Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 14.12.2018

Koulutuksen pitää uudistua rakenteita myöten – uusi julkaisu kertoo, miten se tehdään

Työelämä vaatii koulutuksen uudistumista. Koulutuksen uudistuminen edellyttää koulutusorganisaatioiden rakenteiden, toiminnan ja asenteiden uudistusta. Turun ammattikorkeakoulun tuore julkaisu valottaa, millainen läpileikkaava toimintatapa mahdollistaa koulutusorganisaation muutoksen.

Teksti: Mirva Virtanen

Digitalisaatio ja globalisaatio. Tekoäly ja automatisaatio. Etätyö, itsensä johtaminen ja työurien sirpaleisuus. Ajan ilmiöt muokkaavat työelämää kiihtyvällä tahdilla. Nykyinen ja tuleva työelämä kaipaa ihmisiä, joilla ei ole vain kirjasta päähän kaadettua tietoa vaan valmiuksia sopeutua muutokseen, oppia työn kulloinkin vaatimat taidot ja kehittää toimintoja kestävästi. Tällaisia valmiuksia ovat esimerkiksi verkostoitumis- ja tiimityötaidot, kyky kriittiseen ajatteluun, luovuus ja itseohjautuvuus. Näitä valmiuksia voidaan kutsua innovaatiokompetensseiksi.

Ideaalitilanteessa opiskelijoiden innovaatiokompetenssit kehittyvät jo opiskeluaikana niin, että työelämään siirtyminen on sujuvaa ja opiskelija menestyy sekä työelämässä että elämässä ylipäätään. Turun ammattikorkeakoulu on jo pitkään kehittänyt tällaista oppimisotetta, innovaatiopedagogiikkaa.

Innovaatiopedagogiikka on myös strateginen lähestymistapa

Innovatiivista pedagogiikkaa? Ei. Innovaatiopedagogiikkaa voi toteuttaa innovatiivisilla, innovointitaitoja tukevilla oppimis- ja opetusmenetelmillä. Ennen kaikkea innovaatiopedagogiikka on kuitenkin nimi laajemmalle strategiselle lähestymis- ja toimintatavalle, jota toteutetaan parhaimmillaan koulutusorganisaation joka tasolla.

Sillä lähtökohta on, että tulevaisuuden työelämätarpeet vaativat koulutuksen uudistumista, ja koulutuksen uudistuminen edellyttää koulutusorganisaatioiden rakenteiden, toiminnan ja asenteiden uudistumista. Muutos ei tapahdu pelkästään opettajaopiskelija-rajapinnassa.

Uusi julkaisu kokoaa muutoksen suuntaviivat yksiin kansiin

Turun AMK:ssa on opetettu ja opittu innovaatiopedagogiikan mukaisesti jo reilut kymmenisen vuotta. Tähän mennessä innovaatiopedagogiikasta on kuitenkin kirjoitettu pääasiassa akateemisia artikkeleita sekä lyhyitä katsauksia eri tarkoituksiin. Tiedon, tutkimuksen ja osaamisen jäsentelylle yksien kansien sisään oli tilausta.

Turun AMK:n yliopettaja Taru Konstin ja johtavan yliopettajan Liisa Kairisto-Mertasen kirjoittama opas Innovation Pedagogy – Preparing Higher Education Institutions for Future Challenges (2018) kokoaa kattavasti innovaatiopedagogiikan taustan ja perusteet sekä valottaa sen soveltamistapoja paitsi oppimisessa ja opetuksessa, myös koko organisaation strategisena valintana. Tuore opas on suunnattu erityisesti koulutuksen kehittäjille, koulutusorganisaatioiden johtoportaalle ja opettajille sekä kaikille koulutuksesta tai tulevaisuuden työelämävalmiuksista kiinnostuneille.

9789522166876_200.jpg
Innovation Pedagogy – Preparing Higher Education Institutions for Future Challenges (2018)

Millaiset oppimisprosessit edistävät oppijoiden relevantin osaamisen kertymistä? Koulutuksen suunnittelijat ja kehittäjät saavat oppaasta tukea oppimisprosessien suunnitteluun ja oppimisen arviointikäytäntöjen kehittämiseen.

Organisaation johdolle opas piirtää suuntaviivoja rakenteiden, toimintojen ja asenteiden uudistamiseen. Innovaatiopedagogiikkaa on mahdollista toteuttaa tehokkaimmin, kun se on strateginen valinta.

Mutta entä jos se ei ole? Ainakaan vielä? Konstin ja Kairisto-Mertasen opas huomioi myös tilanteet, joissa merkittävämmät muutokset opetuksen rakenteissa eivät ole mahdollisia tai niiden toteutukseen kuluu aikaa ja tarjoaa opettajille käytännönläheisiä vinkkilistoja opiskelijoiden innovaatiokompetenssien tukemiseen myös näissä olosuhteissa.

Kirjoittajilla vuosien kokemus koulutuksen kehittämisestä

FT, KTL Taru Konst on ollut mukana innovaatiopedagogiikan kehittämistyössä alusta alkaen ja kirjoittanut aiheesta lukuisia artikkeleja ja muita julkaisuja. Hän toimii innovaatiopedagogiikan ja oppimisen kehittämisen erityisasiantuntijana Turun AMK:ssa sekä alan konsulttina korkeakouluissa ja muissa organisaatioissa.

– Sanonta kuuluu, että koulutuksella voi muuttaa maailmaa, mutta me olemme sitä mieltä, että ihmisten tulee ensin muuttaa koulutusta, Taru Konst toteaa.

– Toivomme, että tämä kirja antaa ideoita ja inspiraatiota kehittää koulutusta – ei ainoastaan muuttuvan maailman tarpeisiin, vaan myös ohjaamaan maailmaa haluttuun suuntaan.

KTT Liisa Kairisto-Mertanen kuuluu innovaatiopedagogiikan alkuperäisiin kehittäjiin. Hänellä on lähes kahdenkymmenen vuoden kokemus koulutuksen johtotehtävistä. Erityisen tärkeinä teemoina hän pitää monialaista koulutusta ja opiskelijoiden motivoimista ottamaan itse vastuuta oppimisestaan sekä samalla koko tulevaisuudestaan. Innovaatiopedagogiikan taustalla olevan ihmiskäsityksen perustana on luottamus siihen, että jokainen yksilö on kykenevä tekemään omaa elämäänsä koskevia valintoja.

– Opettajien ja korkeakoulun henkilökunnan tärkein tehtävä on toimia oppimisen ohjaajana ja auttaa jokaista oppijaa löytämään omat, henkilökohtaiset vahvuutensa, Liisa Kairisto-Mertanen kiteyttää.

Hän toimii tällä hetkellä Turun AMK:ssa johtavana yliopettajana ja Innopeda Training Centerin projektipäällikkönä. Tätä kautta hän työskentelee myös innovaatiopedagogiikan koulutusviennin parissa ja on esiintynyt lukuisilla kansainvälisillä areenoilla sekä kirjoittanut innovaatiopedagogiikasta artikkeleja sekä konferenssijulkaisuja.

Missä julkaisu on saatavilla?

  • Innovation Pedagogy – Preparing Higher Education Institutions for Future Challenges on saatavilla e-kirjakauppa Ellibsistä (15,00 EUR).
     
  • Painetun julkaisun voi tilata Turun AMK:n Loki-julkaisukaupasta (28,00 EUR + postikulut).
     
  • Turun AMK:n henkilöstölle ja opiskelijoille julkaisu on saatavilla Turun AMK:n kirjastojärjestelmän kautta sekä sähköisesti että painettuna.