Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 18.5.2021

Asiakkaan ääni kuului kulttuurihyvinvoinnin symposiumissa

Kulttuurihyvinvointi eri asiakasryhmien parissa -symposiumissa muun muassa kysyttiin, minkälaisia vaikutuksia teatterilla on hyvinvointiin, miten musiikkia voi hyödyntää lasten toimintaterapiassa ja mitä mahdollisuuksia digitaalisuudella on osallisuuden vahvistamisessa.

Kulttuurihyvinvoinnin ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon sosiaali- ja terveysalan opiskelijat jakoivat osaamistaan Kulttuurihyvinvointi eri asiakasryhmien näkökulmasta -opintojaksolla järjestetyssä etäsymposiumissa. Iltapäivän aikana kuultiin myös kulttuurihyvinvointitoimintaan osallistuneiden kokemusasiantuntijoiden puheenvuoroja. Kurssin ohjaavina opettajina toimivat lehtorit Marja Susi Taideakatemiasta ja Marjo Harju Terveys ja hyvinvointi -koulutussektorilta. 

Symposiumin avasi TtM, terveydenhoitaja Piia Astila. Hän esitteli luottamushenkilöille suunnatun Kulttuurihyvinvoinnin ABC -tietopaketin, joka vahvistaa kulttuurihyvinvointitoiminnan rakenteita kunnissa. Astilan mukaan kuntien on kiinnitettävä huomioita kulttuurihyvinvoinnin asiantuntijoiden riittävään työpanokseen. Kaiken kulttuurihyvinvointitoiminnan pohjana on se, että kulttuurihyvinvointialan tekijät voivat itse hyvin.

Tiina Mämmelä ja Tatjana Tapanainen käsittelivät esityksessään teatteritoiminnan moninaisia merkityksiä hyvinvointiin. Mämmelä opettaa lähihoitajia ja käyttää teatteria asiakastilanteiden harjoittelussa. Hänen kehittämistyönsä liittyy Riihimäen nuorisoteatterin kuntouttavaan työtoimintaan. Tapanainen puolestaan työskentelee sosiaaliohjaajana Porttiteatterissa, jossa harjoittelevat ja esiintyvät vankilasta vapautumassa olevat ja jo vapautuneet rikostaustaiset henkilöt. Teatterissa hyödynnetään dokumentti- ja yhteisöteatteria sekä kuntouttavia elementtejä. Siinä opitaan muun muassa uusia taitoja, vastuunottamista ja vastuunkantamista.

Toimintaterapeutti Hanna Alanne esitteli puheenvuorossaan musiikin mahdollisuuksia lasten toimintaterapiassa. Alanteen mukaan musiikki kehittää aivoja, tunteita ja kehoa samanaikaisesti, ja sitä voi käyttää hieno- ja karkeamotoristen taitojen harjoittelun tukena. Musiikki voi esimerkiksi aktivoida ja jäsentää lapsen toimintaa.

Sairaanhoitaja ja erikoismaalari Niina Viitala kehitti opinnäytetyössään kodeissa toteutettavia taidepajoja päihde- ja mielenterveystoipujille. Yhteistyökumppanina toimi V-S Hoitopalvelut Oy. Toiminnan tavoitteena oli hyödyntää taidelähtöisiä menetelmiä kiireettömässä asiakkaan kohtaamisessa. Taidepajat toteutettiin palveluasukkaiden kotona, ja teoksista on tulossa näyttely Mynämäen kirjastoon heinäkuussa 2021.

Tuulia Hongiston esitys käsitteli kulttuurisen pääoman ja kulttuurihyvinvoinnin yhteyttä. Ovatko julkiset kulttuuripalvelut kaikille saavutettavia? Miten kulttuuria tarjotaan asiakkaille? Sairaanhoitajat Tiina Rintala ja Riina Kupila kertoivat symposiumissa opinnäytetyöstään, jonka tavoitteena oli lisätä Tyksin henkilökunnan tietoa ja ymmärrystä kulttuurihyvinvoinnista. Tilaisuudessa kuultiin lisäksi puheenvuorot työhönvalmentaja Anu Levältä (Klubitalo Pönkä) ja toiminnanohjaajana Laura Kleiniltä (Lilinkotisäätiö).

Lue koko juttu Sun OpiX -blogista . Sun OpiX on Turun AMK:n terveyden ja hyvinvoinnin alojen blogisivusto.