Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 30.5.2018

Chatfiction-draamasarjassa Britannia flirttailee Suomelle ja EU mököttää

Kestääkö sääntö-Suomen ja tiukkapipo-EU:n suhde? Tätä testataan Taideakatemian media-alan opiskelijoiden suunnittelemassa ja toteuttamassa, kolmiosaisessa chatfiction-draamasarjassa. Humoristinen sarja syntyi osana Eurooppatiedotuksen ja Turun ammattikorkeakoulun viestinnän kurssin yhteistyötä.

Neljässä tiimissä kisailleiden viestinnän opiskelijoiden tehtävänä oli laatia ehdotus mediaprojektiksi, joka heijastelisi EU:n merkitystä turkulaisnuorten arjessa, ensi kertaa eurovaaleissa äänestävää ikäryhmää kiinnostavalla tavalla. Voittajaksi valikoitui chatfiction-tyylilajia edustava WhatsApp-draama. Siinä Suomi ja muut maat joutuvat houkutusten saarelle, jossa Suomen ja EU:n suhdetta koetellaan. Sarja julkaistaan Eurooppatiedotuksen sosiaalisen median kanavilla.

”Päädyimme yhdistämään chatfictionin tosi-tv-teemaan, koska se on nuorille helposti lähestyttävä. Haluamme tuoda EU:ta lähemmäksi nuoria huumorin kautta, koska EU on aika iso kokonaisuus ja saattaa vaikuttaa kuivalta ja virkamiesmäiseltä”, kertovat kisan voittajat Liisa Kallio, Kirsi Lätti ja Milena Raappana.

”Sarjan tavoitteena on näyttää, miten EU vaikuttaa nuoren arkeen ja saada hänet pohdiskelemaan ja peilaamaan suhdettaan siihen. Toivottavasti tämän jälkeen EU olisi hieman konkreettisempi ja käsin kosketeltavampi, eikä se tuntuisi nuorista kaukaiselta ja abstraktilta”, toteavat Kallio, Lätti ja Raappana.

Kurssin aikana EU:n vaikutusta nuorten arkeen käsiteltiin muun muassa vapaan liikkuvuuden, opiskelu- ja työskentelymahdollisuuksien sekä monien lainsäädäntövaikutusten kautta. Huomiota kiinnitettiin myös lukuisiin Turussa ja Turun AMK:ssa toteutettaviin EU-rahoitteisiin projekteihin. Projektisuunnitelmien aihevalinta oli vapaa.

”Halusimme antaa nuorille vapaat kädet käsitellä EU-aiheita heitä kiinnostavista näkökulmista, heitä kiinnostavilla tavoilla ja kanavilla. Saimme joukon oivaltavia ja luovia ehdotuksia, jotka haastavat rohkeasti perinteisempiä EU-viestinnän tapoja”, kertoo Eurooppatiedotuksen tiedottaja Johanna Kaprio.

Rohkeus on ideoinnissa elintärkeää

Media-alan viestinnän kurssin yleisenä tavoitteena oli rakentaa yritykselle, hankkeelle tai projektille viestintäsuunnitelma sekä yhdistää viestinnän tavoitteet markkinointiviestinnän tavoitteisiin. Kurssin opettajat Samuel Raunio ja Jussi Kokkola ovat tyytyväisiä yhteistyöhön Eurooppatiedotuksen kanssa.

”Tehtävänanto opiskelijoille oli vähintäänkin haastava, mutta toisaalta se pakotti miettimään jotain muuta kuin perinteisiä ratkaisuja. EU ei välttämättä pääse nuorten iholle, jos pitäydytään niin sanotussa virallisessa linjassa”, sanovat Raunio ja Kokkola.

Kurssin alussa opiskelijatiimien esittämät ideat olivat vielä varovaisempia ja konservatiivisempia, mutta ne jalostuivat matkan varrella. Kurssilla tehtiin yhteistyötä viestintätoimisto Ground Communicationsin kanssa. Groundin Jere Rinne ja Eveliina Miettunen yllyttivät sparraussessioissa opiskelijoita heittämään niin sanotusti lisää puita uuniin.

”Ensi kertaa EU-vaaleissa äänestävät ovat vaikea kohderyhmä ja lisäksi toimeksiantaja koetaan virallisena ja asiallisena. Jotta näistä lähtökohdista onnistuu, niin se edellyttää asiakaslähtöistä ajattelua, luovuutta, yhteistyötaitoja sekä rohkeutta. Groundin väki painotti myös näitä asioita ja opiskelijat ottivat palautetta hyvin vastaan”, kertovat Raunio ja Kokkola.

Draamasarjan kolme osaa julkaistaan viikon välein Eurooppatiedotuksen Instagram- , Youtube -, Facebook- ja Twitter- tileillä. Katso ensimmäinen osa Youtubesta .

Projekti on osa vuonna 2018 käynnistettyä Puhutaan EU:sta -kampanjaa, joka löytyy sosiaalisesta mediasta #munEU-aihetunnisteella.