Sivu päivitetty 17.12.2018

Moni haki uudesta mediatuottajan verkko-koulutuksesta tutkintoa, mutta saikin paljon enemmän

Joulun alla Turun ammattikorkeakoulusta valmistuvat ensimmäiset mediatuotannon verkko-opiskelijat. Koulutus on media-alalla ensimmäinen, jonka on voinut suorittaa täysin verkossa.

Teksti: Anniina Virtanen
Kuva: Mika Salomaa

Ensimmäinen täysin verkossa suoritettava mediatuotannon koulutus alkoi vuonna 2017 alkoi ensimmäinen mediatuotannon koulutus täysin verkossa. Hakijoita oli yli sata, joka oli paljon siihen nähden, että koulutus on aivan uusi. Seuraavana hakuvuonna 2018 hakijoita oli 169. Heistä 24 otettiin koulutukseen.

Hakeneiden joukossa vuonna 2017 olivat muun muassa Ylen Abitreenien tuottaja Mika Salomaa sekä ohjaaja ja tuottaja Jussi Louhelainen Twisted Filmsiltä. Molemmille koulutukseen pääsy oli tärkeää. Vaikka työkokemusta kummallakin on alalla rutkasti, ammattikorkeakoulututkinto uupui.

Mika Salomaa opiskeli Turun kristillisessä opistossa medianomiksi, mutta vasta seuraavana vuonna hänen valmistumisestaan koulutus muuttui ammattikorkeakoulututkinnoksi.

– Minulla oli järjettömän huono tuuri siinä, että olin viimeisestä vuosikurssista, joka sai opistoasteisen tutkinnon. Ilman AMK-tutkintoa en pystyisi hakemaan YAMK-tutkintoihin, Mika Salomaa kertoo.

Jussi Louhelainen ajautui elokuva-alalle ilman mitään tutkintoa lukion jälkeen. Hän kuitenkin ajatteli, ettei tutkintopapereista olisi mitään haittaakaan, onhan media-ala koko ajan muuttuva ala.

– Olen oikeastaan lähes koko urani ajan miettinyt, että olen tietyllä tavalla tyhjän päällä, koska ei ole tutkintoa. Se ei tietenkään pidä paikkansa, mutta tutkinnon suorittaminen antoi itselle tietynlaisen mielenrauhan, Louhelainen kertoo.

Koulutus on suunnattu työssäkäyville

Mika Salomaalla ja Jussi Louhelaisella on kummallakin jo pitkä ura takanaan. Salomaa on ollut media-alan sekatyöläinen useiden vuosien ajan. Lisäksi hän on aikanaan opettanut viestintää Diakonian ammattikorkeakoulussa.

– En olisi pystynyt osallistumaan tälle kurssille, jos sitä ei olisi voinut suorittaa verkossa. Minulla on vaativa työ Ylellä ja kaksi pientä lasta, Salomaa kertoo.

Tradenomin mediatuotantokoulutus on 210 opintopisteen laajuinen, eli kolmen ja puolen vuoden mittainen. Tutkinnosta kuitenkin hyväksiluetaan aiemmilla opinnoilla tai työkokemuksella vuosi pois.

– Valintaprosessissa sitten todennetaan, että hakijalla on tarpeeksi hyväksiluettavaa työelämästä tai opinnoista, Markus Hatakka, Taideakatemian media-alan tuntiopettaja ja yksi mediatuotannon online-koulutuksen suunnittelijoista kertoo.

Jussi Louhelainen on ollut elokuva-alalla jo 20 vuotta. Siksi olisi ollut haaskausta mennä päiväpuolelle opiskelemaan elokuvan ammattilaiseksi medianomin koulutuksessa. Hän oli jo pidempään etsinyt tämän tyyppistä koulutusta.

– Alkuun opintojen suorittaminen sujui hyvin, mutta kyllä loppupäästä yrityksen ja opintojen yhdistäminen oli melko hankalaa. Olisi vaan pitänyt miettiä sitä opinnäytetyötä jo heti alusta saakka, eikä jättää sitä loppuun, Louhelainen toteaa.

Opiskelijoille jäi muutakin käteen kuin pelkkä tutkinto

Vaikka moni lähtikin hakemaan koulutukselta lähinnä tutkintonimikettä itselleen, opiskelijat huomasivat matkan varrella oppineensa paljon uutta tai saivat ainakin uusia näkökulmia työskentelyynsä.

– Kyllä sanoisin, että näillä opiskelijoilla on ollut halu oppia uutta. He ovat olleet myös avoimia uuden oppimiselle. Monilla saattaa olla edellisestä opiskelukokemuksesta parikymmentäkin vuotta. Tekniikka mahdollistaa tämän tyyppisen opiskelun hienosti, Markus Hatakka sanoo.

Opiskelijat ovat asuneet opintojensa aikana jopa ympäri Eurooppaa. Koulutuksen suorittamiseen on riittänyt hyvä nettiyhteys ja se on suomenkielinen.

Opiskelijat ovat välimatkoista huolimatta ryhmäytyneet hyvin. He näkivät toisensa koulutuksen alussa kolmen päivän ajan, jonka jälkeen ovat olleet toisiinsa yhteydessä sähköisesti. Koulutukseen kuului kaksi kertaa viikossa pidettävät parin tunnin verkkotapaamiset. Muutoin se on aikaan ja paikkaan sitoutumaton.

– Pyrimme opetuksessa vuorovaikutukseen. Joskus koko ryhmä jaetaan pienempiin ryhmätyöskentelytiimeihin, ja harvoin opetus on yksisuuntaista luennointia, Hatakka kertoo.

Silti Jussi Louhelainen olisi toivonut vielä keskustelevampaa otetta verkkotapaamisiin.

– Joskus tuntui, ettei se kaksi tuntia aivan riitä, vaan voisi olla jopa tunninkin pidempiä sessioita. Välillä opettajilla tuli aika kiire materiaalien kanssa. Myös keskustelevammat tapaamiset olisivat olleet hyviä, Louhelainen muistelee.

Ylempi ammattikorkeakoulutus kiinnostaa valmistumisen jälkeen

Mika Salomaa aikoo heti keväällä laittaa paperit ylempään ammattikorkeakoulututkintohakuun menemään. Tällä hetkellä häntä kiinnostaa media- ja kulttuuriyrittäjyys -YAMK-koulutus Turun AMK:ssa.

­Ensin Salomaa aikoo kuitenkin juhlistaa tradenomin tutkinnon suorittamista, mutta ei tosin tiedä vielä, että miten.– Ensin ajattelin viedä perheeni johonkin kivaan paikkaan syömään, mutta sitten opiskelukaverini sanoi, että en saa ottaa

perhettä mukaan, vaan täytyisi keksiä itselleni jotain kivaa. Kyllä minä sitä vielä jotenkin juhlin, hän lupaa.

Jussi Louhelainen uskoo jatkavansa ylempiin korkeakoulututkintoihin, mutta ei ihan lähiaikoina.

– Se vahvistui tässä opintojen aikana, että tuotannon jutut ovat enemmän minun juttu kuin taiteet. Seurailen koko ajan YAMK-koulutuksia, jos sieltä tupsahtaisi jokin sopiva ja kiinnostava koulutus eteen, Louhelainen sanoo.