Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 10.6.2022

Virpa-Palomestaripeli haikailee osaksi koulujen paloturvallisuusopetusta

Turun ammattikorkeakoulun kehittämää Virpa-Palomestaripeliä pyritään jalkauttamaan voimakkaammin osaksi koulujen opetussuunnitelmaa.

Teksti: Siiri Welling Siiri
Kuva: Virpa-palomiespeli

Sankka savu täyttää käytävän – mutta mitä pitää tehdä ensin? Virpa-Palomestaripeli tarjoaa ratkaisun tämän kaltaisiin tilanteisiin: se opettaa pelin keinoin oikeat toimintatavat tulipalon syttyessä tai tilanteessa, jossa on tulipalon riskit.  

Virpa-Palomestaripelin kehittäminen alkoi vuonna 2019, ja peli näki päivänvalon viime vuoden kesän aikana. Vaikka peli on saanut paljon kehuja niin pelaajilta kuin paloturvallisuuskouluttajilta ja -asiantuntijoilta, ovat pelin lataukset jääneet melko vähäisiksi.  

Se on harmi, sillä Virpa-Palomestaripelissä pystyy simuloimaan jopa tulipalon sammuttamista vaahtosammuttimella turvallisessa ympäristössä.  

– Yksi syy latauksien vähäisyyteen on varmasti se, että peliä ei ole ehditty markkinoida kunnolla kouluihin. Koronavuodet tekivät kouluvierailut hankaliksi. Toisekseen lapsille ja nuorille on olemassa valtava määrä hyviä ja kiinnostavia pelejä. Joukosta erottautuminen on vaikeaa, sanoo Turun ammattikorkeakoulun erityisasiantuntija David Oliva.  

Olivan mukaan nyt alkaneessa Virpa3- projektissa onkin nimenomaan tarkoituksena jalkauttaa Virpa-Palomestaripeli kunnolla oppilaitoksiin. Konkreettisesti projektin tiimoilta otetaan yhteyttä kaikkien pelastuslaitoksiin ja tuomaan peli heidän tietoisuuteensa. Tämän jälkeen pohditaan mahdollisuutta lähteä yhdessä kiertämään kouluja ja kasvattamaan sitä kautta tietoisuutta Virpa-pelistä.  

Pientä hiomista vielä

Pelin ominaisuudet ovat hyvin tarkkaan hiotut ja se on saanut kiitosta myös visuaalisesta ulkonäöstään. Hankkeen tiimoilta pyritään kuitenkin vielä kehittämään pelin pedagogisia valmiuksia. Jotta paloturvallisuutta voitaisiin opettaa paremmin alakouluissa, pitäisi opettajan pystyä myös seuraamaan oppilaan kehitystä.  

– Tarkoitus olisi kehittää opettajille jonkinlainen tarkistuslista, josta hän näkisi, mitä asioita kukin pelaaja on pelissä oppinut ja tehnyt. Tarkoitus ei ole missään tapauksessa vaarantaa lapsen yksityisyyttä, eikä peli missään nimessä keräisi kenenkään yksityistietoja. Mutta opettajan pitäisi olla valmis esimerkiksi näkemään, mitkä paloturvallisuusmerkit oppilas on oppinut pelin aikana, tai jos hän on jumiutunut pelaamaan vain yhtä minipeliä. Tunnistus voisi tapahtua ID-numeroiden avulla, mutta pohdimme vielä tätä toteutustapaa, sanoo Oliva.  

Pelin lopullisen kehitystyön olisi tarkoitus olla valmis ensi vuoden keväällä. Virpa-peli on kehitetty Palosuojelurahaston tuella, se on maksuton eikä sisällä mainoksia. Pelin voi ladata omaan puhelimeensa turvallisesti sovelluskaupoista.  

Oliva kehottaa kokeilemaan peliä ennakkoluulottomasti.  

– Vaikka omat tutkimustuloksemme viittaavat jo siihen, että peli todella parantaa alakouluikäisten paloturvallisuusosaamista, aiomme projektissa vielä kerätä tarkempaa lisätietoa. Tärkeää dataa on esimerkiksi se, miten hyvin peli todella opettaa ja mitä mieltä lapset ovat pelistä, sanoo Oliva.  

Katso esittelyvideo Virpa-pelistä alta: