Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 30.12.2021

Euroopan myyntikilpailu valmennuksineen mahdollistavat työnsaannin

17.–19. marraskuuta 2021 järjestetystä vuosittaisessa Euroopan myyntikilpailusta voittajaksi itsensä neuvotteli Sjoerd Smeltink. Finaalin päätuomari Harri Lappalaisen mukaan finaali oli hyvin tiukka ja taso kova.

Teksti: Veera Laaksonen

– Kilpailun aikana käytiin läpi yhteensä 112 myyntineuvottelua. Voittoon varmastikin vaikutti se, miten kilpailija kehitti omaa myyntiprosessiaan saadessaan lisää sisällytettävää informaatiota. Sjoerd osoitti kokonaisvaltaista näkemystä ja kykeni viemään myyntineuvottelun vakuuttavasti päätökseen, Lappalainen pohtii. 

Kilpailut poikivat työmahdollisuuksia

Joka vuosi kilpailijat saavat myytäväksi yhteistyökumppanin konkreettisen tuotteen tai palvelun. Tänä vuonna myyntineuvotteluiden keskiössä oli lokaatiomarkkinointipalvelu PinMeTo ja myytävänä tuotteena heidän tarjoamansa markkinointinäkyvyys yrityksille, kuten esimerkiksi Googlen karttapalvelussa ja sosiaalisessa mediassa.

Kilpailijoilla oli kuukausi aikaa valmistautua ensimmäiseen myyntineuvotteluun sekä tutustua yritykseen ja sen tarjoamiin tuotteisiin. Valmistautuminen tehdään joko yhdessä valmentajan kanssa tai osana myynnin valmennuskurssia.

PinMeTo:n maajohtaja Iiro Antero kertoo, että heidän työntekijöillään on noin kuukauden mittainen perehdytys tuotteisiin, jotta työntekijä hallitsee tuotteen ja pystyy itseohjautuvasti aloittamaan myyntityön. Tämän vuoksi yritys oli erittäin vaikuttunut siitä, miten hyvin kilpailijat onnistuivat myyntitilanteissaan.

– Tuotteena PinMeTo oli erittäin haastava, mutta kilpailijat omaksuivat ja myivät tuotetta hämmästyttävän hyvin. PinMeTo:n omat myyjät seurasivat kilpailua ja antoivat palautetta, jonka mukaan kilpailijat käyttivät hyödykseen sellaisia myynnillisiä lähestymisargumentteja, joita heidän omat myyjänsä eivät olleet ajatelleet, kertoo Lappalainen. 

– Semifinaalissa ja finaalissa nähtiin myös kaksi myyntitilannetta, joiden jälkeen PinMeTo pyysi kilpailijaa suoraan työhaastatteluun, jatkaa Antero.

Hybriditoteutus on tullut jäädäkseen

European Sales Competition on järjestetty etänä nyt kahtena vuonna. Kilpailun järjestäjät uskovat, että etä- ja hybriditapahtumat ovat tulleet jäädäkseen, mikä tulee ottaa huomioon myös myynnin opetuksessa.

– Myyntitilanteet ovat siirtyneet toteutettavaksi osittain verkon välityksellä. Tämän vuoksi tuleviin opetuksiini tullaan aina sisällyttämään etätoteutusta, koska kyseinen toimintamalli tulee jatkumaan myös työelämässä, myynnin yliopettaja ja kilpailunjohtaja Timo Holopainen kertoo.

Vuoden 2022 European Sales järjestetään Hollannissa toukokuussa paikan päällä HAN korkeakoulun johtamana. Holopaisen mukaan järjestävää tahoa on kannustettu suunnittelemaan toteutukselle myös etävaihtoehto, jos sen aikainen pandemiatilanne ei salli tapahtumaa paikan päällä.

– Uskon, että kilpailukonsepteissa toimii hybridimalli, jossa alkukarsinnat ja osakilpailut järjestettäisiin virtuaalisesti, ja loppukilpailut mahdollisuuksien mukaan paikan päällä, Holopainen kertoo.  

Turun AMK järjesti Euroopan myyntikilpailun 2021, jossa yhteensä 335 aktiivista osallistujaa vuorovaikutti 48:ssa tapahtumassa toimien myyjänä, tuomarina, ostajana sekä osallistujana hyödyntäen Tavata-tapahtuma-alustaa.

Kilpailun yhteistyökumppaneina toimivat Gartner, Qualtrics, Shopify, Tavata, LinkedIn, Palo Alto Networks, StratX Simulations, AASE - Academic Association of Sales Engineering ja PinMeTo.

Tutustu myynnin koulutuksiimme:

Myyntityön koulutuksessa saat laajan myyntityön ja liiketalouden osaamisen sekä valmiudet toimia hyvin erilaisissa myynnin asiantuntijatehtävissä. Myynnin tradenomikoulutusta on tarjolla vain muutamassa ammattikorkeakoulussa Suomessa. Jos olet kiinnostunut ihmisistä, vuorovaikutuksesta ihmisten kanssa, asiakaspalvelusta, ratkaisuiden rakentamisesta asiakkaan tarpeisiin ja sinulla on tahto sekä kyky tehdä tulosta, myynti on sinun alasi.

Tutustu myynnin koulutuksiimme:

Myynti-insinööri ymmärtää yritystoiminnan kokonaisuuden tekniikan, talouden ja johtamisen näkökulmista. Myynti-insinöörin koulutus Turun ammattikorkeakoulussa on laaja-alainen teknistaloudellinen koulutus. Opinnoista saadaan osaamista yritysten väliseen myyntiin, asiakasanalytiikkaan, liiketoiminnan kehittämiseen, johtamisen eri näkökulmiin ja valmiuksia yrittäjyyteen.