Tulevat insinöörit vauhdissa
Ensimmäisen vuoden tieto- ja viestintätekniikan insinööriopiskelijat ovat kevään kuluessa suunnitelleet ja toteuttaneet tuotteita, sovelluksia ja pelejä. Ajatuksena on, että näillä olisi tuotekehitykseen asti päästessään mahdollista helpottaa ihmisiä arkeen liittyvissä ongelmissa. Tuotteet olivat esillä huhtikuisilla tuotekehitysmessuilla.
Teksti: Johanna Stenroos-Vuorio
Kuvat: Suvi Harvisalo ja Mauri Suhonen
Kun Wille Heino alkoi opiskella tieto- ja viestintätekniikkaa, hän halusi ehdottomasti erikoistua peliteknologiaan. Heti ensimmäisten opiskelukuukausien aikana alkoi tulevan insinöörin päässä muhia ajatus peliprojektin toteuttamisesta. Erään luennon aikana ajatus pelin kehittämisestä isomman ryhmän kesken alkoi tuntua luontevimmalta tavalta, ja Heino lähetti koko ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille "rekrytointiviestin".
- Sain puhelimeeni valtavan viestivyöryn ja seuraavien päivien aikana peliprojektiryhmään ilmoittautui eri osa-alueista kiinnostuneita tekijöitä kokonaisuudessaan mahtavat 24 kappaletta, Heino kertoo.
Riman alusta asti korkealle asettanut pelitiimi oli tuotekehitysmessuilla esittelemässä tuotettaan nimellä Wintersky . Pelin julkaisuun ryhmä tähtää vuonna 2020.
- Tällä alalla on valtava kilpailu työpaikoista, ja työllistyminen edellyttää kokemusta pelien tekemisestä, joten mikä olisikaan parempi tapa näyttää osaamisemme jälkeä, kuin julkaista peli. Kun saamme vielä toteuttaa peliprojektia koulun aikana ilman taloudellisia paineita, on yhtälö mielestämme päivänselvä, Heino kertoo.
Elinkeinoelämän edustajat arvioimassa
Perinteikkäässä tilaisuudessa kaikki tuotteet ja innovaatiot esiteltiin sekä yleisölle että tuomaristolle, joka koostui lähiseudun elinkeinoelämän edustajista. He olivat paikalla arvioimassa tuoteideaa ja sen esittelyä.
Yhtenä tuotteena tuomaristo sai arvioida ainoan messuilla nähdyn robotin. Itsestään ohjautuva valvontarobotti liikkuu ympäri esimerkiksi varastoissa, tehdastiloissa ja palvelinkeskuksissa, ja välittää samalla valvontavideota vartijoille.
- Päätimme heti alussa, että kehitämme opintojakson kuluessa fyysisen tuotteen, ja valvontarobottiajatus lähti lentoon aika nopeasti, totesi projektiryhmän jäsen Joonas Juntunen.
- Tuotekehitys-opintojakso on tieto- ja viestintätekniikan CDIO Introduction to Engineering -kurssi. Tapahtumassa suomenkieliset ja kansainväliset ensimmäisen vuoden opiskelijamme esittelivät suunnittelemiaan ja toteuttamiaan tuotteita, sovelluksia ja pelejä, kertoo lehtori Mauri Suhonen Turun ammattikorkeakoulusta.