Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 12.11.2021

Kuka on Euroopan lupaavin myyjä vuonna 2021?

Maailman todennäköisesti kansainvälisin korkeakoulujen välinen myyntikilpailu European Sales Competition 2021 järjestetään virtuaalisesti suomalaisella Tavata-alustalla marraskuun puolivälissä. Mukana on myynnin opiskelijoita ympäri Euroopan.

Kilpailijoita on 13 eri maasta, 25 eri korkeakoulusta. Kovatasoiseen finaaliin pääsee lopulta neljä parasta kilpailijaa, joista paras palkitaan Euroopan lupaavimman myyjän 2021 tittelillä.

Kilpailussa etsitään ja koulitaan kansainväliseen kauppaan kykeneviä tulevaisuuden huippumyyjiä. Yksittäinen kisasuoritus toteutuu 20 minuuttia kestävänä roolipelitapahtumana, jonka aikana kukin kilpailija käy läpi B2B-myyntineuvottelun.

Erittäin tarkasti todellisuutta simuloivaan neuvotteluun osallistuvat vain myyjä ja ostaja, ja kilpailutapahtumia arvioivat tuomarit seuraavat neuvotteluja taka-alalla. Vuoden 2021 kilpailussa myytävänä tuotteena on PinMeTo:n lokaatiomarkkinointipalvelu (www.pinmeto.com). Kolmipäiväisen kilpailun voittaja ratkaistaan kolmen karsintakierroksen ja finaalin avulla.

Pula B2B-myyjistä kasvaa maailmalla

Mukaan innostuneet yhteistyöyritykset toimivat tilaisuudessa joko ostajina tai tuomareina. Yritykset pääsevätkin kilpailussa aitiopaikalle etsimään itselleen kovia tekijöitä.

Tämän vuoden kilpailussa pääyhteistyökumppaneina ovat Gartner, Shopify, Qualtrics Experience Management, LinkedIn, PinMeTo, Tavata, Palo Alto Networks, The Academic Association of Sales Engineering (AASE) ja StratX Simulations.

– Pula kansainvälisistä myyjistä on kova, ja usein ainakin kilpailun finalistit saavat työtarjouksia kansainvälisistä yhteistyöyrityksistä, kertovat kilpailun johtaja Timo Holopainen ja kilpailun päätuomari Harri Lappalainen Turun ammattikorkeakoulusta.

Kilpailun finaali on nähtävissä perjantaina 19.11.2021 klo 14-16, linkki finaaliin löytyy osoitteesta www.europeansalescompetition.com.

Osaaminen nousuun globaalilla yhteistyöllä

Kilpailun historia juontaa juurensa Turun ammattikorkeakouluun, jossa on pitkään pohdittu sitä, miten yhä parempia B2B-myyjiä voitaisiin kouluttaa. Lisäksi opiskelijoiden kykyjen ja osaamisen arviointiin on tarvittu parempia menetelmiä. Erilaiset myyntikilpailut on koettu erittäin tehokkaana ratkaisuna kumpaankin haasteeseen.

Mukana marraskuisessa tapahtumassa on lähes 300 henkilöä. Tuomareina toimivat ovat korkeakoulujen ja yhteistyöyritysten asiantuntijoita ympäri maailman. Kymmenen Euroopan maan lisäksi kilpailijoita tulee Thaimaasta, Indonesiasta ja Yhdysvalloista. Turun AMK:n opiskelijoiden lisäksi Suomesta kilpailuun osallistuu myös Haaga-Helia AMK:n opiskelijoita.