Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 26.4.2021

Andreas Baumgart vie tuliaisina keskustelut kollegoiden kanssa ja hyvät kokemukset projektilähtöisestä oppimisesta

Henkilökuntavaihdossa oleva Andreas Baumgart on vaikuttunut uuden kampusrakennuksen, EduCityn, vuorovaikutukseen ja ryhmätyöskentelyyn kannustavista tilaratkaisuista.

Teksti ja kuva: Martti Komulainen

Andreas Baumgart kävelee vieläkin melko uudenkarhean EduCityn henkilökuntakerroksen käytävällä, niin ikään uudenkarheilla vaelluskengillä, joilla on tarkoitus huiputtaa Ukko-Koli toukokuun lopulla. Sisäänajossa olevat vaelluskengät saavat todellisen kasteensa kun Suomenvisiitin loppuvaiheessa hän tekee vajaan viikon vaelluksen Karjalan korpimaastoissa.

Andreas Baumgart työskentelee professorina Hampurin ammattikorkeakoulussa, erikoisaloinaan muun muassa tekninen mekaniikka, konedynamiikka ja mallinnus.

- Olen enempi teoreettisesti suuntautunut, en niinkään koneiden kanssa näpräävä käytännön ihminen, kuvailee Andreas Baumgart.

Baumgart on vuoden pituisessa henkilökuntavaihdossa Turun AMK:ssa, ja opettaa täällä mallinnusta. Opetus on tapahtunut enimmäkseen etänä, lähiopetustakin hän ehti hieman maistaa syksyllä.

Vastavuoroisesti Turun AMK:sta on opettaja Hampurissa. Vaihto-opettajat vaihtoivat työpaikkoja ja asuntojaan. Andreaksen koko perhe muutti vaihtovuodeksi Suomeen. 

Turussa on avoin ilmapiiri, jota uusi EduCity heijastelee

Andreas Baumgart ei väsy kehumaan EduCityä, Turun AMK:n uutta kampusrakennusta Turun Kupittaalla.

- EduCity kannustaa vuorovaikutukseen ja ryhmätyöskentelyyn. Se on jotain muuta kuin työpaikkani Hampurissa, jossa henkilöstöllä on omat huoneensa kapea käytävän varrella, Andreas Baumgart kertoo 

Myös projektimainen oppimistapa on tehnyt vaikutuksen. Esimerkiksi opintojakso, jossa suunniteltiin ja toteutettiin 3D-tulostimilla vesipumppu yhdisti hienolla tavalla teoriaa ja käytäntöä . Projektitehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa toimiva vesi- tai ilmapumppu ja mitata sen suorityskyky sekä kilpailla parhaasta toteutuksesta.

- Tämäntyyppisen tosielämään liittyvän oppimistavan ja -kokemuksen voisimme ottaa innoittajaksi myös Saksassa. Paitsi että kurssi tarjosi keinon omaksua keskeiset perusfysiikan käsitteet, kilpailu toimi yllykkeenä tavoitella hyvää tulosta.

Sen sijaan hän koki vaikeaksi luoda vuorovaikutusta opiskelijoiden kanssa. Mahtoiko syynä olla kynnys käyttää englantia vaiko digitaalisen ympäristön mahdollisuus olla anonyymisti hiljaa. Silti hän vaikuttui opiskelijoiden kurinalaisuudesta ja sinnikkyydestä tehtävien suorittamisessa.

Omien lasten koulukokemukset ovat olleet hyvin myönteisiä: Suomessa tuntuu että opettajat ovat emotionaalisesti paljon lähempänä oppilaitaan kuin Saksassa, opettavat oppilaidensa ”takaa” eikä ”edestä”, eli tuki-valmennusrooli korostuu.

- Ottaisin EduCityn ja keskustelut kollegoiden kanssa mukaan tuliaisina Saksaan kun paluu koittaa kesällä, ennen sitä kuitenkin pitää kokea vielä suomalaista luontoa. Olisi mukava myös kokea Turun kulttuuritarjontaa, joka on koronan takia ollut vaikeammin saatavilla.