Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 15.2.2018

Töihin urheilun pariin

Turun ammattikorkeakoulu ja HC TPS tekevät monipuolista yhteistyötä, joka tarjoaa opiskelijoille ainutlaatuisen mahdollisuuden kerryttää kokemusta ja opintopisteitä.

Teksti: Jyri Sulander ja Matias Höglund

Turun ammattikorkeakoulun ja yhtenä Suomen suurimmista kiekko-organisaatiosta tunnetun HC TPS:n välinen yhteistyö on kestänyt jo useamman vuoden ajan. TPS:n tiedottaja Joona Haarala kertoo, että yhteistyö hyödyttää sen molempia osapuolia.

- Kun aloitimme AMK:n kanssa yhteistyön ensimmäisen kerran silloisen monimedialinjan opiskelijoiden kanssa, huomasimme sen olevan helppo ja mielenkiintoinen tapa ansaita kouluun opintopisteitä. Tästä opiskelijat saavat itselleen ainutlaatuista työkokemusta, jonka avulla voimme kehittää niin heidän omia kykyjään, kuin myös seuran toimintaa.

Haaralan mukaan HC TPS:stä löytyy töitä laidasta laitaan, minkä vuoksi yhteistyö työllistää media-alan opiskelijoiden lisäksi myös tradenomeja sekä sosionomeja.

- TPS:n verkkosivut toimivat verkkolehden tavoin: sinne kirjoitetaan niin uutisia kuin ennakoita. Myös koulussa opetettavat Photosopin sekä Premieren kurssit ovat työpaikalla erittäin hyödyllisiä, sillä valokuvaaminen, videokuvaus ja sosiaalisen median hallitseminen ovat tärkeässä osassa tätä työtä. Tradenomiopiskelijoille töitä puolestaan on markkinoinnin eri osa-alueilla, kun taas sosionomeja tullaan tarvitsemaan keväällä alkavassa nuorisoprojektissa.

Haarala kertoo opiskelijoiden saavan yhteistyön kautta ainutlaatuisen kattauksen siitä, millaista on työskentely suuressa organisaatiossa. Työtehtävät saattavat olla hyvinkin vastuullisia, mutta kaikista tärkeimpänä asiana Haarala pitää palautteenantoa.

- Opiskelija saa jokaisesta työstään henkilökohtaisen palautteen. Sen kautta voidaan kehittää niin TPS:n organisaatiota kuin opiskelijan omia taitoja.

Kontaktien luomista näköalapaikalla

Toisen vuoden journalistiopiskelija Juho Torpo aloitti TPS:n mediatiimissä syksyllä 2017, hetkeä ennen kuluvan Liiga-kauden alkua. Hän kertoo saaneensa yhteistyöstä paljon irti jo ensimmäisen kauden aikana.

- Tämä yhteistyö tarjoaa mahtavan mahdollisuuden nähdä suuren suomalaisen jääkiekko-organisaation toimintaa lähietäisyydeltä. Olen päässyt kokeilemaan monia asioita, joita en aiemmin ole tehnyt, ja olen saanut sitä kautta muun muassa esiintymisvarmuutta.

Torpon työnkuva on kuluvalla kaudella pitänyt sisällään muun muassa otteluennakoiden ja lehdistötilaisuuksien kirjoittamista, sosiaalisen median päivittämistä otteluiden aikana sekä pelaajien haastattelemista. Uusimpana vastuualueena Torpo on ottanut työn alle Bar Edisonissa järjestettävät viralliset jälkipelit, joissa hän toimii juontajana.

Kovaksi lätkäjätkäksi tunnustautuva Torpo kertoo, että Turun ammattikorkeakoulun ja HC TPS:n välinen yhteistyö on tarjonnut hänelle mahtavan näköalapaikan tuttujen pelaajien arjen seuraamiseen. Hänellä on myös selkeä käsitys siitä, mitkä asiat häntä ovat eniten miellyttäneet.

- Parasta on ollut pelaajiin tutustuminen henkilökohtaisemmin sekä heidän haastattelemisensa. Olen saanut kysyä juuri niitä kysymyksiä, jotka minua oikeastikin kiinnostavat. Lisäksi olen saanut ison määrän uusia kontakteja, joista uskon hyötyväni paljon tulevaisuudessa.

Juho Torpo on työnsä aikana päässyt haastattelemaan muun muassa superlupaus Olli Juolevia (Kuva: Matias Höglund)
Juho Torpo on työnsä aikana päässyt haastattelemaan muun muassa superlupaus Olli Juolevia (Kuva: Matias Höglund)

Kannattajakatsomosta töihin

Turun ammattikorkeakoulussa tradenomiksi opiskeleva Johanna Reponen oli kuluvan talven aikana järjestämässä TPS-kannattajien risteilyä, jonka tiimoilta hän pääsi tekemään yhteistyötä muun muassa laivayhtiö Silja Linen kanssa.

Risteilyn järjestämisen lisäksi Reposen työnkuvaan ovat kauden aikana kuuluneet muun muassa ottelutapahtumien käsikirjoitusten valmistelu, yleinen koordinointi sekä markkinointityön tekeminen. Listaa työtehtävistä voisi jatkaa hyvinkin pitkälle, kertoo TPS:n maskottia, Jore-karhua suunnitellut Reponen.

- Olen tehnyt lukuisia some-päivityksiä niin Instagramiin, Facebookiin kuin Snapchatiin. Olen päivittänyt nettisivuja, lähettänyt uutiskirjeitä ja ollut mukana kehittämässä Joren olemusta ja sen luonnetta.

TPS:lle töihin päätyminen oli Reposelle monien asioiden summa. Kannattajakatsomosta tuttu naama päätti laittaa hakemuksen mediatiimiin ja näin hän pystyi yhdistämään kaksi intohimon kohdettaan: urheilun ja viestinnän. Työssä hänen mukaansa parasta on ollut sen monipuolisuus ja moniulotteisuus. Hän myös kertoo sen tukevan laajasti nykyistä tradenomin koulutustaan, vaikka on päässytkin tekemään paljon töitä myös viestinnän saralla.

- Olen tehnyt paljon viestintää, joka sopisi ehkä paremmin journalismin tai viestinnän koulutukseen. Tradenomin koulutus on kuitenkin todella laaja. Oma pääaineeni markkinointi antaa erittäin hyvän pohjan sille, että saan työstä myös koulutukseen sopivaa sisältöä. Loppujen lopuksi niin viestinnän kuin tapahtuman on tarkoitus myydä tuotettamme: tässä tapauksessa juuri niitä kotiotteluita.

HC TPS:n hilpeä maskotti Jore-karhu kuuluu Johanna Reposen työkavereihin.  (Kuva: Markku Vuotila)
HC TPS:n hilpeä maskotti Jore-karhu kuuluu Johanna Reposen työkavereihin. (Kuva: Markku Vuotila)