Sivu päivitetty 5.4.2018
Kieli- ja kulttuuritietoisen osaamisen ja arjen käytäntöjen kehittäminen varhaiskasvatuksessa

Kieli- ja kulttuuritietoisen osaamisen ja arjen käytäntöjen kehittäminen varhaiskasvatuksessa

Varhaiskasvatuksen henkilöstölle suunnitellussa koulutuksessa perehdytään kieli- ja kulttuuritietoisiin käytäntöihin.  Koulutus antaa työvälineitä kielen, kulttuurin ja leikin tukemiseen.

Koulutuksen tavoitteena on

  1. lisätä ja syventää ymmärrystä lasten kielellisten taitojen ja valmiuksien kehittymisen tukemisesta, varhaisesta oppimisesta ja kieli-identiteetin merkityksestä
  2. tukea kieli- ja kulttuuritietoista osaamista arjen varhaiskasvatustyössä
  3. vahvistaa ymmärrystä leikin merkityksestä, leikin arvioinnista ja leikin tukemisesta

Sisältö ja toteutus

1.päivä: 25.4.2018

Paikka: Salon lukio: pieni auditorio

  • Tervetuloa koulutukseen!
  • Mitä rakennuspaloja tarvitaan maahanmuuttajataustaisten lasten hyvän arjen rakentumiseen varhaiskasvatuksessa?
    • Maahanmuuttajataustaisten lasten osallisuuden lisääminen, lasten taidot ja tuen tarve varhaiskasvatuksessa – ajantasaista tutkimustietoa
    • Alkukyselyn satoa
  • Miten lapsen kieli kehittyy – äänteiden arkkitehtuurista kielten kaupungiksi
    • Oma äidinkieli tukee toisen kielen oppimista – tuoreiden kaksikielisyystutkimuksien anti

Välitehtävä: Lapsen kielen oppimisen tuki varhaiskasvatuksessa

2.päivä: 20.9.2018

Paikka: Salon kaupungintalo

  • Leikki rakentaa lapsen maailmaa - leikki lasten yhteisenä kielenä
    • Leikin merkityksestä
    • Miten leikkiä voi havainnoida ja arvioida varhaiskasvatusympäristössä?
  • Kielen perustan rakentamista varhaiskasvatuksessa – tutkimuksesta käytäntöön
    • Kieli ja erityinen tuki oppimisympäristössä
    • Positiivisen minäkuvan vahvistamisen merkitys oppimisessa
    • Välitehtävän purku

Välitehtävä: Leikin arviointi varhaiskasvatusympäristössä

3.päivä: 30.10.2018

Paikka: Salon kaupungintalo

  • Leikki lasten yhteisenä kielenä
    • Välitehtävän purku
    • Leikin tukeminen
  • Yhteisöllinen kulttuuri: perustan tarkastelua
    • Mikä ihmeen yhteisökulttuuri?
    • Identiteettikäsitys, pakolaisen muutosprosessi, sen merkitys ja haasteet
    • Perhekäsitys ja yhteistyö vanhempien kanssa
    • Oman kielen merkitys ja tulkin käyttö

Välitehtävä: Kieli- ja kulttuuritietoinen kasvattaja

4.päivä: 22.1.2019

Paikka: Salon kaupungintalo

  • Talo valmistuu! Kieli- ja kulttuuritietoinen kasvattaja - ammatillinen kehittyminen kieli- ja
    kulttuuritietoisen osaamisen alueella varhaiskasvatuksessa
    • Välitehtävän purku
  • Hyvien käytäntöjen ja kokemusten vaihto
    • Mukana lisäksi Salon alueen Kirjastokorppi-toimijoita
  • Koulutuksen päätös ja todistusten jako

Koulutus on laajuudeltaan 3 opintopistettä sisältäen 4 lähipäivää, itsenäistä työskentelyä sekä alku- ja loppukyselyn. Lähipäivät sisältävät vuoro­vaikutuksellisia asiantuntijaluentoja. Itsenäinen työskentely koostuu omaan työhön liittyvistä välitehtävistä. Koulutuksessa käytetään verkko-oppimisympäristöä materiaalipankkina ja välitehtävien palautuksessa.

HUOM! Lähipäivät toteutetaan kahtena samansisältöisenä toteutuksena (A&B):

  • Toteutus A: klo8.30-11.45
  • Toteutus B: klo12.45-16.00

 Ilmoittautuessaan henkilö valitsee kumpaan toteutukseen osallistuu.

Koulutus on Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama ja suunniteltu yhteistyössä Salon varhaiskasvatuksen kanssa.

 

Pidätämme oikeuden muutoksiin.