Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 9.6.2023

Tutkinto ennätysajassa – 19-vuotias Riko Saarinen valmistui kahdessa vuodessa tieto- ja viestintätekniikan insinööriksi

Datanomin tutkinto antoi hyvän pohjan, ja mahdollisti korkeakoulututkinnon suorittamisen kahteen vuoteen.

Teksti ja kuva: Siiri Welling

Lyhyt loma ja sitten takaisin hommiin – mutta ei opiskeluhommiin. 

Riko Saarisen tuleva syksy on siinä mielessä erikoinen, että hän ei jatka tieto- ja viestintätekniikan insinööriopintoja. Hänen ei tarvitse, sillä hän valmistui keväällä puserrettuaan neljän vuoden opinnot kahteen vuoteen. 

– Minä vain olen kiinnostunut ohjelmoinnista, joten tein sitä paljon vapaa-ajallakin, kertoo hymyilevä Saarinen Terveysteknologian laboratoriossa Turun ammattikorkeakoulussa. 

Saarinen hakeutui peruskoulun jälkeen ammattikouluun. Oikeastaan syynä oli se, että peruskoulun päättötodistus ei aivan riittänyt lukioon, mutta datanomin tutkinto oli hyvä vaihtoehto. 

– Korona alkoi siinä ammattikoulun aikoina, joten yhtäkkiä ei myöskään ollut juuri paljoa tekemistä. Siksi opiskelin paljon etänä kotoa käsin ja keskityin ohjelmointiin. Lopulta opettaja sanoi, että jos jatkan samaan malliin, valmistun ammattikoulusta etuajassa. Ja niin sitten kävikin, sain datanomin tutkinnon kahdessa vuodessa, sanoo Saarinen. 

Suoraan korkeakouluun

Ahertaminen kannatti siinäkin mielessä, että päättötodistuksen arvosanat auttoivat Saarisen kerralla sisään Turun ammattikorkeakouluun. Se oli oikeastaan hyvä, sillä oppilaitos oli Saarisen ensimmäinen ja ainoa vaihtoehto. tieto- ja viestintätekniikan insinöörikoulutuksen ovet eivät olisi avautuneet ensimmäisellä kerralla, olisi Saarinen pitänyt välivuoden ja mennyt armeijaan. Nyt niin ei tarvinnut. Korkeakouluopintojen alkaessa Saarinen oli juuri täysi-ikäistynyt. 

– Sain ammattikoulusta sen verran hyvät perusteet, että menin lopulta opolta kysymään lisää hommia. Tein ensimmäiset harjoittelut jo ensimmäisen vuoden syksyllä, ja lisäksi hyödynsin paljon etäopiskelumahdollisuuksia ohjelmoinnin ja koodaamisen suhteen. Opinto-ohjaaja suositteli myös Helsingin yliopiston kursseja, joita tein kesällä, sanoo Saarinen. 

Toisena opiskeluvuotena Saarinen suorittikin jo kolmannen ja neljännen vuoden kursseja. Opinnäytetyön hän aloitti tämän vuoden tammikuussa. Se käsittelee jatkuvan integroinnin ja jatkuvan toimittamisen (CI/CD) putken toteuttamista GitLab-alustalla MyE.Way -ohjelmistoprojektiin . MyE.Way-projektissa Turun ammattikorkeakoulu toimii MyE.Way -tietojärjestelmän teknisenä ylläpitäjänä ja kehittäjänä.
Saarinen ei koe, että kurssit olisivat olleet kovin haastavia. Hän kiittelee erityisesti Turun ammattikorkeakoulun joustavuutta tutkinnon suorittamisessa. 

– Tietysti jotkin kurssit ovat olleet haastavia, mutta ei niissäkään ole ollut kunnolla vaikeuksia. Olen oppinut valtavan paljon, esimerkiksi juuri matematiikasta. Insinöörimatematiikka oli minulle uutta, sillä en ole opiskellut sen tasoista matematiikkaa ammattikoulussa. Mutta ohjelmoinnissa vaikeuksia ei ole ollut, ja kaikista haasteistakin olen selvinnyt. Keskiarvo taitaa olla 4,4. 

Opintoja opiskelija-assistenttina

Tällä hetkellä Saarinen viimeistelee vielä muutamaa puuttuvaa opintopistettä. Tämän jälkeen hän jää pienelle kesälomalle. Turun ammattikorkeakoulusta hän ei ole poistumassa ihan heti, sillä hän jatkaa vielä MyE.Way -projektin parissa projekti-insinöörinä puolisen vuotta. 

– Tein opintoja ja tietysti koko opinnäytetyöni Terveysteknologian tutkimusryhmässä MyE.Way-projektin parissa ohjelmistokehittäjänä, ja se opetti myös paljon. Vastaavaa kokemusta ei oikein voi saada muualta, kuin tällaisesta oikeasta oppimisympäristöstä. 

Tulevaisuudessa Saarinen haluaisi työskennellä juuri ohjelmoinnin ja automatisoinnin parissa, joskin nettisivustojen ja sovellustenkin rakentaminen kiinnostaa. Yhtä lailla myös paljon puhuttu tekoäly ja sen tuomat mahdollisuudet houkuttelevat. Saarinen ei osaa vielä tarkkaan sanoa, minkälaisten projektien parissa hän haluaisi tehdä töitä. Kokemusta hänellä on kuitenkin pelien, mobiilisovellusten, nettisivustojen ja automatisoinnin rakentamisesta. 

– Myös kyberturvallisuus kiinnostaa. Olisi hienoa, jos voisin armeijassa päästä työskentelemään tämän parissa, pohtii Saarinen. 

Saarinen suosittelee tieto- ja viestintätekniikan insinöörikoulutusta kaikille niille, joita kiinnostaa koodaaminen, ohjelmistokehitys, kyberturvallisuus tai IoT. Tulevaisuudessa Saarinen voisi itse opiskella vielä lisää ylemmän korkeakoulututkinnon muodossa, mutta ennen sitä hän aikoo keskittyä töiden tekemiseen. 

– Jossain kohtaa olisi hienoa tehdä töitä jossain isossa firmassa, kuten vaikka Googlessa, mutta onhan niitä muitakin isoja firmoja. Oikeastaan firmalla ei niinkään ole väliä, mutta etätöistä pidän valtavasti, sanoo Saarinen.