Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 13.11.2018

Opiskelijat edistävät kiertotaloutta yksi johtolanka kerrallaan

Varsinais-Suomi ja Turku pyrkivät kiertotalouden edelläkävijöiksi niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Turun ammattikorkeakoulu on vahvasti mukana tavoitteen toteuttamisessa: kiertotalous on yksi Turun AMK osaamiskärjistä.

Teksti: Sonja Lankiniemi ja Marketta Virta
Kuva: Marketta Virta

Tulevaisuustalo Sitran mukaan vuoteen 2030 mennessä kiertotalouden arvonlisä Suomen kansantalouteen voisi olla vähintään kolme miljardia euroa vuosittain. Sitran mukaan kiertotaloudessa on kyse perustavanlaatuisesta muutoksesta siinä, miten yhteiskunta toimii. Kiertotalous ei ole vain kierrätystä, vaan myös uudenlaisia tapoja tuottaa raaka-aineita, prosessoida materiaaleja, valmistaa tuotteita sekä jakaa, tehdä kauppaa ja kuluttaa. Vanhat perinteiset lineaariset arvoketjut lakkaavat pikkuhiljaa olemasta ja uudet materiaalien arvon ylläpitämät ketjut syntyvät tilalle. 

Uusien arvoketjujen muodostaminen ei ole yksinkertainen tehtävä mutta ei ihan mahdotonkaan. Turun ammattikorkeakoulun Kiertotalouden liiketoimintamallit -tutkimusryhmä työskentelee pistääkseen alulle uusia tuotteiden ja palveluiden arvoketjuja. 

Tutkimusryhmän koordinoimassa Kiertotalous 2.0 -projektioppimisympäristössä työskentelee monitaitoinen joukko opiskelijoita erilaisten työelämästä tulevien kiertotalouteen liittyvien projektien parissa. Projektioppimisympäristö kehittää kiertotalouden osaajia, asiantuntijoita, jotka suurennuslasi kädessä etsivät ratkaisuja uusien arvoketjujen ja sitä kautta kiertotalouden mahdollistamiseksi. (Lue lisää https://talk.turkuamk.fi/kiertotalous/kiertotaloutta-oppimassa/ )
 

Opiskelijoiden ja yritysten yhteistyöllä vauhditetaan alueen kiertotaloutta

Turun ammattikorkeakoulu on mukana nostamassa Turkua ja Varsinais-Suomea kiertotalouden mallialueeksi. Iso askel kohti tavoitetta on Orikedolla sijaitsevan Topinojan entisen kaatopaikan ja jätekeskuksen muotoutuminen Topinpuiston kiertotalouskeskukseksi. Työtä tehdään tiiviissä yhteistyössä Lounais-Suomen Jätehuollon (LSJH) kanssa osana 6Aika: Tulevaisuuden kiertotalouskeskukset -hanketta. 

Topinpuisto on kiertotalouskeskus, jonka alueella toimii jo nyt useita ympäristöalan yrityksiä. Topinpuisto on myös kiertotalouden arvoketjuja kehittävä yhteistyöverkosto sekä uusien kiertotalousratkaisujen pilotointipaikka. Topinpuiston kiertotalouskeskuksen läpi virtaa yli 60 materiaalia, joille etsitään uusia käyttökohteita ja kierrätysratkaisuja. Yhteistyön päämääränä on kehittää ja oppia kiertotaloutta yhdessä. Topinpuisto on näin myös kiertotalouden oppimisympäristö, jonne yritykset, opiskelijat sekä kuntalaiset ovat tervetulleita tutustumaan ja kokemaan kiertotalouden mahdollisuuksia.

Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoiden osaamista hyödynnetään monin eri tavoin. Opiskelijat pääsevät etsimään kiertotalouteen johtavia johtolankoja erilaisten selvitysten ja opinnäytetöiden avulla, joita alueen yrityksille on tehty osana 6Aika: Tulevaisuuden kiertotalouskeskukset -hanketta. Selvitykset rakentavat ponnahduslautaa yritysten välisiin synergioihin: opiskelijat kaivavat kiertotalouden luomat mahdollisuudet esille, jotta uutta liiketoimintaa voi syntyä. 

Hankkeessa on esimerkiksi selvitetty haastattelujen avulla erilaisten jätteeksi päätyvien muovien määrää ja laatua Varsinais-Suomen alueella. Tätä tietoa tarvitsee toimija, joka valmistaa jätteeksi muuten päätyvästä muovista uusia tuotteita ja miettii, voisiko se sijoittua Varsinais-Suomeen. Toinen yritys on kiinnostunut jätteeksi päätyvän astiakeramiikan volyymista, ja tälle yritykselle hankkeessa työskentelevät opiskelija-assistentti ja harjoittelija kartoittivat määriä koko Suomen laajuisesti.

Eräälle varsinaissuomalaiselle jätealan yritykselle monialainen opiskelijatiimi on tehnyt selvitystä siitä, millaisia hyödyntämismahdollisuuksia nyt jätteeksi päätyvälle eristevillalle on ja mitkä yritykset sitä voisivat hyödyntää. Myös innovointitapahtumia käytetään hyödyksi ratkaisujen löytämiseen: kansainvälinen ja monialainen opiskelijajoukko kokoontui 4.–5.10. Kaarinaan vuorokaudeksi kehittämään tulevaisuuden kiertotalouskeskuksia.
 

Uusia mahdollisuuksia opettamiseen ja oppimiseen

Topinpuisto tuo valtavasti mahdollisuuksia kiertotalouden yrityksille, mutta se raivaa tietä myös erilaisille oppimisen menetelmille. Yhä useampi opettaja on kiinnostunut kiertotalouskeskuksen tuomasta mahdollisuudesta viedä opetus luokista kentälle. Topinpuisto voisi olla hukkalämmön ja hulevesien liittyvien ratkaisujen pilotointipaikka, ja se voisi toimia alustana erilaisille energiaomavaraisuuteen liittyville kokeiluille. Oppimisympäristö saa kokonaan uuden merkityksen, kun se viedään oppilaitoksen tiloista paikkaan, jossa kokeiluja voi tehdä aidossa ympäristössä.

Turun ammattikorkeakoulun merkitys kiertotalouden kehityksen vauhdittamisessa ja  kiertotalouskeskuksen rakentamisessa on tunnistettu LSJH:lla:

- Turun AMK:sta on tullut merkittävä osa TKI-tiimiämme. Olemme avoimia uusille ideoille, ja uskomme, että Topinpuisto voi olla oppimisympäristö kiertotalouden uusille osaajille, kertoo kiertotalousasiantuntija Sini Ilmonen LSJH:lta. Hänelle on kertynyt jo paljon kokemusta yhteistyöstä Turun ammattikorkeakoulun kanssa.

Myös Turun ammattikorkeakoulussa on pantu merkille Topinpuiston luomat uudet keinot oppimiseen.

- Olen oikein innostunut Topinpuistosta, sehän on jo kokeiluympäristö kaikenlaisille ideoille. Siellä voisi kokeilla erilaisia energia- ja lämpöratkaisuja. Minua kiinnostaa, miten opiskelijat voivat oppia käytännössä siellä, Rauli Lautkankare, Turun ammattikorkeakoulun lehtori, toteaa. Raulin omassa Hukaton-hankkeessa tehdään töitä Saloon perustettavan ekovoimalaitoksen kanssa. 

Salapoliisityötä tekevät aktiiviset ja tiedonjanoiset opiskelijat vauhdittavat Topinpuiston ja kiertotalouden vahvistumista Varsinais-Suomen alueella. Johtolanganpätkien punominen yhteen vaatii monia eri käsipareja. Opiskelijoiden työstä eivät hyödy pelkästään Topinpuisto ja sen verkostossa toimivat yritykset vaan myös opiskelijat itse. Tutkimusten ja selvitysten tekeminen vaatii syvällistä perehtymistä asioihin, kriittistä arviointikykyä, taitoa ratkaista eteen tulevia ongelmia ja kykyä hyödyntää jaettua asiantuntijuutta – eli juuri niitä asioita, joita innovaatiopedagogiikan avulla halutaan opiskelijoille opettaa.

6Aika: Tulevaisuuden kiertotalouskeskukset -hankkeessa tehdään kansallista yhteistyötä eri alueiden kiertotalouskeskusten kehittämiseksi. Tavoitteena on löytää keskusten ympärille kiertotaloudesta kumpuavaa yhteistyötä ja liiketoimintaa sekä tukea kiertotalouteen liittyvien innovaatioiden kaupallistamista. Turun ammattikorkeakoulun asiantuntijoiden ja opiskelijoiden tehtävänä hankkeessa on aktivoida yrityksiä uusiin kiertotalouskokeiluihin, tukea yrityksiä ja kiertotalouskeskuksia erilaisilla selvityksillä sekä etsiä ratkaisuja yritysten haasteisiin.

Onko sinulla idea, jota haluaisit kokeilla Topinpuistossa? 

Ota yhteyttä: Sonja Lankiniemi, sonja.lankiniemi@turkuamk.fi, 0505985881