Sivu päivitetty 3.6.2020

”Sain enemmän kuin odotin” − digisparrauksista lisäpotkua yrittäjälle

Kevään aikana pyörineet yrittäjille suunnatut digisparraukset suunniteltiin nopeasti tukemaan yrittäjiä koronatilanteen aiheuttamissa haasteissa. Yrittäjille annettiin vinkkejä niin rahoitukseen, some-markkinointiin kuin asiakashankintaankin.

Teksti: Mari Loikkanen

Koronaepidemian mullistaessa ihmisten arkea myös yrittäjät ovat kohdanneet haasteita. Turun AMK päätti tukea yrittäjiä järjestämällä maksuttomia digisparrauksia, joista yrittäjät saisivat apua ja vinkkejä liiketoiminnan suuntautuessa entistä enemmän verkkoon.

− Jos on tyhjäkäyntiä liiketoiminnassa, silloin on juuri hyvä hetki kehittää liiketoimintaa, markkinointia ja viestintää, toteaa Turun AMK:n lehtori Marika Säisä, joka luennoi omalla digisparraus-kerrallaan siitä, kuinka ottaa sosiaalinen media haltuun.

Säisä uskoo, että elämä tulee muuttumaan koronaepidemian jälkeen. Hän näkee, että koronatilanne sysää liiketoiminnan pysyvämminkin verkkopainotteiseksi, jolloin digitaitojen merkitys korostuu entisestään.

Digisparrauksia järjestettiin kevään aikana viikoittain kaikkiaan yhdeksän kertaa. Jokaisella kerralla oli oma aiheensa, ja ne oli koottu monipuolisesti yrittäjien arjesta. 

Haussa uutta ajattelua

Timotein siemenviljelyyn erikoistunut maatilayrittäjä ja Berner Oy:n asiakkuuspäällikkö Minna-Mari Purtsi-Toimi osallistui kaikkiin tarjolla olleisiin digisparrauksiin.

− Hain uutta ajattelua ja ideoita näin korona-aikaan. Minulla on myynnistä 30 vuoden kokemus, mutta uudet vinkit kiinnostavat aina ja siksi koin viimeisenä pidetyn myyntiaiheisen digisparrauksen kaikista antoisimmaksi, Purtsi-Toimi kertoo.

Purtsi-Toimista oli kiinnostavaa kuulla vuorovaikutuksesta verkossa, arvon myynnistä, aktiivisesta kuuntelusta, asiakkaan vastaväitteistä ja niihin vastaamisesta sekä innovatiivisuudesta liiketoiminnan muuttuessa. Purtsi-Toimi on päässyt heti hyödyntämään digisparrauksista saamiaan työkaluja.

− Otin vinkit käyttöön omassa viestinnässä. Esimerkiksi sen suhteen, mitä Facebook-ilmoituksessa kannattaa huomioida. Sain digisparrauksista enemmän kuin odotin. Nyt olen niin innostunut, että aion tutkia netistä, löytyykö minulle sopivaa lisäkoulutusta enemmänkin, hän tuumii.

kuvituskuva, lamppu, idea

Jokaiseen Teamsissä pidettyyn sparrauskertaan osallistui noin 20−60 henkilöä. Luennoista on tullut paljon hyvää palautetta. Erityisesti myynti ja markkinointi sekä sopimusoikeus ja riskit olivat aiheina sellaisia, että ne herättivät runsaasti chat-keskustelua osanottajien kesken.

Suunnitelmissa on jatkaa digisparrauksia syventämällä nyt käsiteltyjä teemoja sekä ottamalla käsittelyyn kokonaan uusia teemoja, kuten GDPR ja uuden työntekijän palkkaaminen.

Pakko on paras kannustin

Turun AMK:n lehtori ja itsekin yrittäjä Sanna Vauranoja tuntee omakohtaisesti mikro- ja pk-yrityssektorin. Hän koki, että oli tärkeää reagoida nopeasti ja tarjota apua digisparrausten välityksellä varsinkin sellaisille yrittäjille, jotka eivät välttämättä ole perehtyneet digiajan myyntiin ja markkinointiin.

− Jos on pyörittänyt yritystään vuosikymmeniä, usein asiakaskuntakin on jo vakiintunut ja liikevaihto pyörii omalla painollaan. Mutta mitä sitten, kun asiakkaat eivät yhtäkkiä enää tule? Siinä kohtaa voi joutua miettimään, miten sitä myyntiä tehtiinkään, hän kertoo.

Vauranoja käyttää esimerkkinä hänen kotinsa lähellä olevaa kukkakauppaa. Liike joutui uuden tilanteen eteen koronatilanteessa. Asiakasvirta tyrehtyi ja kauppa hiljeni. Kukkakauppa sai kimmokkeen tehdä asiat toisin kuin ennen: se perusti verkkokaupan ja tarjosi ilmaisen kotiinkuljetuksen.

− Kun he tekivät kukkakaupasta digitaalisen, kauppakin alkoi taas käydä vireästi. Itsekin tilasin heiltä keväällä joka perjantai kukkakimpun, joka tuotiin kotiin asti, Vauranoja kertoo.

Hän huomauttaa, että kun yrityksellä ei ole muita vaihtoehtoja, repäisy uudenlaiseen toimintamalliin tulee tehtyä. Pakko on paras kannustin.

Vauranoja puhui omalla digisparrauskerrallaan asiakashankinnasta ja myynnistä. Myyntiteema on hänelle kuin lempilapsi. Hän toivoisi, että Suomessa arvostettaisiin myyntiä entistä enemmän, sillä sellaista yritystä ei olekaan, joka ei myyntiä tarvitsisi.

Myynnissä ja asiakashankinnassa ensisijaisen tärkeää on tuntea asiakkaansa, sillä markkinointitoimet perustuvat siihen.

Ajatus vuosikellosta kiinnosti

Sosiaalinen media haltuun -digisparrauksessa käsiteltiin, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, mikä some-alusta yrittäjän kannattaa valita ja miten some-julkaisu olisi hyvä suunnitella. 

− Some-strategia auttaa kokonaisuuden hahmottamisessa, kun miettii, ketkä ovat asiakkaitani, miltä alustoilta heidät tavoittaa ja mitä tavoitteita minulla yrittäjänä on, lehtori Marika Säisä neuvoo.

Säisä huomasi, että sosiaalisesta mediasta puhuttaessa erityisesti ajatus vuosikellosta herätti kiinnostusta.

− Vuosikello toimii some-markkinoinnin tukena, kun tulee suunniteltua valmiiksi, koska ja mitä julkaistaan. Viestintästrategian tulee olla tavoitteellinen ja systemaattinen, Säisä ohjeistaa.

Säisä suosittelee yrittäjiä valitsemaan selkeästi, onko yritys somessa vai ei. Jos avaa kovasti erilaisia some-tilejä, mutta ei systemaattisesti päivitä niitä tai unohtaa päivittämisen kokonaan, asiakkaalle voi tulla ajatus, ettei koko yritystä ole enää olemassa.

Kevään digisparrausten muita aiheita olivat muun muassa haastavat asiakastilanteet, taloudellisen tuen hakeminen sekä markkinoinnin päivittäminen 2020-luvulle. Digisparrauksissa käsiteltiin myös, kuinka pitää huolta henkilöstön osaamisesta ja voimavaroista, joka on aiheena erityisen tärkeä korona-ajan etätyössä.

Lisäksi yrittäjille esiteltiin Turun AMK:n palveluja. Turun AMK sai yrittäjiltä digisparrausten yhteydessä konkreettisia toimeksiantoja erityisesti markkinoinnin, sopimusoikeuden ja myynnin osalta.

 

Avoin AMK tarjoaa myös yrittäjyyteen liittyviä opintoja. Voit katsoa opintotarjontaa täältä .