Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 15.10.2020

Turun AMK:n kehittämä mobiilipeli opettaa lapsia toimimaan tulipalossa

Turun AMK on edelläkävijä opettavaisten virtuaalitodellisuuksien kehittämisessä. Samaa osaamista on ammennettu pian julkaistavaan lisätyn todellisuuden mobiilipeliin, jossa lapsille opetetaan paloturvallisuusasioita hauskalla ja koukuttavalla tavalla.

Teksti ja kuvat: Mari Loikkanen

EduCityn ja ICT-Cityn käytävillä vilahteli viime viikolla Hannunniitun koulun kuudesluokkalaisia, kun uusi Virpa-mobiilipeli pääsi lasten käsissä tosikäyttöön. 

Koululaisten kännykät eivät tällä kertaa täyttyneet selfieistä, vaan hieman erilaisemmista kuvista: sammutintarroista, paloilmoituspainikkeista, exit-kylteistä ja muista paloturvallisuusmerkeistä.

Koululaisten vierailun tarkoituksena oli testata Turun AMK:ssa kehitettyä Virpa-mobiilipeliä, joka opettaa lapsille, kuinka toimia tulipalotilanteessa. Mobiilipelin ympäristönä on koulu, jossa on useita kerroksia ja erilaisia huoneita. Huoneissa voi suorittaa tehtäviä ja saada palkintoja. 

Mobiilipelissä hyödynnetään lisättyä todellisuutta siten, että pelissä pääsee etenemään ottamalla kuvia kännykällä oikean maailman paloturvallisuusmerkeistä. Tavoitteena on, että pelaaja oppii hauskalla tavalla havainnoimaan reaalimaailman paloturvallisuusmerkkejä ja osaisi myös tositilanteessa hyödyntää niitä.

Mobiilipeli_raj_086.jpg
Virpa-mobiilipelissä täytyy ottaa kuvia oikean maailman paloturvallisuusmerkeistä edetäkseen pelissä.

VirPA-hankkeen projektipäällikkö ja Turun AMK:n erityisasiantuntija David Oliva odottaa peliltä paljon. Hän uskoo, että pelistä tulee niin koukuttava, että kohderyhmänä olevat 8–15-vuotiaat lapset innostuvat siitä.

– Peliin halutaan myös yllättävyyttä ja jännitystä, jotta lapset kokevat sen viihdyttävänä. Samalla he oppivat tärkeitä asioita paloturvallisuudesta ja osaavat paremmin toimia tositilanteessa. Myös koulut ja pelastuslaitokset voivat käyttää peliä opetusvälineenä, Oliva kertoo.

Peli vastaa todelliseen tarpeeseen

Ajatus mobiilipelistä syntyi, kun VirPA-hankkeen (Virtuaalitodellisuus paloturvallisuusviestinnän välineenä) aiemmassa projektissa selvisi, etteivät nuoret osaa huomioida poistumistiemerkintöjä tulipalotilanteessa, vaan säntäilevät ympäriinsä.

Huolestuttava havainto ilmeni virtuaalitodellisuuteen rakennetussa poistumisturvallisuuspelissä, jossa tutkittiin neljän käyttäjäryhmän toimintaa tulipalotilanteessa. Vain 3,9 prosenttia 13–15-vuotiaiden käyttäjäryhmästä osasi katsoa poistumistiekylttejä. 

– Halusimme vastata tähän tutkimustulokseen tehokkaalla tavalla. Valitsimme alustaksi mobiilisovelluksen, jotta paloturvallisuutta opettava peli olisi helposti kaikkien saatavilla, Oliva kertoo.

Mobiilipeli julkaistaan näillä näkymin tammikuussa ja sen voi ladata sovelluskaupoista ilmaiseksi. Pelin rahoittaa Palosuojelurahasto.

Ennen pelin viimeistelyä sitä haluttiin kokeilla oikealla kohderyhmällä. 12-vuotiaat Hannunniitun koululaiset testasivat uutta peliä innoissaan. Oiva Tiilikainen ja Daniel Koivisto (kuvassa jutun ylälaidassa) kiinnittävät huomiota siihen, että peli on hienosti koodattu.

– Pelin ajatus on tosi kiva. Tässä saa myös liikuntaa samalla, kun etsii merkkejä, pojat tuumivat pyörittyään ympäri ICT-City-rakennusta. 

Sekä Koivisto että Tiilikainen pitävät peleistä, joissa tapahtuu paljon tai voi tehdä loputtomasti asioita, kuten Minecraft-pelissä. Kännykällä he pelaavat jonkin verran. Paloturvallisuusmerkeistä pojille olivat entuudestaan tuttuja ainakin uloskäynti- ja palosammutinmerkit.

Mobiilipeli_raj_068.jpg
Hannunniitun koulun 6.-luokkalaiset pääsivät testaamaan Virpa-peliä sen viimeistelyvaiheessa. Kuvassa Max Rosvall, Leo Lehti, Elmo Järvenpää ja Väinö Vaittinen.

Elmo Järvenpää, Max Rosvall ja Leo Lehti kertoivat, että koulussa on harjoiteltu paloturvallisuusasioita.

– Joo, kyllä me tiedettäisiin, mitä tehdä, jos koulussa syttyisi tulipalo, he vakuuttivat.

Lapsista peli vaikutti sellaiselta, jota he voisivat pelata myös vapaa-ajalla. 

Taustalla menestynyt tutkimusryhmä

Paloturvallisuusaiheinen peli on ehtinyt jo saada kansainvälistä huomioita. Syyskuussa mobiilipeliin ja muihin Turun AMK:n paloturvallisuusaiheisiin virtuaalisovelluksiin liittyvä tieteellinen julkaisu palkittiin IEEE:n CogInfoCom-konferenssin parhaana. 

Tulevaisuuden interaktiiviset teknologiat -tutkimusryhmä on muutenkin menestynyt reilun vuoden aikana: ryhmä on kahminut useamman palkinnon erilaisissa kansainvälisissä konferensseissa AR- ja VR-kehitystyöstään.

– On ollut strateginen valinta keskittyä vuorovaikutteisiin teknologioihin liittyvään tutkimukseen. Nyt työ kantaa hedelmää. Seuraamme aikaa ja kuuntelemme hiljaisia signaaleja, mihin suuntaan viedä painopisteitä. Lisäksi meillä on monialainen tiimi, joka on rikkaus, perustelee tutkimusryhmän vetäjä Mika Luimula menestystä.

Turun AMK on satsannut viimeisten vuosien aikana merkittävästi interaktiivisiin teknologioihin ja sen laitteistokanta on Luimulan mukaan korkeakoulukentässä poikkeuksellisen monipuolinen.

Turun AMK:ssa on kehitetty opettavaisia virtuaalitodellisuuksia esimerkiksi merenkulkuun, logistiikkaan, metsätalouteen ja terveydenhuoltoon liittyen. VR-teknologian avulla voidaan päivittää osaamista ja kehittää jatkuvaa oppimista riippumatta paikasta ja varusteluista.

Luimula näkee, että koronaepidemian vuoksi opettavaiset VR-sovellukset ovat muuttuneet entistä ajankohtaisemmiksi.

– Ammatillista osaamista voidaan kehittää VR-sovellusten avulla. Myös fyysiset simulaattorikeskukset, joita esimerkiksi merikapteenit ja lentäjät hyödyntävät, pystytään korvaamaan osittain virtuaalisilla ratkaisuilla. On vain ajan kysymys, milloin tätä sovelletaan laajamittaisesti muillakin aloilla. Koronatilanne vauhdittaa ja edistää tarvetta virtuaalisille koulutusratkaisuille, Luimula sanoo.

Lue myös artikkeli  Nuoret eivät tunnista hätäpoistumistiekylttejä