Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 13.12.2022

Menetelmäkirja terveyden ja työssä jaksamisen tueksi – tarinallisuus tukee oppimista

Uudessa teoksessa keskitytään yksilön voimavaroihin, voimavaralähtöisyyteen ja tarinallisuuteen teorian ja käytännön tasolla. Menetelmäkirja on julkaistu Turun ammattikorkeakoulun Voimavaralähtöisyys ja tarinallisuus terveyden edistämisessä -hankkeessa, jota rahoittaa Työsuojelurahasto.

Menetelmäkirjalla on laajasti käyttömahdollisuuksia työelämässä. Sosiaali-, terveys- ja sivistysalan ammattilaisille suunnattu julkaisu luo edellytykset toimia alalle opiskelevien osaamisen kehittämisen ja työelämään siirtymisen tukena.

– Menetelmäkirja voi innostaa opettajia, kouluttajia ja opiskelijoita tekemään työtään uudella tavalla. Se lisää ymmärrystä voimavaralähtöisen opetuksen ja tarinallistamisen merkityksestä yhteisöille ja yksilöille, projektipäällikkö Minna Salakari Turun ammattikorkeakoulusta iloitsee.

Organisaatiotasolla teoksesta voidaan löytää innovatiivisia lähestymiskulmia työn tekemiseen, asiakas- ja opiskelijakohtaamisiin sekä työhyvinvoinnin ylläpitämiseen. Voimavaralähtöisyys ja tarinallisuus muodostavat työhyvinvoinnin perustan.

Sata sivua värikästä tarinaa

Voimavaralähtöisyys ja tarinallisuus terveyden edistämisessä -menetelmäkirja poikkeaa perinteisestä oppimateriaalista monella tavalla: teos on visuaalinen kokonaisuus, joka sisältää teoriatiedon lisäksi monipuolisia ja innostavia tehtäviä sekä runsaan kuvituksen.

– Olimme onnekkaita, kun saimme mukaan medianomiopiskelija Noora Niittymäen, joka vastasi kirjan kuvituksesta ja taitosta osana opintojaan. Niittymäki oli mukana hankkeen alusta asti ja perehtyi kirjoitettuun tekstiin niin hyvin, että pystyi herättämään kuvituksillaan teoksen henkiin, Salakari kertoo.

– Siitä ei tullutkaan mikä tahansa oppimateriaali – siitä tuli kokonainen tarina!

Kirjassa seikkailevat Nippe ja Tiipi, jotka johdattelevat lukijan mukaan narratiivisen pedagogiikan maailmaan. Tarinallisen oppimisen taustalla on käsitys siitä, että kertomus on kanava inhimillisen ymmärrykseen ja oppimiseen.

Menetelmäkirja kouluttajille

Kansallinen tarve kehittää koulutusta

Uusimmassa mielenterveysstrategiassa tavoitteena on kehittää mielenterveystaitoja. Siinä yhtenä keinona on vaikuttaa oppilaitosten, koulujen ja toisen asteen toimintakulttuuriin sekä keskittymällä mielenterveys- ja terveystaitoihin liittyvään koulutukseen.

Nyt luotu tuotos on avaus toisenlaiselle opettamiselle ja oppimiselle, ja sitä voidaan käyttää myös keskustelun virittäjänä suomalaisessa työelämässä. Keskustelussa korostetaan kohderyhmä- ja voimavaralähtöisen toimintatavan merkitystä ammattilaisten ja opiskelijoiden arjessa.

– Julkaisemassamme menetelmäkirjassa yhdistetään ensimmäisiä kertoja yksilön voimavarat, voimavaralähtöisyys ja tarinallisuus niin teorian kuin käytännönkin tasolla, Salakari esittelee.

Salakarin mukaan voimavarakeskeiseen yhteistyöhön vaikuttavat myönteisesti avoin ilmapiiri ja aktiivinen puheeksi ottaminen. Voimavarojen vahvistamisen edellytyksenä on aina dialoginen vuorovaikutus.

– Perusta työ- ja toimintakyvylle muodostuu yksilöllisistä voimavaroista, jotka auttavat meitä selviytymään arjessa. Keskiössä ovat joustavuus ja sensitiivisyys kohderyhmien tarpeille ja niiden muutoksille. Voimavaralähtöisessä työskentelyssä toimitaan oppijan ehdoilla.