytilasta ja tarjosi uusia ajatuksia toiminnan kehittämiselle.  Turun Sataman toimitusjohtaja Christian Ramberg kertoi, että tulokset ovat tärkeitä Turun Sataman ”Kun ajalla on merkitystä” –teemalle ja piti tärkeänä säännöllisen asiakaspalautteen keräämistä. Tulosten raportointitilaisuudessa ideoitiin myös asiakaspalautteen keruutapojen kehittämistä hyödyntäen esimerkiksi digitaalisuutta.

Opiskelijat saivat käytännön kokemusta asiakkaan kohtaamisesta

Opiskelijatiimi oli innostunut ja motivoituneita haastattelemaan asiakkaita vaikka haastatteluviikolla oli pimeää ja vettä satoi lähes joka päivä. Opiskelijatiimin jäsen Marinella Kajic totesi, että opiskelijat saivat arvokasta käytännön kokemusta asiakkaan kohtaamisesta ja vuorovaikutuksesta erilaisten ihmisten kanssa sekä projektityöskentelystä.