Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 6.2.2023

Vedyn ja ammoniakin tutkimusta kontissa – VIVA-tutkimus esitteli virtuaalisen mallin

Turun AMK:n VIVA eli Virtuaalisen Vedyn ja ammoniakin tutkimusalusta -hankkeessa on rakennettu virtuaalinen malli merikontista, jonka sisällä voisi tutkia vedyn ja ammoniakin mahdollisuuksia polttoaineena.

Teksti: Siiri Welling

Tutkimuskontti koostuu tutkittavasta polttomoottorista tai polttokennosta, ilmanvaihtolaitteista, valvomo ja palosammutusvälineistä vaaratilanteiden varalle. Sen koko on noin 3 kertaa 12 metriä.  

– Tutkimuskontti on toki mahdollista perustaa myös pienempään, esimerkiksi työmaakonttiin. Tärkeintä on alustan siirrettävyys, jotta se voidaan viedä polttoaineiden lähelle, sanoo tutkimusta vetänyt Moottori ja voimalinja -tutkimusryhmän vetäjä Mika Laurén.  

3D-mallinnuksen avulla on mahdollista etukäteen suunnitella esimerkiksi se, miten isot laitteet mahtuvat siirrettävään konttiin. Lisäksi sen avulla on mahdollista antaa turvallisuuskoulutusta, sillä mallinnuksessa näkyy tarvittava ympäristö aitoineen. Vedyn ja ammoniakin tutkimuksen seuraavassa vaiheessa on tarkoitus tuoda 3D-mallinnus eloon, eli rakentaa oikea tutkimuskontti.  

– Sitä ei tosin voida sijoittaa Turun ammattikorkeakoulun kampusalueelle turvallisuussyistä. Toistaiseksi oikean kontin sijoituspaikkaa ei ole päätetty, mutta jatkamme neuvotteluja kumppaneiden kanssa, kertoo Laurén.  

Virtuaalimallia esiteltiin hankkeen päätöstilaisuudessa. Mallinuksen oli toteuttanut opiskelija-assistentti Elis Alander, ja sitä pystyi tarkastelemaan virtuaalilaseilla.  

Vety ja ammoniakki kiinnostavat erityisesti meriteollisuudessa. Vedystä on kaavailtu jo pitkään vaihtoehtoista polttoainetta esimerkiksi laivaliikenteeseen. VIVA-hankkeen virtuaaliseen konttiin ei mahdu kokonaista laivan moottoria, mutta yksisylinterisen laivamoottorin testaamiseen sitä voisi käyttää.  

– Tutkimuskontin tarkoituksena on testata vedyn ja ammoniakin sopivuutta polttoaineeksi, mutta se mahdollistaa myös muiden herkästi syttyvien polttoaineiden kokeellisen tutkimuksen kuten metaani ja alkoholit. Tutkimuskontissa voidaan tutkia myös sitä, miten paljon ne tuottavat erilaisia ihmiselle vaarallisia päästöjä ilmakehään, sanoo Laurén.  

VIVA-hanke sai rahoituksensa Varsinais-Suomen liiton AKKE-ohjelmasta.

Lue lisää tutkimuksesta:  Vedyn ja ammoniakin mahdollisuudet polttoaineena tarkastelun alle – VIVA-projektissa rakennetaan virtuaalinen tutkimusalusta