Sivu päivitetty 10.10.2019
Kuvitteellisen leikin ilo - kehityksellinen arviointi

Kuvitteellisen leikin ilo - kehityksellinen arviointi

Kuvitteellisen leikin ilo - kehityksellinen arviointi on virallinen suomenkielinen käännös Karen Stagnittin  Pretend Play Enjoyment Developmental Checklist  (PPE-DC 2017) -menetelmästä. Menetelmän taustalla on SIP-DC (Stagnitti), josta Kuvitteellisen leikin ilo - kehityksellinen arviointi on huomattavasti laajennettu versio. 

Systemaattiseen havainnointiin perustuvalla menetelmällä arvioidaan 1-5 -vuotiaiden lasten leikkiä: kuvitteellisen leikin kehityksellistä tasoa, leikin iloa ja lapsen leikissä välittyvää minäkäsitystä toimijana. Arvioinnin voi toteuttaa lapsen kotona, varhaiskasvatusympäristössä tai vastaanotolla. Lapsen havainnoinnin voi toteuttaa yksilö- ja/tai ryhmätilanteessa. 

Koulutuksessa perehdytään menetelmään ja sen käyttöön. Koulutus lisää jo itsessään ymmärrystä mielikuvitusleikin kehityksestä ja johdattaa aitoon leikkiin, johon kuuluvat myös lapsen ilo ja mielihyvä leikistä.

Kenelle

Koulutus on tarkoitettu terapeuteille, varhaiskasvatuksen ammattilaisille, psykologeille, sosiaalityöntekijöille - moniammatillisesti kaikille aiheesta kiinnostuneille. Leikki on tärkeä ja yhteinen asia kaikille lasten kanssa työskenteleville. 

Ajankohta

10.2. & 3.3.2020 klo9.00-16.00

Sisältö ja toteutus

Keskeiset sisältöalueet

  • Kuvitteellisen leikin ja leikin ilon arviointi sekä lapsen minäkäsityksen vaikutus kuvitteelliseen leikkiin
  • Kuvitteellisen leikin ja leikin ilon arvioinnin tulkinta
  • Keinoja leikin tukemiseen

Koulutus koostuu kahdesta lähiopetuspäivästä sekä arviointien toteuttamisesta lähipäivien välillä. Koulutus toteutetaan siten, että osallistujalla ei tarvitse olla menetelmää hankittuna koulutukseen osallistuessaan. 

 

Pidätämme oikeuden muutoksiin.

Lue lisää