Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 24.8.2021

Föli ja Valonia käynnistivät fölikaveritoiminnan sujuvoittaakseen ikäihmisten matkustamista

Kaupungit ja valtiot tähtäävät alati ympäristöystävällisempään ja esteettömämpään liikkumiseen. Yksi tapa on huomioida erityisesti seniorikansalaisten liikkumiseen liittyvät erityistarpeet. Se tapahtuu parhaiten ottamalla kohderyhmä osaksi suunnittelua ja päätöksentekoa.

Pääkuva: Pasi Leino
Muut kuvat: Heta Laiho
Teksti: Veera Laaksonen

Ikäihmisten huomioiminen ympäristöystävällisessä kaupunkiliikenteessä on asia, jota Turun ammattikorkeakoulu edistää kansainvälisessä GreenSAM-hankkeessa. Hankkeen tavoitteena on ollut selvittää, miten ikäihmisiä voitaisiin huomioida ympäristöystävällisiin liikenneratkaisuihin siirtymisessä ja henkilöautoliikenteen vähentämisessä. 

Keinoja etsitään yhdessä ikäihmisten kanssa, jotta lopputulemassa olisi huomioitu mahdollisimman kattavasti aktiivisen vanhusväestön erityistarpeet. 

Pilotin pohjalta käynnistettiin fölikaveritoiminta

Turussa hankkeen pilotin toteutti Varsinais-Suomen kestävän kehityksen ja energia-asioiden palvelukeskus Valonia yhdessä Turun seudun joukkoliikenne Fölin kanssa. Pilotin aikana testattiin ja kehitettiin senioreiden mentorointimallia, jossa kokenut joukkoliikenteen käyttäjä auttaa ja kannustaa ikäistään bussin käytössä.

– Kokeilussa mukana olleet mentorit ja mentoroitavat saivat Föli-kortit ja he käyttivät yhdessä Fölin palveluja. Seniorit kokeilivat uusia liikkumispalveluja kuten kaupunkipyöriä ja kutsuliikennettä sekä innostuivat Fölin digitaalisista palveluista, kuten Föli-sovelluksesta, kun saivat niihin opastusta kädestä pitäen, kertoo Valonian projektiasiantuntija Silja Ngobese.

Kuvan miehet selaavat puhelimia.
Fölikaverit auttavat ikätovereitaan sujuvammassa joukkoliikenteen käytössä.

Kokemukset vertaistuesta olivat Ngobesen mukaan hyviä ja monet kokivat vertaistuesta olleen hyötyä bussin käytön opettelussa. Hän uskoo, että myös ennakkoluulot saattoivat hälvetä yhdessä palveluihin tutustuen. 

Pilotin hyvien kokemusten pohjalta päätettiin käynnistää yhteistyössä Fölin, Turun Seudun Vanhustuki ry:n ja Valonian kanssa fölikaveritoiminta. 

Fölikaverit ovat vapaaehtoisia senioreita, joita on ollut mahdollista tavata avoimilla Föli-treffeillä tai keskenään sopien kesä-elokuun aikana. Fölikaverit ovat auttaneet Fölin käytössä kaikkia halukkaita ja levittäneet sanaa toiminnasta myös omissa verkostoissaan.

– Fölikaveritoiminta on myös lisännyt vuoropuhelua senioriasiakkaiden ja joukkoliikennesuunnittelijoiden välille ja jatkoa toimintaan on luvassa taas viimeistään ensi keväänä, Ngobese iloitsee.

Fysioterapeuttiopiskelija auttaa Fölläreiden käyttöönotossa.
Turun AMK:n fysioterapeuttiopiskelija auttaa ihmisiä Fölifillarin käyttöönotossa.

Hanketta toteutetaan Turun lisäksi Saksan Hampurissa, Tanskan Aarhusissa, Puolan Gdanskissa, Latvian Riiassa sekä Viron Tartossa ja Tallinnassa . 

Atlas tarjoaa apua ja tietoa päättäjille

Jokaiselle maalle ja kaupungille on määritelty hankkeessa oma kehityskohteensa suuressa kokonaisuudessa. Turun ammattikorkeakoulun rooliin on kuulunut tiedon kokoaminen ja valmiuksien kehittäminen kaupunkisuunnittelijoita varten. Tästä konkreettisena tuloksena syntyi Atlas, jossa on esiteltynä ikäihmisten erityistarpeita ympäristöystävälliselle liikkumiselle. 

Atlas on suunnattu kuntien sidosryhmille, päättäjille sekä liikenteen suunnitteluun osallistuville osapuolille. Se tarjoaa tietoa myös sosiokulttuurisista, oikeudellisista sekä poliittisista olosuhteista, joiden pohjalta voidaan kehittää ja parannella osallistumisprosesseja.

Atlas osoittaa, kuinka monipuolisesta asiasta ikäihmisten kestävän liikkumisen suunnittelussa on kyse. 

– Ikääntymisen vaikutusten lisäksi on hahmotettava kokonaiset matkaketjut, liikkumisen erilaiset tarpeet sekä asioiden linkittyminen kaupungin muihin palvelurakenteisiin. Sektoreiden välinen yhteistyö muun muassa terveys- ja sosiaalipuolen kanssa on aivan välttämätöntä tässä suunnittelussa, kertoo hankkeen projektipäällikkö Ritva Salminiitty.

Kansalaisten osallistuminen on rikkaus

Salminiityn mukaan on koettu tärkeäksi, että kansalaiset pystyvät osallistumaan yleistä hyötyä tuottaviin projekteihin. Kun kansalaiset tai tarkemmin määritellyt ihmisryhmät pääsevät vaikuttamaan heitä koskevaan päätöksentekoon, se auttaa tunnistamaan ongelmia jo suunnitteluvaiheessa. Osallistumisen avulla saadaan myös tietoja, jotka parantavat suunnittelun sekä päätöksenteon laatua ja tehokkuutta.

Atlaksessa painotetaan, että vanhusväestön ottamisessa mukaan päätöksentekoon on kyse pitkäjänteisestä yhteistyöstä. Kohderyhmään tutustuminen auttaa suunnittelijoita ottamaan huomioon erilaiset vanhusryhmät ja välttämään yleistämistä.

– Osallisuutta kehitettäessä vanhuspolitiikkaa toteutettaessa tulisikin tehdä selkeä erittely itsenäisten ja aktiivisten sekä tukea tarvitsevien ikäihmisten välillä. 

Atlaksessa on hyödynnetty tutkimuksia, joiden mukaan ikäihmisten osuus Euroopan väestöstä on tällä hetkellä 37 prosenttia – noin 190 miljoonaa ihmistä. Tulevina vuosikymmeninä ikäihmisten osuus väestöstä kasvaa edelleen, mikä niin ikään tarkoittaa kyseisen kohderyhmän palveluiden kysynnän kasvua. 

– GreenSAM-hankkeen toimissa vastataan samanaikaisesti kahteen suureen tulevaisuuden haasteeseen. Euroopan ikääntymiskehityksen tuomien vaatimusten lisäksi hankkeen toimet ovat myös osa ennaltaehkäisevää toimintaa, jolla halutaan turvata ja parantaa ikäihmisten oloja. 

– Hankkeen toimet ovat myös osa kestävän kehityksen agendaa vuoteen 2035, jossa tähdätään siihen, ettei kukaan jää tarvitsemiensa palveluiden ulkopuolelle, Salminiitty lisää.

Loppuseminaarissa keskustelua ikäystävällisestä ja kestävästä liikkumisesta

Hankkeen tuotokset ja aiheeseen liittyvä ajankohtaisinta tietoa esitellään 8.-9.9.2021 kaikille avoimessa Moving closer to age-friendly green mobility -verkkotapahtumassa, jonka Turun ammattikorkeakoulu järjestää yhteistyössä GreenSAM-hankkeen partnereiden kanssa. 

8.9. How to engage seniors in the planning process? -konferenssissa keskitytään ikäystävällisen ja kestävän liikkumisen sekä ikäihmisiä osallistavaan suunnitteluun Euroopassa. Keynote-puheenvuorot pitävät professori Charles Musselwhite (Aberystwyth University, Wales, UK) ja tohtori Susanne Nordbakke (Institute of Transport Economics, Norja)

9.9. järjestettävässä Skills for urban planners and mobility experts -seminaarissa keskitytään GreenSAM -hankkeen keskeisiin havaintoihin ja annetaan kaupunki- ja liikennesuunnittelijoille sekä eurooppalaisille päätöksentekijöille työkaluja soveltaa tietämystään käytännössä.

Tapahtumien kohderyhmänä ovat ensisijaisesti kaupunki- ja liikennesuunnittelijat sekä ikäihmiset, mutta tilaisuus on avoin ja ilmainen kaikille ikäystävällisestä kestävästä liikkumisesta kiinnostuneille.

Tapahtuman ohjelma, lisätiedot sekä ilmoittautuminen on auki 31.8. asti osoitteessa:
https://greensam.eu/events/

Tutustu GreenSAM-hankkeessa luotuun Atlakseen: