Sivu päivitetty 10.5.2020

Luontoliikunnasta apua sosiaalisen eristyksen keskellä

Luonnossa liikkumisen on todettu vaikuttavan monipuolisesti terveyteen ja hyvinvointiin. Turun ammattikorkeakoulu on mukana monitoimijahankkeessa, jossa pureudutaan luontoliikunnan hyötyihin erityisesti sydänterveyden kannalta.

COVID-19-pandemia on kaventanut monen suomalaisen arjen kotiin ja sen läheisyyteen. Sosiaalisen eristäytymisen ja koronatilanteen aiheuttamaan stressiin moni on jo löytänyt lääkkeeksi luontoliikunnan. Mitä enemmän kokee stressiä, sitä varmemmin kannattaa hankkiutua vehreään ympäristöön.

Luonto ei ainoastaan rentouta, vaan se myös lisää huomiokykyä, selkeyttää ajatuksia ja parantaa muistia. Luonnossa syke laskee ja verensokeri tasoittuu. Lähiympäristön viheralueiden on todettu vahvistavan sosiaalisia suhteita: ne vaikuttavat muun muassa ihmisten luottavaisuuteen ja sosiaaliseen osallistumiseen sekä naapureiden tuntemiseen.

Luontoliikuntaa sydämeen ja mieleen -hankkeen lopputuloksena tuotetaan luontoliikuntaohjelma, jonka tavoitteena on lisätä liikunnallista elämäntapaa ja parantaa sekä psyykkistä että fyysistä hyvinvointia. Yhteistyöhankkeessa ovat mukana Turun AMK:n lisäksi Metsähallitus sekä Varsinais-Suomen ja Satakunnan sydänpiirit. 

Miten sinä liikut poikkeusoloissa? Hanketoimijat kokosivat Talk-verkkolehden artikkeliin harjoitteita, joilla luontoa voi pysähtyä tarkastelemaan ja aistimaan tehokkaammin.

Lue lisää:

Kuva: Suomen Sydänliitto ry / Anna Kara