Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 30.3.2021

Copper Hill Curling Club sai markkinoinnilleen uuden ilmeen opiskelijoiden avustuksella

Yksi Turun AMK:n Capstone-projekteista on markkinointisuunnitelman luominen turkulaiselle Copper Hill Curling Clubille ja samalla Turku Curling Arenalle. Kolmannen vuoden tieto- ja viestintätekniikan opiskelija Jesper Eriksson yhdessä seitsemän muun opiskelijan kanssa taituroi toimeksiantajalle markkinointisuunnitelmauudistuksen.

Teksti: Veera Laaksonen

Eriksson kertoo projektin alkaneen lähtökohdista, jossa toimeksiantajan markkinointiviestintä on ollut passiivista, eikä kaikkea markkinoinnin potentiaalia ole käytetty hyödyksi. 

– Projektin tarkoituksena oli luoda asiakkaalle lisää näkyvyyttä ja tuoda lajin pariin uusia asiakkaita. Tavoitteenamme oli markkinoinnin keinoin luoda lajista sellainen, jota voi esimerkiksi padelin tavoin harrastaa kaveriporukan kanssa, ilman aikaisempaa kokemusta, kertoo Eriksson. 

Opiskelijoiden pääasiallinen tavoite projektilleen oli suoriutua niin sanotusti avaimet käteen -periaatteella, jossa kaikki sovittu tehdään asiakkaalle helpoksi ja valmiiksi tai lähes valmiiksi, jotta yritys voi ottaa uudistukset käyttöönsä välittömästi.

– Kun me tästä poistumme, niin haluamme ettei asiakkaalla tule ongelmia varausjärjestelmän, nettisivujen tai sosiaalisen median päivittämisen kanssa. 

Tekeminen jakautui mielenkiinnon mukaan

Eriksson kertoo töiden jakautuneen markkinointisuunnitelmaan, materiaalien tuottamiseen, graafiseen ilmeeseen sekä verkkosivujen uusimiseen. Monet projektiin osallistuneista opiskelijoista ovat tieto- ja viestintätekniikan koulutusalalta, ja harvalla oli aikaisempaa kokemusta markkinoinnista. Siitä huolimatta tehtävänjako sujui hyvin. Erikssonin paikka tiimissä löytyi graafisen suunnittelun puolelta.

– Minulla on yläkoulusta lähtien kokemusta graafisesta suunnittelusta, sillä se on aina kiinnostanut minua. Tuntui luontevalta alkaa hoitaa sitä puolta projektista. 

Opiskelijat muun muassa loivat Copper Hill Curling Clubille uuden Instagram-tilin ja muuttivat sen nimen yhtenäiseksi Facebook-tilin kanssa. Projektiin liittyy sometilien lisäksi myös somestrategian luominen ja sen alulle paneminen. 

– Myöhemmin syksyllä, kun halli avautuu ja toimeksiantaja pääsee itse tekemään sisältöä someen, niin heillä on aikeissa perehtyä myös Googlen, Facebookin ja Instagramin maksettuun mainontaan, Eriksson kertoo. 

Myös jälkimarkkinointia on paranneltu itse hallissa. Näytöillä pyörii tarjouksia ja postereita. Hallin tiloista löytyy someseinä, missä asiakkaat voivat ottaa kuvia ja julkaista niitä somessa käyttäen annettuja hashtageja. Näin yritys saa näkyvyyttä asiakkaiden kautta.

Verkkosivuille uusi ja helppokäyttöinen ilme

Projektin myötä verkkosivut saavat uuden ilmeen. Eriksson kuvailee sivujen olleen lähtökohdiltaan hyvät, mistä oli helppoa lähteä rakentamaan uutta ilmettä. Apuna suunnittelussa opiskelijat vertasivat verkkosivuja myös kilpailijoiden vastaaviin.

– Asiakkaan yksi toive oli, että nettisivujen ulkoasua paranneltaisiin. Toki sitäkin tehtiin, mutta sen lisäksi halusimme panostaa nettisivujen selkeyteen asiakkaan näkökulmasta. Toimme etusivulla myös sosiaalisen median kanavia enemmän esille.

Nettisivuille myös suunniteltiin internetajanvaraus sähköpostivarausten rinnalle. Verkkosivujen käyttöliittymä on muokattu selkeämmäksi ja informaatiopainotteisemmaksi. Asiakkaiden ja henkilökunnan tueksi luotiin sivu useimmin kysytyille kysymyksille.

– Varsinkin uusille pelaajille sivusto on todella hyödyllinen. Sivulta löytyy vastaukset esimerkiksi varusteisiin, joita löytyy hallilta ja mitä asiakkaalla pitää olla itsellä mukana, kun tämän tulee pelaamaan.

Yhteistyö toimeksiantajan kanssa sujui Erikssonin mukaan todella hyvin. Työryhmä sai vapaat kädet lähteä toteuttamaan työtä – toki toimeksiantajan toiveiden mukaisesti. Sekä logon että verkkosivujen uudistuksessa opiskelijat pääsivät luovasti rakentamaan erilaisia ideoita, joita lähdettiin kehittämään toimeksiantajan palautteen mukaisesti. 

Onnistumisia ja itseluottamusta

Projekti alkoi viime syksynä ja sen on tarkoitus päättyä toukokuussa. Erikssonin mukaan työt ovat edenneet aikataulussa.

– Tilanne näyttää nyt todella hyvältä. Harmillisesti korona-aika on vaikuttanut siihen, ettemme ole päässeet näkemään uudistuksia käytännössä. Tämä on toki antanut meille aikaa tehdä töitä rauhassa. Halli on kesän kiinni, mutta syksyllä markkinointisuunnitelma ja nettisivut pääsevät käyttöön, Eriksson kertoo.

Alun perin projektiin kuului myös valmiin markkinointisuunnitelman testaaminen käytännössä, jolloin opiskelijat olisivat voineet arvioida varausten ja myynnin nousua. Tällöin myös muutosten tekeminen olisi ollut mahdollista. Eriksson painottaa, että työtä tehdään ensisijaisesti yrityksen tarpeisiin ja samalla oman työn onnistumisen mittaaminen olisi ollut helpompaa.

– Tällä hetkellä teemme töitä ja toivomme, että olemme tehneet markkinointiin liittyen oikeita valintoja, Eriksson summaa.

Eriksson kertoo projektin kehittäneen omaa itseluottamusta työskennellä yritysten kanssa. Erikssonille projekti oli ensimmäinen, jossa pääsi toimimaan suoraan yrityksen kanssa. Yritystapaamiset hallilla kehittivät myös keskustelutaitoja. Omat epävarmuudet omaan osaamiseen liittyen muuttuivat ajatteluun, jossa tiedostaa vahvuudet ja osaa ilmaista sen myös yrityskumppanille.

Capstone on Turun ammattikorkeakoulun oppimiskokonaisuus, joka yhdistää eri alojen opiskelijat työskentelemään yrityksen toimeksiannon mukaan. Opiskelijat saavat arvokkaan työkokemuksen, ja tarjoavat yritykselle luovaa osaamista ja uusia näkökulmia. Projekteihin valitaan opiskelijoita eri aloilta heidän kiinnostuksen kohteidensa mukaan, jotta mahdollistetaan monipuolinen osaaminen sekä intohimoinen työskentely. Vaihto-opiskelijat tuovat projektiin kansainvälisyyttä. Turun AMK tarjoaa projektille monipuoliset työtilat ja opettajien ohjauksen.

Lue myös:
My Turku Memories -sivusto kokoaa muistot Turusta
​​​​​​​Opiskelijoiden innovaatiot esillä ICT-Cityssä

Lue lisää Capstonesta