Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 25.5.2018

Arvostetun mainoskilpailun juniori-voitto Taideakatemian opiskelijoille

Kaksi Turun ammattikorkeakoulun opiskelijaa on voittanut AdProfit juniorisarjan markkinointikilpailun. Kolmatta vuotta mainonnan suunnittelua opiskelevat Tommi Selander ja Venla Anttila kaappasivat voiton viimeistellyllä, mutta yksinkertaisella idealla.

Teksti: Anniina Virtanen
Kuva: Kia Löfberg

– Olimme hyvin yllättyneitä, että voitto napsahti meille. Jo shortlistille pääsy, eli sijoittuminen kahdeksan parhaan joukkoon olisi ollut tarpeeksi hyvä. En olisi ikinä voinut uskoa, että me voitamme, Venla Anttila hehkuttaa.

AdProfit on joka vuosi järjestettävä mainonnan alalla suosittu ja arvostettu markkinoinnin kilpailu. Tänä vuonna juniorisarjaan osallistui reilut 40 osallistujaa. Juniorisarjan kilpailijoiden tehtävänä oli suunnitella Valion briiffin pohjalta mainoskampanja Espanjaan lanseerattaville Valion tuotteille.

Juniorisarjaan voivat osallistua kaikki 20–29-vuotiaat, oli sitten vielä opiskelija tai jo työelämässä. Taideakatemiasa mainonnan suunnittelua opiskelevat Tommi Selander ja Venla Anttila tekivät voiton eteen isosti työtä.

– Voitto merkitsee meille todella paljon. Onhan se aika iso juttu, varsinkin, kun vasta omaa uraa aloittelee, Selander kertoo.

Valtaosa ajasta menee ideoimiseen

Selander kuvailee mainoskampanjan suunnittelua Espanjaan haastavana. Vastaavanlaisia koulutöitä on kyllä tehty, mutta nyt mainontaa täytyi ajatella espanjalaisen näkökulmasta.

– Se mikä toimii meillä, ei välttämättä toimi siellä. Pitää ajatella, miten espanjalainen kokisi sen ja miten saadaan mainos vetoamaan siellä. Se on ehdottomasti ollut haastavinta, hän kuvailee.

Anttila kertoo, että ideoita oli paljon. Viimeiseen ideaan kaksikko päätyi vasta kuukauden ideoinnin jälkeen. Ennen ideaa oli tehtävä taustatyötä, perehtyä aiheeseen ja tutkia sitä. He analysoivat tarkkaan, mitä asiakas haluaa ja mitä he etsivät. Puolet ajasta kaksikolla kului sen miettimiseen, mitä he aikovat ylipäätään tehdä.

– Panostimme siihen ideaan, koska se on viimekädessä ratkaiseva tekijä kilpailussa. Hieno ja viimeistelty työnjälki on aina kirsikka kakun päällä, Selander kuvailee.

Lopulta Anttila ja Selander päätyivät simppeliin mainoskampanjasuunnitelmaan laktoosittomien tuotteiden esittelemisessä. He tajusivat, etteivät voi mainostaa kampanjassa sekä suomalaisuutta että laktoosittomuutta. Niinpä he ottivat riskin, ja keskittyivät ainoastaan laktoosittomuuteen. 

– Meitä jännitti, että onko huono asia, ettemme ole korostaneet suomalaisuutta kampanjassa. Mutta itse asiassa se oli se syy, minkä takia me voitimme. Olimme yksi harvoista, jotka tekivät ainoastaan laktoosittoman kampanjan, Anttila kertoo.

Kaksikko pyöritteli mielessään sitä, kuinka negatiivinen sana 'laktoositon' onkaan. Espanjaksi se on sin lactosa, eli ilman laktoosia. Kuluttajalle tulee mielikuva, että tuotteesta on otettu jotakin pois.

– Mietimme, onko jotain keinoa tehdä siitä positiivinen. Tajusimme, että laktoositon on sen vuoksi hyvä, että se sopii kaikille. Mietimme, mitkä muut asiat ovat parempia, kun niistä otetaan jotakin pois. Näin muodostui meidän parempi ilman -konsepti, Anttila selventää.

He haluavat mainoskampanjalla osoittaa, että vähemmän on enemmän, eikä luopumisessa ole aina kyse menettämisestä. Työpari kehitti parempi ilman -konseptiin erilaisia kuvia ja julisteita jokaiseen median kanavaan, kuten Facebookiin, Instagramiin ja Youtubeen.

Vielä he eivät tiedä, aikooko Valio käyttää heidän suunnittelemaansa mainoskampanjakonseptia.

 

Seuraava kilpailu jo kiikarissa

– Ilman näitä kilpailuja olisi todella vaikeaa osoittaa omia taitojaan ja näyttää omaa luovuuttaan, koska tavallisesti mainoskampanjoihin ei oteta opiskelijoita tekijöiksi, Anttila kertoo.

Anttila ja Selander aikovat osallistua tulevaisuudessakin mainoskilpailuihin. Selander paljastaa, että hänellä on ollut koko opiskelujen ajan tavoitteena osallistua kerran vuodessa johonkin kilpailuun. Todennäköisesti ensi vuonnakin samalla kokoonpanolla. Selander ja Anttila ovat omien sanojensa mukaan hyvä tiimipari erilaisuutensa vuoksi.

– Venlan oivaltavuus ja minun säntillisyys on hyvä yhdistelmä. Meillä on hauskaa yhdessä, Selander kuvailee.

– Tommi on maailman järjestelmällisin ja organisoiduin henkilö, mitä tiedän. Itse olen hyvin luova ja sekava. Minulla on tuhat projektia käynnissä, ja minun on vaikea viedä asioita loppuun asti. Tommi on sellainen järjen ääni, Anttila perustelee.

Voitto vahvisti alavalintaa

Alavalinta tuntuu molemmista oikealta, ja AdProfit juniorisarjan voitto vahvistaa sitä entisestään.

– Voiton ansiosta tuntuu, että olen oikealla alalla ja suunnalla elämässä. Se antoi ikään kuin oikeutuksen sille omalle tekemille, Anttila kertoo.

Myös Selanderilla usko tulevaisuuteen ja omaan työhön kasvaa tämänkaltaisten voittojen myötä.

– Haluaisin tulevaisuudessa tehdä mainontaa sellaisille tuotteille tai palveluille, joita itse käyttäisin, mutta myös haastaa itseäni uusien asioiden kanssa. Kun innostuu jostain uudesta asiasta ja ymmärtää sen tuoman edun, syntyy onnistunutta ja oivaltavaa mainontaa, Selander kertoo.

Hänen mielestään empatia ja oivaltavuus ovat hyvän mainonnan suunnittelijan tärkeimpiä piirteitä, sillä usein asioita joutuu näkemään jonkun toisen perspektiivistä.

Anttila tähtää tulevaisuudessa art directoriksi. Esimerkiksi mainostoimistoissa AD vastaa mainosten visuaalisen ilmeen ideoinnista ja toteutuksesta.

– Haluan olla se tyyppi, jolla on elämää suuremmat visiot ja ideat, mutta minun ei välttämättä tarvitsisi itse toteuttaa niitä, hän nauraa.