Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 15.2.2018

HR-työ muuttuu – mitä HR-ammattilaisten pitää osata?

Työelämä on jatkuvassa muutoksessa ja HR on tärkeässä roolissa sekä muutosten käynnistämisessä että liiketoiminnan kannalta keskeisten muutosten eteenpäin viennissä. Muutosten onnistumisessa on pitkälti kyse myönteisen asiakas- ja henkilöstökokemuksen tuottamisesta sekä uuden teknologian tuomien mahdollisuuksien hyödyntämisestä.

Teksti ja kuva: Sinikka Leino

Teema-aamussamme nelisenkymmentä yritysten HR-ammattilaista ja esimiestä kuunteli seniorkonsultti Sari Leskisen alustusta HR-työ muutoksessa. Sari toi esityksessään esille, millä tavoin HR tukee onnistumisten johtamista ja innostuksen luomista organisaatioissa. Hän kertoi case-esimerkkien avulla miten rakennetaan hyvästä henkilöstökokemuksesta suora linkki hyvään asiakaskokemukseen, jonka luominen on aina ihmisten johtamista. Positiivisen asiakaskokemuksen tuottamisessa on tärkeätä, että johtamis- ja toimintakulttuuri edistävät henkilöiden oma-aloitteisuutta ja vastuunottoa asiakaskokemuksen tuottamisessa.

Yksilön osaamisesta työyhteisön kyvykkyyteen

Teema-aamussamme keskusteltiin vilkkaasti verkostoina toimimisesta, kokeilukulttuurista, itseohjautuvuudesta ja asiakasnäkökulmasta sekä miten päästään yksilön osaamisesta koko työyhteisön kyvykkyyteen. Lean-ajattelu tuo keskiöön arvon tuottamisen asiakkaalle. Digitalisaatio taas voi parhaimmillaan vapauttaa aikaamme rutiinien tekemisestä oleelliseen tekemiseen.

Miten HR:n rooli ja tehtävät tulevat muuttumaan?

HR:llä organisaatioissa on tärkeä rooli joustavan, oppivan kulttuurin kasvattajana, liiketoiminnan tulevaisuuden rakentajana, päivittäisen arjen sujuvoittajana, ihmisten kukoistuksen mahdollistajana sekä ihmisiin liittyvän datan ymmärtäjänä. Tulevaisuuden HR ei luo esteitä vaan näkee uusia mahdollisuuksia ja toimii tulevaisuuteen katsovana ”sytyttäjänä”.

https://www.turkuamk.fi/fi/tyoelamapalvelut/koulutushaku/HR-asiat-esimiehen-arjessa/
https://www.turkuamk.fi/fi/tyoelamapalvelut/koulutushaku/positiivinen-asiakaskokemus-palvelumuotoilun-keino/
https://www.turkuamk.fi/fi/tyoelamapalvelut/koulutushaku/lean-valmennus/