Sivu päivitetty 28.3.2019

Uuden oppiminen on tahtotila

Master-tutkinto toimii erinomaisena ponnahduslautana julkisiin virkoihin. Opiskelumotivaatio kasvaa entisestään, kun samalla voi syventää omaa osaamista ja laajentaa ammatillista verkostoa, tietää Raikko Kavisto.

Kun Turun ammattikorkeakoulun ovet viimeksi sulkeutuivat Raikko Kaviston takana, hän oli juuri valmistunut rakennusinsinööriksi. Elettiin kevättä 2010.

Lähes vuosikymmen ehti vierähtää työelämässä. Tänä aikana muun muassa tila-asiantuntijana ja -controllerina työskennelleelle Raikolle kävi selväksi, että vaikka substanssiosaamista löytyi, tarvittiin myös tutkinto, jossa se todetaan.

­– Pohdin esimieheni kanssa, minkälainen urakehitykseni voisi nykyisessä työpaikassani Turun kaupungilla olla. Jatko-opintoihin minua motivoi halu palata esimiestehtävien ja johtamisen pariin. Kun vielä toimialan johto tuki ajatustani, päätin tarttua haasteeseen, hän kertoo.

Näin saivat vanhan opinahjon ovet jälleen avautua.

Master kokoaa yhteen asiantuntijat

Syksyllä 2018 aloitetut tekniikan alan Master-opinnot sujuvat Raikolla työn ohessa, sillä opiskelu tapahtuu lähinnä itsenäisesti työskennellen.

Raikkoa puoleensa vetävät etenkin haasteet. Hän toteaa, että vaikkeivät tehtävät liian vaikeita olekaan, ne vaativat aikaa ja itsetutkiskelua.

– Motivoituneet opettajat ja vierailevat luennoitsijat innostavat meitä perehtymään tehtäviin syvällisesti. Vaatii tarkkaa ajankäytön suunnittelua, että saa kaikki haluamansa asiat tehtyä ajoissa. Ei onnistu, että koulutehtävät jättää viimeiseen iltaan, koska opintokokonaisuudet ovat laajoja, Raikko toteaa.

Opiskelijoiden itsenäistä työskentelyä tuetaan ja ohjataan muutaman kerran kuukaudessa pidettävien lähiopetuspäivien kautta. Silloin tavataan paitsi opettajia myös muita Master-opiskelijoita.

– Vaikka enimmäkseen käymme rakennustekniikan opiskelijoiden kanssa yhteisillä oppitunneilla, meillä on yhteisiä tunteja myös muiden alojen, kuten myynnin ja ympäristöteknologian opiskelijoiden kanssa. Työt tehdään tiimeissä, ja on mielenkiintoista vaihtaa ajatuksia ja oppia muilta, Raikko pohtii.

​Opinnäytetyö tukee työelämän tarpeita

Raikko näkee, että Master-opinnoilla on vaikutus hänen urapolkuunsa. Tutkinnon avulla hän on askeleen lähempänä tavoitettaan päästä johtotehtäviin, sillä ammattikorkeakoulussa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto antaa saman kelpoisuuden julkisiin virkoihin kuin yliopistossa suoritettu maisterin tutkinto. 

Opintojen avulla voi kehittää myös omaa ammattialaa ja -osaamista. Moderneja oppimis- ja työympäristöjä suunnitteleva Raikko kertoo tekevänsä opinnäytetyönsä työnantajalleen Turun kaupungille.

– Uusissa oppimisympäristöissä luodaan muun muassa digitaalisten ratkaisujen avulla mahdollisuuksia oppia ja kehittyä. Tällaisia tiloja suunnitellessa pitää olla kykyä nähdä ja ennakoida tulevaisuutta, hän avaa ajatuksiaan.

Tapahtuipa oppiminen sitten töissä tai vapaa-ajalla, löytyy Raikon mielestä se kaikista tärkein oppimistila jokaisen korvien välistä.

– Modernit oppimisympäristöt eivät ole vain fyysisiä tiloja, vaan oppiminen on ennen kaikkea mielentila. Jos käyttäjä ei ole valmistautunut ja asennoitunut tekemään asioita uusilla keinoilla, niin mahdollisuus oppia tai opettaa voi mennä hukkaan, hän päättää.