Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 23.9.2020

Yhteistyöprojekteja ja uramahdollisuuksia

Turun AMK tekee tiivistä kumppanuusyhteistyötä If Vahinkovakuutus Oy:n kanssa. Opiskelijalle yhteistyö on parhaimmillaan mahtava mahdollisuus, sillä hän pääsee soveltamaan teoriatietojaan heti käytäntöön ja pystyy luomaan verkostoja, jotka työelämässä ovat tärkeitä.

Teksti ja kuvat: Niko Satto

Vakuutusyhtiö Ifin kummioppilasohjelma kasvoi viisi vuotta sitten entistä laajemmaksi kumppanuusyhteistyöksi Turun AMK:n kanssa. Tänä aikana Turun AMK ja If ovat tehneet useita erilaisia yhteistyöprojekteja. Yksi niistä oli viime kevättalvena toteutettu puhelinmyynnin projekti.

Projektissa oli mukana kolme finanssialan tradenomiopiskelijaa Turun AMK:sta. Puhelinmyynnin projekti tehtiin osana finanssialan puhelinmyynnin opetusta, jotta opiskelijat pääsivät heti soveltamaan teoriatietoja käytäntöön. If toteutti opiskelijoiden perehdytyksen. 

Aluksi opiskelijat pääsivät kuuntelemaan ja oppimaan vierestä, miten Ifin ammattilaiset soittivat puheluita asiakkaille. Perehdytyksen jälkeen opiskelijat lähtivät tekemään soittoja asiakkaille. Ifin perehdyttäjät kuuntelivat puheluita, jotta varmistuttiin, että projekti lähtee hyvin käyntiin. 

Koska yritysvakuutusten myynti vaatisi pitkän koulutuksen, lähtökohtana harjoituksessa oli "ajan myyminen" eli buukkauspuhelu. Kohderyhminä olivat vasta toimintansa aloittaneet yritykset ja toisaalta jo toimivat yritykset, joiden vakuutukset olivat parhaillaan kilpailevassa yhtiössä.

– Alkuun oli vähän sellainen olo, että hohhoijaa, mihinköhän tässä joudutaan, kun en ollut koskaan ennen tehnyt puhelintyötä. Onneksi projektin koulutusosio oli riittävän kattava, mutta silti ytimekäs, joten hommaan oli helppo lähteä, kiittelee Turun AMK:n finanssialan tradenomiopiskelija Joanna Kyrölä, joka oli yksi opiskelijaprojektin kolmesta jäsenestä.

Hyvä mielikuva yrityksestä

Joanna Kyrölä kertoo, että hänelle jäi Ifistä työnantajana jo koulutusvaiheessa hyvä mielikuva. 

– Saimme paljon tukea ja apua asiaan kuin asiaan, koska kouluttajalla oli niin vahva käytännön kokemus. Se auttoi tarttumaan luuriin. Lopulta asiakkaatkin olivat yllättävän kivoja, vaikka osa oli vastaikään vaihtanut vakuutusyhtiötä.

Eetu Muurinen, joka oli toinen kolmesta projektiryhmäläisestä, oli myös tyytyväinen kokemukseen. 

– Ifin työntekijät tekivät vaikutuksen ja vastaanotto oli erittäin positiivinen. Puhelinmyyntityö itsessään ei ole minulle tarkoitettu, minkä huomasin hyvin projektin aikana ja jälkeen. Projektin aikana pääsin myös kuuntelemaan hyvin erilaisia ja eritaustaisia asiakkaita. Huomattavaa oli se, että esimerkiksi englantia puhuvia asiakkaita oli paljon, Muurinen muistelee.

Yksi suurimpia haasteita oli projektin alku, kun ei oikein tuntunut selvältä, miten homma lähtee vauhtiin.

– Koulun tuki alussa on tärkeä. Sitten kun asiat lähtevät rullaamaan yrityksen kanssa, ei koulun tukea juuri enää tarvita, Kyrölä muistuttaa.

JoannaKyrölä2_muok.jpg
Joanna Kyrölä osallistui projektiin, joka oli osa finanssialan puhelinmyynnin opintojaksoa.

Lopputuloksena kesätyöpaikka

Joanna Kyrölä pääsi projektin jälkeen myös kesätöihin Ifiin. Vaikka kesätyö ei ollut suoranaista jatkumoa projektityölle, halu työskennellä vapaaehtoisessa projektissa katsottiin hakuvaiheessa eduksi.

Korvausneuvojan kesätyöt jatkuvat syksyn mittaan tuntitöinä. Tällä hetkellä työ keskittyy irtaimistovahinkojen hoitoon, ja syksyllä se laajenee kattamaan myös lemmikkieläinten vahingot.

– Olen viihtynyt hyvin! Tämä on ollut mielenkiintoista työtä, ja päivät ja tapaukset ovat aina erilaisia. Parasta on, kun olen päässyt asioiden kanssa sinuiksi ja pystyn puhelimessa käymään läpi esimerkiksi ehtoja, Kyrölä kertaa.

Kyrölän ennakkokäsitykset vakuutusyhtiöistä ovat muuttuneet aika lailla kesän aikana. 

– Alkuun ajattelin, että vakuutusyhtiössä on jäykkä ilmapiiri ja lakimiehet vaan vääntävät asioista. Mutta oikeasti työkaverit ovat tosi rentoja ja tiimi mukava. Meillä korvauspäätöksiä tekevät ihan tavalliset ihmiset, jotka haluavat auttaa asiakasta parhaansa mukaan.

Turun If on väkimäärältään konsernin suurin toimipiste. If työllistää Turussa noin 1 200 henkilöä.

Opiskelijakollegoitansa Kyrölä neuvoo erityisesti aktiivisuuteen ja kielten opiskeluun.

– Itse pitää olla aktiivinen ja myös kiinnostunut yrityksestä, johon hakee. Esimerkiksi kesätyöt tulevat hyvin aikaisin haettavaksi ja toisaalta pelkkä hakemusten lähettely ei auta, jos haastattelussa välittyy sellainen kuva, että ”kunhan nyt haen jotain työtä”. Erityisesti ruotsin taidosta on apua, sillä osaajia on vähän, mutta ruotsinkielisiä asiakkaita kuitenkin jonkin verran, Kyrölä muistuttaa.

Opiskelijaprojektit osana koulutusta

Ifin tekemä oppilaitosyhteistyö toteutuu Turun seudulla tiiviimmin Turun AMK:n Tekniikka ja liiketoiminta -sektorin kanssa yhdessä solmitun kumppanuussopimuksen perusteella.

Kumppanuusyhteistyö on pitkäaikaista ja kokonaisvaltaista yhteistyötä, jonka tavoitteena on kehittää yhteistyön systemaattisuutta, tuoda laaja-alaisia ratkaisuja yrityksen tarpeiden ja Turun AMK:n tarjonnan yhteensovittamiseksi sekä rakentaa uusia yhteistyön muotoja. 

– Kumppanuudella yritys haluaa varmistaa sekä osaavan työvoiman saannin että aktiivisen vuoropuhelun koulutuksen kehittämisen ja työelämän tarpeiden osalta, toteaa Turun AMK:n asiakkuusvastaava Sinikka Leino

Opiskelijayhteistyö antaa yrityksille erinomaisen mahdollisuuden todeta opiskelijan potentiaali ennen rekrytointia ja mahdollisuuden edistää opiskelijan oppimista ja työelämätaitoja.

– Opiskelijamme tuovat organisaatioon uutta tietoa, osaamista, ideoita, inspiraatiota ja luovia ratkaisuja ajankohtaisiin haasteisiin. Opiskelijayhteistyötä voidaan tehdä muun muassa opinnäytetöinä, harjoitteluna ja projektitoimeksiantoina, Leino lisää.