Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 26.11.2020

Aktiivipelaaja kiittää: Alex Fjäder kehitti geelipehmusteisen pelituolin

Pitkän tietokonepelisession aikana pelaajan kroppa on koetuksella. Pelimukavuutta oleellisesti parantaa hyvä pelituoli. Itsekin pelaamista harrastava Alex Fjäder kehitti sellaisen ja haki Frost Demon –pelitarvikeyritykseensä myynti- ja markkinointiosaamista BusinessClubista.

Teksti: Martti Komulainen

-    Suomalaisen yrityksen on vaikea tai joskus jopa mahdoton tehdä kilpailukykyisesti bulkkituotetta, väittää Turun AMK:ssa liiketoiminnan logistiikkaa opiskeleva Alex Fjäder. Kansainvälisillä markkinoilla meikäläiset kilpailevat laadulla ja uusilla innovaatioilla.
-    Kun Frost Demonilta tulee uusi tuote, siinä pitää olla New to Market -feature.

Alex4.jpg

Tästä ajatuksesta ja omista pelikokemuksista lähti myös pelituolin kehittäminen. Pelituoli on kokonaan Alex Fjäderin suunnittelema. Lähtökohtana oli viilentävyys ja pelkistetty design. Asiakasarvioinneilla mitattuna käyttömukavan tuolin kehittämisessä on myös onnistuttu.

Verkostot. Ilman niitä pelituolin saaminen myyntituotteeksi olisi ollut huomattavasti vaivalloisempaa. Kiinassa 3,5 vuotta pitkäksi venyneessä harjoittelussa niitä muodostui. Suomalainen, Kiinasta ja Suomesta käsin toimiva verkkokauppa e-Ville on ollut hyvä koulu verkkoliiketoiminnassa ja logistiikassa. e-Villessä Alex Fjäder edelleen toimii pelituotteiden logistiikkapäällikkönä.

Omassa yrityksessään hän hyödyntää noita kontakteja. Nyt e-Villessä ja Stockmannin verkkokaupassa myynnissä oleva pelituolikin tuotetaan sopimustehtaalla Kiinassa.

Businessoppia 

Vaikka tuotekehitys ja logistiikka tuntuikin olevan jotenkin hallussa, tunsi Fjäder puutteita myynti- ja markkinointiosaamisessaan. 

Onnekkaasti hänet napattiin loppuvuodesta 2019 Turun AMK:n Sepänkadun kampuksen käytävällä, jossa BusinessClub piti ständiään. Edelleen jatkuvassa mentoroinnissa hän saa tukea BusinessClubin mentoreilta yrityksen liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelman tekemiseen. Samalla myös opintopisteet karttuvat.

Turun AMK:n BusinessClubin toiminta-ajatus on auttaa yrityspolun alussa olevaa opiskelijaa löytämään omat vahvuutensa ja jäsentämään ajatuksiaan. 

-Opiskelijoita kannustetaan laajentamaan osaamistaan, kuvailevat Fjäderin businessmentoreina toimivat Sari Asteljoki ja Marita Nummi-Wikström.

Opiskelijoita on laajasti eri aloilta: Taideakatemista, terveyden puolelta, tekniikasta.

Noin vuoden kestävässä mentoroinnissa käydään läpi liiketoimintasuunnitelmaa, markkinointia ja kilpailuasetelmia. Liiketoiminnan teoriaakin sivutaan.

Haaveena pelialan lifestyleyritys

-    E-sports life-style -brändi on tähtäimessä, Alex Fjäder kertoo yrityssuunnitelmistaan. 

Headset on jo tuloillaan. Lisäksi tuotevalikoimaan voisivat kuulua hiiret, näppäimistöt ja vaatteet. 

Nuori yrittäjä tykkää ”protoilla”–tehdä omia, ei aina niin kauniita virityksiä laitteista tai hajoittaa olemassaoleva laite osiinsa nähdäkseen miten joku toinen on asian ajatellut. Tuotekehityksessä apuna on myös oma 3D-tulostin. Utelias mieli luo uutta. 

Alex3.jpg

BusinessClub

BusinessClub on yrityskiihdyttämö tai -hautomo Turun AMK:n opiskelijoille. Opiskelija, jolla on yritys, yritysidea tai kiinnostusta yritystoimintaan, voi pallotella yritysajatustaan yhdessä kokeneiden businessmentoreiden avustuksella sekä saada tukea yrityksen kehittämiseen. Mentoroinnissa esimerkiksi jalostetaan liiketoimintasuunnitelmaa, tehdään tuotekehitystä, tehostetaan markkinointia tai analysoidaan kilpailijoita. Mentorointi kestää yleensä noin vuoden. 

BusinessClubin Jatkajakoulu on valmennusohjelma yritysten liiketoimintaa jatkaville, liiketoiminnasta luopuville sekä yrittäjyydestä kiinnostuneille. 

Sekä mentoroinnin että jatkajakoulun yhteydessä opiskelija voi suorittaa yrittäjyyden opintoja.